رادیو وایرلس چیست؟ تا به حال عبارت اینترنت رادیو به گوشتان خورده است؟ رادیو وایرلس چیست و چه کاربردی برای ما دارد؟ برای داشتن انواع رادیو وایرلس چه اقدامات و ابزاری لازم است؟ با ماهان نت همراه باشید تا با تعریف و توضیح این که رادیو وایرلس چیست یا اینترنت وایرلس چیست  به شما در آشنای با مفاهیم جدید دنیای ارتباطات کمک کنیم

افرادی که در زمینه شبکه کار کرده باشند حتما می‌دانند رادیو وایرلس چیست و این عبارت بارها به گوششان خورده است. در حقیقت اینترنت رادیو یا رادیو وایرلس یکی از ملزومات شبکه است که استفاده و مزایای بسیاری به همراه دارد همچون وجود مودم برای اتصال چند رادیو میکروتیک به هم به دنیای مجازی. برای آن که بهتر بفهمیم رادیو وایرلس چیست لازم است در ابتدا آشنایی مختصری با شبکه های وایرلس(wireless) یا رادیویی داشته باشیم. برای اطاعات بیشتر درباره اینترنت و بهترین اینترنت بیسیم و خرید بسته های متنوع پرسرعت به سایت شرکت خدمات اینترنتی ماهان نت سر بزنید.

شبکه‌های وایرلس(wireless)

با پیشرفت تکنولوژی، سیستم‌های کامپیوتری و اینترنت، لپ‌تاپ‌ها، گوشی‌ها و تبلت‌های نسل جدید به بازار ارائه شدند که نیاز اتصال به اینترنت بر بستر یک شبکه بدون سیم یا به عبارتی wireless قوی و مستحکم را بیشتر و بیشتر کردند. تصور کنید اگر می‌خواستیم تمام این دستگاه‌ها نظیر لباس‌شویی، ظرف‌شویی، یخچال، کافی میکر و… را با کابل و سیم به مودم وصل کنیم با دنیایی از سیم‌کشی مواجه می‌شدیم! پس بزرگ‌ترین دلیل نیاز به اينترنت وايرلس wireless، واي فاي و… حذف کردن سیم و کابل و شلوغی از زندگی روزمره بوده است. در یک شبکه بی سیم یا واي فاي از امواج و سیگنال رادیویی برای ارسال و دریافت اطلاعات استفاده می‌شود. در هر شبکه یک اکسس پوینت بیسیم یا wireless برای نقطه اتصال اینترنت رادیویی به میکروتیک در نظر گرفته می‌شود. دستگاه‌های متعدد و انواع سیستم کامپیوتری به واسطه کارت شبکه wireless به اکسس پوینت متصل خواهند شد، در حقیقت اکسس رادیو پوینت تو پوینت موجب می‌شود تا محدودیت مسافت که با کابل برای اتصال به اینترنت وایرلس رادیویی  وجود داشت، دیگر مطرح نباشد و تا حد زیادی کمرنگ شود.

بهترین رادیو وایرلس برای منزل و مراکز تجاری اینترنت وایرلس ماهان است. در نتیجه در زمان خرید رادیو اینترنت حتما بسته‌های ماهان نت را بررسی کنید.

بهترین اینترنت برای منزل و مراکز تجاری اینترنت وایرلس ماهان است.

کاربرد رادیو بی سیم

ویژگی‌های شبکه وایرلس wireless یا رادیو بیسیم وایرلس

مشخصات رادیو وایرلس که موجوب محبوبیت آن شده است به عبارت زیر می‌باشد؛

  • مقرون به صرفه و کم هزینه بودن
  • قابلیت تغیر و انعطافپذیر بودن
  • قابلیت گسترش یافتن
  • راه اندازی راحت و بی دردسر

