نقطه ضعف وای‌فای موبایل‌های هوشمند

مویایل‌های هوشمند امروز به یکی از ضروری‌ترین وسایل مورد استفاده هر فرد تبدیل شده است. استفاده از اینترنت پرسرعت در چند سال اخیز نیز به محبوبیت این وسیله افزوده است. اما همین موبایل‌های هوشمند و نوع اتصال آن‌ها به اینترنت، خطراتی را برای کاربران به همراه دارد که در ادامه به مهم‌ترین این خطرات، رخنه افراد سودجو در اطلاعات، اشاره خواهیم کرد.

ضعف موبایل‌های هوشمند اندروید، به نفع هکرها بوده است. محققان اخیراً متوجه شده‌اند که وای فای موبایل‌های اندرویدی و لینوکس، اطلاعات شخصی کاربران مانند رمزعبور حساب‌های کاربری، تصاویر، فیلم‌‌ها، ایمیل‌ها، شماره کارت، پیام‌ها و… را فاش کرده است.

نقطه ضعف وای‌فای موبایل‌های هوشمند

نقطه ضعف وای‌فای موبایل‌های هوشمند

اینترنت بی سیم موبایل‌های اندرویدی و استفاده از وای فای، این امکان را برای افراد سودجو فراهم کرده تا به اطلاعات کاربر دسترسی پیدا کند و موبایل، لپ‌تاپ و وسایل متصل به وای‌فای او را آلوده می‌کند.

هکرها برای دسترسی به اطلاعات کاربران در ترافیک آن‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. این اطلاعات حتی با برخی از رمزگذاری‌های نیز به‌طور کامل ایمن نمی‌شود. در چنین شرایطی هکرها نیازی به پسورد Wi-Fi ندارند و با قرارگیری در فاصله مناسب با کاربر  آنلاین، به‌راحتی می‌توانند نسبت به سرقت اطلاعاتی مانند ایمیل، تصاویر، پیام‌ها و رمزعبورها اقدام کنند.

تازگی پژوهشگران بلژیکی از حملات KRACK به شبکه‌های وای فای خبر داده‌اند. تحقیقات انجام شده روی کرک نشان می‌دهد این حمله از طریق ایجاد آُسیب‌پذیری در پروتکل وای فای اتفاق می‌افتد. پژوهشگران به پروتکل امنیتی که توسط وای فای مورد استفاده قرار می گیرد، نفوذ کردند و نتایج تحقیقات نشان داد که این رخنه می‌تواند اطلاعات زیادی را در اختیار هکرها قرار دهد.

مطالعات و بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد، اندروید ۶ و نسخه‌های بالاتر از آن، بیشتر در معرض آُسیب قرار دارند. تقریباً نیمی از دستگاه‌های اندرویدی نیز (نزدیک به ۴۱% از آن‌ها) هنگام اختلال در ترافیک، نسبت به حملات وای فای آسیب پذیر هستند.

شرکت گوگل‌ درباره این حملات و آسیب‌پذیری‌ها اعلام کرده که «ما از این موضوع باخبریم و سعی داریم تا هفته آینده، دستگاه‌های آسیب دیده را پاکسازی کنیم».

در هر صورت، با گسترش استفاده از اینترنت پرسرعت، و با رسوخ این تکنولوژی در بیشتر وسایل مورد استفاده در زندگی روزمره ما، داشتن اطلاعات کافی برای جلوگیری از هک شدن الزامی است. هرچقدر سرعت اینترنت افزایش پیدا می‌کند، گرایش کاربران به استفاده از آن هم بیشتر می‌شود و اهمیت حفظ اطلاعات کاربران نیز چندبرابر می‌شود. قبلاً درخصوص راه‌های پیشگیری از هک شدن وای فای و رمزعبور مقالات بسیاری نوشته‌ایم و با مراجعه به هرکدام از آن‌ها اطلاعات گسترده‌‌ای درخصوص راه‌های جلوگیری از هک شدن دستگاه خود کسب خواهید کرد.

همچنین اگر این سوال برای شما پیش آمد که از کجا بفهمید کسی اینترنت شما را هک کرده یا خیر، با ماهان‌نت همراه باشید.
0/5 (0 نظر)