آیا چراغ اینترنت مودم شما روشن نمیشود؟ گاهی ممکن است احساس کنید اینترنت شما قطع شده یا چراغ مودم که همیشه سبز رنگ است، چشمکزن و یا قرمز شده است.
چراغ سبز روی مودم نشان دهنده دیتا روی خط است. اما عوامی چون قطع شدن کابل، نویزهای روی خط و غیره، باعث قطع و وصل شدن اینترنت پرسرعت شما و در نتیجه تغییر رنگ چراغها میشود. این مقاله ماهاننت به چگونگی عیبیابی خط تلفن اینترنت پرسرعت ای دی اس ال و رفع قطع و وصلی آن میپردازد.
سیم و کابلهایی که به مودم شما متصل میشوند را بررسی کنید
ابتدا باید از روشن بودن مودم و اتصال سیستم آن به برق مطمئن شوید. چراغ مودم که با POWER شخص شده، باید روشن باشد. اگر هم مطمئن نیستید سیمها را درست متصل کردهاید، یا اینکه از جای خود بیرون نیامدهاند، یک بار از اول کابلها را خارج کنید و دوباره متصل نمایید.
ممکن است بعضی از کابلها در کل قطع شده باشند (مثلاً زیر میز یا صندلی رفته باشند)، از قطع نبودن آنها نیز باید مطمئن شوید. اگر قسمتی از سیم قطع یا خمیده شده آن را صاف قرار دهید، اما اگر نسبت به سالم بودن کابلها مطمئن نیستید، میتوانید کابل مودم را تعویض کنید و ببینید بهدرستی کار میکند یا خیر.
آیا تمام کابلها به پورت مناسب خود متصل شدهاند؟
سادهترین تنظیمات مودم باید به این صورت باشد:
-
-
-
- سیم برق یا آداپتور از دیوار خارج میشود و در خروجی مودم با اسم POWER قرار میگیرد.
-
-
-
-
-
- یک کابل معمولی تلفن، مستقیماً از پریز تلفن به خروجی مودم با برچسب DSL یا LINE (این اسم با توجه به مودمهای مختلف، متفاوت است) میرود، که در بیشتر مودمها این خروجی سبز رنگ است.
-
-
بهتر است برای عیب یابی اینترنت خود، کامپیوتر را مستقیماً به مودم متصل کنید. این موضوع به رفع ایرادات اتصال وایرلس کمک میکند.
تنظیمات مودم که منجر به مشکل میشود
دقت کنید در تنظیمات مودم از این اشتباهات دوری کنید چرا که ممکن است در اتصالات اینترنت شما مشکل آفرین شوند:
مابین مودم و پریز، از هیچ فیلتری استفاده نکنید
گاهی اوقات روشن نشدن چراغ مودم، بهعلت راهاندازی اشتباه، استفاده از تجهیزات اضافی و یا فیلترهای نامناسب مثل اسپلیتر است. تازگی بیشتر مودمهای جدید خودشان دارای اسپلیتر هستند و دیگر نیازی نیست که شما بین پریز تلفن و مودم یک مانع مثل اسپلیتر قرار دهید. استفاده از این فیلترها ممکن است موجب افت سیگنال و درنتیجه جلوگیری از دسترسی داده به سیگنال شود. درنتیجه ممکن است اتصال اینترنت برقرار نشود.
در چنین مواقعی باید کابل متصل به تلفن را به صورت مستقیم به پورت DSL متصل کنید و از ابزارهای اضافی استفاده نکنید. اما اگر به یک تلفن نیاز دارید باید آن را به پورت Phone متصل کنید تا مودم خود به عنوان یک فیلتر عمل کند و سیگنال را از طریق پورت مودم ارسال نماید.
اما در مواقعی که هم از تلفن و هم از دستگاه فکس استفاده میکنید، باید از اسپلیتر استفاده کنید تا صدا از داده جدا شود. درچنین مواقعی نبود اسپلیتر، صدا و اتصال اینترنت را قطع و وصل میکند.
در صورت رفع نشدن مشکل اتصال به اینترنت با پشتیبانی ماهان نت با شماره تلفن 02187277 یا شماره کشوری 1514 تماس حاصل فرمایید.
منبع: centurylink