خرید اینترنت قسطی ماهان نت

برای شمردن مزایا و ویژگی‌های یک شبکه وایرلس باید از تعرفه اینترنت رادیویی کم و مقرون به صرفه بودن آن شروع کرد. زیرا با پیدایش سیگنال‌ها و پیشرفت دنیای امواج رادیوها حجم زیادی از سیم‌کشی حذف شد که به خودی خود زمان و هزینه بسیاری می‌برد. در دنیای شبکه‌های wireless مشکلاتی همچون قطعی کابل، نویز و یا مشکلات مربوط به اتصال نقاط مختلف به مکان‌های مختلف است، وجود ندارد. به طور مثال برای انواع دوربين مداربسته با استفاده از آنتن رادیویی اینترنت می‌توانیم بدون محدودیت مکانی انتقال اطلاعات داشته باشیم. در اصل مهمترین کاربرد انواع رادیو وایرلس همین است؛ به عبارت دیگر در پاسخ به این سوال که اتصال محدود یعنی چه؟ باید یگوییم که انتقال دیتا بدون محدودیت مکانی. این به دلیلی استفاده از آنتن‌های قدرتمند واي فاي یا بدون سیم است.

امروزه در اغلب سازمان‌ها و ادارات و اورگان‌های بزرگ برای کنترل امنیت از انواع دوربين مداربسته استفاده می‌کنند. این تصاویر بدون وقفه و از طریق آنتن وایرلس که سیگنال‌های رادیویی ساطع می‌کنند به سرتا سر دنیا می‌توانند مخابره شوند. در بالا به مهمترین ویژگی‌ها و مزایای خرید اینترنت وایرلس (آنتن وایرلس) اشاره کردیم و گفتیم که استفاده از امواج و سیگنال رادیویی با رادیو مودم باعث می‌شود تا سیم‌کشی و هزینه‌های مربوط به آن حذف شود. در واقع مزایای اینترنت رادیویی است که سبب شده بسیاری از شرکت‌ها از این تکنولوژی نسبتا جدید استفاده کنند.

مقرون به صرفه بودن هزینه راه اندازی اینترنت رادیویی

زمان اطلاف شده کمتری صرف اجرای این سیم‌کشی‌ها شده پس هم در وقت و هم در هزینه صرفه‌جویی کرده‌ایم.

انعطاف پذیر بودن

از دیگر مزایای قابل توجه رادیوهای مخابراتی می‌توان به انتقال اطلاعات بدون خرابی تجهیزات اینترنت رادیویی نام برد!

گسترش پذیر بودن

به راحتی می‌توانیم محدوده شبکه ارتباطی خود را افزایش دهیم زیرا این محدوده بدون سیم و تجهیزات فیزیکی دیگر است.

پیاده سازی آسان

پیاده سازی و راه اندازی یک شبکه اينترنت وايرلس بسیار ساده است زیرا تمام اطلاعات به صورت امواج رادیویی درآمده و ارسال می‌شوند.

حالا که فهمیدیم شبکه رادیو وایرلس چیست و با مزایای رادیو بی سیم آشنا شدیم وقت ان است که به سراغ موضوع اصلی این مقاله برویم یعنی رادیو وایرلس چیست؟ با ماهان نت همراه شوید تا در ادامه به شما بگوییم که رادیو wireless چیست و شما را با انواع رادیو وایرلس و کاربرد‌های آن آشنا کنیم.

خرید اینترنت ADSL

رادیو وایرلس چیست؟

رادیو وایرلس چیست؟ رادیو وایرلس میکروتیک چیست؟ اصلا کاربرد رادیو بی سیم در زندگی ما چیست؟ دستگاه رادیو وایرلس یا wireless یکی از تجهیزات و ابزار مهم در پیاده‌سازی یک شبکه اینترنت بدون سیم یا آنتنی است که امکان و موجبات دریافت و ارسال اطلاعات بدون سیم کشی را برای ما فراهم می‌کند. عملکرد این دستگاه که صرفا گیرنده رادیویی اینترنت و فرستنده امواج است، بسیار ساده است.

به طور مثال تصور کنید لازم است دوشعبه از بانک مشخصی را که در فاصله چند کیلومتری از هم قرار دارند به صورت وایرلس به همدیگر وصل کنید. اینجاست که خواهید فهمید مهمترین مزایای رادیو وایرلس چیست و چه گره‌ای از زندگی ماه باز خواهند کرد.

در این شرایط شما به رادیو وایرلس برای هردو شعبه نیاز دارید تا جهت هر کدام را به سوی هم تنظیم کنید. از این به بعد تمام انتقال ارتباطات از این طریق انجام خواهند شد. رادیوهای بی سیم این قابلیت را دارند که به راحتی و بدون نیاز به سیم‌کشی این دو شعبه را به هم وصل یا اصطلاحا شبکه کنند. همچنین اگر بدانید قویترین رادیو میکروتیک چیست؟ متوجه خواهید شد که چگونه این نوع رادیو وایرلس مشکل ارتباطی را برطرف خواهد کرد.

تا اینجا با نحوه عملکرد رادیو بی سیم و مفهوم اصلی “رادیو وایرلس چیست” آشنا شدید، اما در ادامه این مبحث با انواع رادیو wireless و کاربرد رادیو بی سیم بیشتر آشنا خواهید شد.با ماهان نت همراه باشید.

مقاله مرتبط: wimax چیست

 نحوه عملکرد رادیو بی سیم

انواع رادیوهای وایرلس را نام ببرید؟

انواع رادیو وایرلس یا انواع اینترنت بیسیم به صورت کلی دسته بندی مخصوص یا مختلفی ندارد اما شاید بتوان آنها را بسته به محیطی که در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند از هم تفکیک کرد و گفت در کل به دو بخش رادیو وایرلس داخلی یا indoor و رادیو وایرلس خارجی یا  outdoor تقسیم می‌شوند. این که رادیو وایرلس indoorچیست یا رادیو وایرلس خارجی به چه کاری خواهد آمد را در ادامه بخوانید. برای درک بهتر انواع مختلف رادیو وایرلس از جمله نت داخلی یعنی چی بسته به محیط به مثال زیر توجه به فرمایید؛

آنتن میکروتیک بیش از 10 مدل رادیو وایرلس دارد که همه یک کار مشترک را انجام می‌دهند.اما تفاوت قابل توجه در آنها سایزشان است. این سایز مشخص می‌کند آنتن میکروتیک یاآنتن اینترنت رادیویی مناسب یک محیط کوچک کدام است و آنتن وایرلس مناسب یک محیط بزرگ کدام است.

یکی از انواع مختلف رادیو وایرلس نمونه‌های هستند که شبیه دیش یوینت تو پوینت طراحی می‌شوند. این نوع رادیو وایرلس چیست و برای کجا استفاده می‌شود؟

این نوع راديو ميكروتيك مناسب فواصل دور است. طراحی بزرگ و عظیم آنها گویای این موضوع است. یکی از مهم‌ترین موارد انتخاب رادیو وایرلس داخلی یا خارجی مناسب با محیط بودن، است.

خرید اینترنت قسطی ماهان نت

انتخاب رادیو وایرلس مناسب

انتخاب یک رادیو وایرلس مناسب که پاسخ گوی نیاز شما باشد بسیار مهم است؛ در قدم اول برای یک انتخاب درست لازم است تا مشخص کنید می‌خواهید برای چه مکانی شبکه اينترنت وايرلس ایجاد کنید و آنتن رادیو وایرلس یا اینترنت رادیویی را در چه مکانی باید نصب کنید. وقتی از انواع رادیو وایرلس صحبت به میان می‌آید باید به گزینه‌های در دسترس و خدمات پشتیبانی آنها توجه کنیم. در میان برندهای معروف و مطرح که در بازار وجود دارد راديو ميكروتيك از تنوع بیشتری برخوردار است. در صورتی که قصد استفاده از رادیو وایرلس در مکان‌های کوچک مانند خانه یا دفتر اداره خود را دارید sxt lite5  یک گزینه خوب به حساب می‌آید.

رادیو بی سیم indoor چیست؟

در اصل هر دو (indoor و outdoor) از زیر شاخه‌های یک محصول هستند اما در برخی موارد با هم فرق می‌کنند. به طور مثال رادیو بی سیم indoor امواج بلند ارسال می‌کند. در مقابل رادیو outdoor امواج کوتاه ارسال کرده و در اصل از نظر کارایی در مقابل یکدیگر قرار دارند.

کاربرد رادیو وایرلس چیست؟

در موقعیت‌ها و موارد مختلف همچون نمونه‌هایی که در زیر به آنها اشاره کردیم، می‌توان از اینترنت رادیویی استفاده کرد؛

  1. برای اتصال به دوربين مداربسته مراکز تولید و کارخانه‌ها یا دیگر مکانهای مهم. به منظور دسترسی به اینترنت پرسرعت و بدون محدودیت مکانی برای آپلود و دانلود اطلاعات بدون اینترنت
  2. وقتی شرکت‌ها، هتل‌ها یا مجتمع‌های بزرگ تصمیم دارند از اینترنت واي فاي یا وایرلس استفاده کنند
  3. وقتی مرکز یا مجتمعی بیشتر از 10 کاربر داشته باشند.
  4. مراکز یا اشخاصی که در حوزه بورس و خرید رادیو بی سیم و خرید و فروش سهام کار می‌کنند.

کانفیگ رادیو میکروتیک point to point چگونه است؟

برای کانفینگ رادیو میکروتیک نقطه به نقطه باید مراحل زیر را انجام دهید.

چگونگی ایجاد اینترفیس بریج در mikrotik

برای ایجاد اینترفیس بریج در میکروتیک در ابتدا نرم افزار وین باکس را اجرا کنید و با انتخاب گزینه Bridge منتظر باز شدن پنجره بمانید.

در این پنجره گزینه Bridge را انتخاب کنید و روی علامت + بزنید.

در محله بعدی یک اسم برای اینترفیس بریج انتخاب کنید.

سپس اینترفیس‌های وایرلس و پورت اینترنتی که روتر با آن به شبکه های داخلی اتصال پیدا می کند را بیافزایید.

در گام بعدی آی پی آدرس را به اینترفیس انجام دهید. آی پی مورد نظر باید مربوط به شبکه داخلی باشد.

آموزش تنظیم رادیو در مود اکسس پوینت میکروتیک

برای ایجاد در روتر به یک Security Profile نیاز دارید. بدین منظور روی گزینه Wireless کلیک و تب Security Profile را انتخاب کنید. علامت + را بزنید که قادر به ساخت یک Security Profile باشید.

سپس به تب interface بروید و روی WLAN کلیک کنید. بعد از باز شدن پنجره مربوطه به تب وایرلس این پنجره بروید و تنظیمات زیر را روی آن پیاده کنید:

 

  • انتخاب گزینه Bridge به عنوان Mode
  • ایجاد یک نام دلخواه در SSID
  • انتخاب پروفایل ساخته شده در مرحله قبل در قسمت Security Profile

در این مرحله باند فرکانسی باید روی 2GHz قرار گیرد. در انتها نیز گزینه OK را انتخاب کنید که تنظیمات ذخیره شوند.

آموزش  ایجاد تنظیمات رادیوی Station در میکروتیک

برای انجام تنظیمات رادیوی station در میکروتیک مراحل زیر را انجام دهید:

  • ایجاد اینترفیس بریج در میکروتیک

برای انجام این تنظیمات باید در ابتدا تمامی مراحلی که برای ساخت اینترفیس بریج در اکسس پوینت میکروتیک انجام داده اید را مجددا تکرار کنید که یک اینترفیس بریج ایجاد شود.

  • تنظیم رادیو میکروتیک در مود Station

در این قسمت برای برقراری ارتباط بین رادیو استیشن و اکسس پوینت، مقدار کلید ایجاد شده در Security Profile رادیو AP را در Security Profile رادیو Station اضافه کنید. سپس برای ساخت پروفایل نیز تمامی مراحل ایجاد پروفایل در رادیو اکسس پوینت میکروتیک را تکرار کنید. سپس به تب اینترفیس بروید و با انتخاب گزینه WLAN منتظر باز شدن صفحه تنظیمات بمانید. در این مرحله روی تب وایرلس کلیک کنید و تنظیمات آن را مانند زیر انجام دهید:

 

  • Mode: مقدار مود را روی Station Bridge قرار دهید.
  • Band: در این قسمت باید باند فرکانس تنظیم شده در روتر AP انتخاب شود. باید توجه کنید که فرکانس مورد نظر با فرکانس روتر AP یکی باشد. در غیر این صورت ارتباط اولیه بین دو روتر برقرار نخواهد شد.
  • SSID: در این قسمت اسم SSID روتر AP را درج کنید.
  • Security Profile: در این قسمت از تنظیمات، پروفایل ایجاد کرده در مرحله قبل را انتخاب کنید.

با انجام مراحل بالا دو رادیو mikrotik از طریق نقطه به نقطه به یکدیگر متصل می شوند.

ماهان نت بهترین در دنیای ارتباطات

ماهان نت یکی از معتبرترین شرکت‌های ارائه دهنده تجهیزات و خدمات مرتبط با انواع رادیو وایرلس و اینترنت‌های پر سرعت نسل جدید است که شما می‌توانید به راحتی با مشاوره متخصصین خبره ماهان نت بهترین و مناسب‌ترین خدمات را در سرع‌ترین زمان ممکن و بهترین قیمت رادیو اینترنت روز به اختیار بگیرید. برای اطلاع از تخفیفات و جشنواره های ما برای خرید رادیو بیسیم به پیج اینستاگرام ماهان نت سر بزنید.

مشخصات رادیو بی سیم

سخنی در پایان

در این مقاله گفتیم رادیو وایرلس چیست، چه کاربردی دارد و شما را با انواع رادیو وایرلس آشنا کردیم. به طور کلی هر آنتن رادیویی wireless یا وای فای رادیویی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد؛

یکی آن که به دلیل نصب رادیو همراه بدون نیاز به اینترنت در محیط باز شرایط بد جوی همچون باد‌های شدید و… امواج و سیگنال‌ها را در جهت درست هدایت کند. بتواند دامنه بزرگی را پوشش دهد. عمر عملیاتی مفیدی داشته باشد. نور مستقیم خورشید یا روزهای داغ تابستان تاثیر بدی بر روی عملکرد آن نگذارد. توان دی سی بلی بالایی داشته باشد و…

برایتان از آنتن‌ وایرلس راديو ميكروتيك گفتیم که در بازار روز یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌تواند باشد زیرا با وجود سابقه بسیار کم حضورش در بازار ایران، توانسته است با محصولات باکیفیت و قیمت بسیار مناسب خود را بخوبی نشان دهد.

سوالات متداول

  • شبکه وایرلس(wireless) چیست؟ شبکه وایرلس یعنی چی؟ 

یک شبکه wireless یا بیسیم در اصل به چندین شبکه کامپیوتر گفته می‌شود که بدون استفاده از هیچ سیم یا کابلی به هم متصل شده باشند.وایرلس از ترکیب wire  به معنی سیم یا کابل و less به معنی عدم یا نبودن تشکیل شده است.پس معنی کلمه wireless یعنی بدون بسیم یا بیسیم. تمام سیستم‎ها در یک شبکه وایرلس(wireless) ارتباطات بر اساس امواج رادیویی برقرار می‌شود.

  • access point چیست؟

access point یا اکسس پوینت یک دستگاه مهم در مجموعه شبکه‎های محلی بیسیم است، که موجبات ایجاد  WLAN-wireless local area network را فراهم می‌کند.  access point همچون یک دستگاه بیسیم در مجموعه شبکه می‌تواند باعث اتصال دستگاه‌ها به lan شده وموجب شود تا   wireless در محیط بزرگتری گسترش یابد و تعداد کاربران بیشتری به آن شبکه متصل شوند.

  • مزایای اکسس پوینت‌های بیسیم چیست؟

1 شما می‌توانید به ازای هر هکسس پوینت 60 دستگاه را متصل کنید

2 شما قادر هستید هرجا که کابل اترنت هست کسس پوینت‎ها را نصب کنید .اما اکسس پوینت‎های بی سیم نسل جدید به کابل شارژهم نیازی ندارند.

3شما می‎‌توانید دسترسی مهمان را بدون تداخل در شبکه محدود کنید.زیرا اکسس پوینت‎های بیسیم از ACL یا همان ACCESS CONTROL LIST و CAPTIVE PORTAL را پشتیبانی می‌کنند.

0/5 (0 نظر)