دامیننس در دنیای ارزهای دیجیتال، به سادگی نشان می‌دهد که چه سهمی از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال به یک ارز دیجیتال خاص تعلق دارد. این شاخص که به صورت درصد بیان می‌شود، به معنای نسبت ارزش بازار آن ارز به کل ارزش بازار تمام ارزهای دیجیتال است. به عبارت دیگر، دامیننس میزان نفوذ و تاثیرگذاری یک ارز دیجیتال بر کل بازار را نشان می‌دهد. مثلاً، اگر بیت کوین ۵۰ درصد از کل ارزش بازار را به خود اختصاص داده باشد، به این معناست که دامیننس بیت کوین ۵۰ درصد است. این شاخص به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا اهمیت یک ارز دیجیتال را در بازار بهتر درک کنند و تصمیمات سرمایه‌گذاری بهتری اتخاذ نمایند. پس حالا اگر می‌خواهید بیشتر بدانید دامیننس چیست تا انتهای در این مقاله از سایت ماهان نت همراه ما باشید.

خرید اینترنت قسطی ماهان نت

دامیننس بیت کوین چیست ؟

Dominance بیت کوین نسبت بین ارزش بازار بیت کوین به ارزش بازار آلت کوین‌ها است. آلت کوین‌ها تمام ارزهای دیجیتال به جز بیت کوین هستند، که مخفف “alternatives to BTC” است. هنگامی که نسبت دامیننس بیت کوین را با سایر دارایی‌ها مقایسه می‌کنید، می‌توانید بینش بیشتری در مورد فرصت‌های سرمایه‌گذاری که شرایط فعلی بازار ارائه می‌دهد، کسب کنید.

مقالات مفید : کندل استیک چیست ؟

حالل باید بگوییم در مورد بیتکوین معنی دامیننس چیست دامیننس بیت کوین با تقسیم ارزش بازار بیت کوین بر کل ارزش بازار کریپتو تعیین می‌شود.  ارزش بازار کل ارزش سکه‌هایی است که در گردش هستند.  می‌توانید آن را با ضرب تعداد سکه‌های در گردش در ارزش فعلی یک سکه محاسبه کنید. برای مثال، از ماه مه ۲۰۲۴، ۱۹۶۹۸۹۹۰ بیت کوین با قیمت ۶۶۱۶۰.۸۶ دلار در گردش است که ارزش بازار آن ۱۳۰۳۴۱۶۵۳۱۱۲۶۵ دلار است.

دامیننس بیتکوین چیست

عدد ۱.۳ تریلیون دلار فقط زمانی معنی پیدا می‌کند که آن را با بقیه بازار مقایسه کنید. مقایسه ارزش بازار بیت کوین با کل ارزش بازار کریپتو (۲.۵۱۳ تریلیون دلار) نسبت دامیننس بیت کوین را به شما می‌دهد که در حال حاضر ۵۱.۹ درصد است.

دلیل اهمیت Dominance چیست ؟

حال می‌خواهیم بدانیم دلیل اهمیت دامیننس چیست . به طور کلی، روند کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال از روند بیت کوین پیروی می‌کند. این به این دلیل است که بیت کوین به عنوان اولین، بزرگترین و محبوب‌ترین دارایی دیجیتال، کل فضای کریپتو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عنوان یک معامله‌گر، می‌توانید یک فصل آلت کوین بالقوه را زمانی تشخیص دهید که Dominance بیت کوین کاهش یابد، زیرا سرمایه‌گذاران سرمایه‌گذاری‌های خود را به آلت کوین‌ها منتقل می‌کنند. شما همچنین می‌توانید یک افزایش قیمت قریب‌الوقوع بیت کوین را زمانی شناسایی کنید که دامیننس و قیمت بیت کوین در یک روند صعودی قرار دارند.

تاریخچه Dominance بیت کوین

قبل از سال ۲۰۱۷، بیت کوین دامیننس بازار بیش از ۸۰ درصد – گاهی تا ۹۵ درصد – را ثبت کرد. این به این دلیل است که آلت کوین‌های کمی با مزیت رقابتی قوی وجود داشتند. با این حال، پس از اجرای ICO در سال ۲۰۱۷، آلت کوین‌ها به رهبری اتریوم (ETH) شروع به جذب سرمایه‌گذاری قابل توجه کردند و دامیننس بیت کوین را کاهش دادند. این همچنین باعث شد سرمایه‌گذاران شروع به استفاده از نمودارهای Dominance بیت کوین برای تعیین اینکه آیا آلت کوین‌ها نسبت به قیمت بیت کوین در حال افزایش یا کاهش هستند کنند. به طور کلی، زمانی که دامیننس بیت کوین کاهش می‌یابد، علاقه به آلت کوین‌ها افزایش می‌یابد، جایی که ردیابی Dominance بیت کوین به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از احساسات و روندهای بازار در بالای آن بمانند.

عوامل موثر بر Dominance بیت کوین

همانطور که در بالا به طور خلاصه توضیح داده شد، روندهای بازار بزرگترین عامل موثر بر دامیننس بیت کوین هستند. اکنون، بیایید نگاهی به برخی از این روندها بیندازیم ببینیم دامیننس بیت کوین چیست.

همانطور که گفته شد، قبل از اجرای دیوانه‌وار ICO در سال ۲۰۱۷، Dominance بیت کوین همیشه بالاتر از ۸۵ درصد باقی ماند. پس از آن، بیت کوین درصد قابل توجهی از دامیننس خود را به آلت کوین‌های با پتانسیل بالا مانند ETH و BNB از دست داد، زیرا این آلت کوین‌ها قابلیت‌های قرارداد هوشمند و سازگاری با EVM را ارائه می‌کردند.

خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، آن را به عنوان یک وسیله مبادله برای خدمت به عنوان یک جایگزین غیرمتمرکز برای ارزهای سنتی اختراع کرد. با این حال، با پتانسیل گسترده فناوری بلاک چین، توسعه‌دهندگان پروژه‌های رمزنگاری متعددی با ویژگی‌های منحصر به فرد ایجاد کرده‌اند. برخی به عنوان ذخیره ارزش عمل می‌کنند، در حالی که برخی دیگر به دارندگان خود حق حاکمیت بر پروژه را از طریق یک DAO ارائه می‌دهند. همچنین توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) وجود دارند که توکن‌های رمزنگاری منحصر به فردی هستند که نشان دهنده اشیاء دنیای واقعی مانند هنر، موسیقی، املاک، اقلام درون بازی و موارد دیگر هستند.

عوامل موثر بر Dominance بیت کوین

باز هم، در حالی که بیش از ۱۳۰۰۰ ارز دیجیتال وجود دارد، بیت کوین به عنوان یکی از پایدارترین ارزهای دیجیتال ظاهر شده است. با این حال، با وجود گزینه‌های بسیار زیاد از جمله توکن‌های با ارزش بازار پایین با پتانسیل و روایت‌های جدید، سرمایه‌گذاران بیت کوین ممکن است تصمیم بگیرند دارایی‌های خود را برای شامل شدن این توکن‌ها متنوع کنند که این می‌تواند باعث کاهش دامیننس بیت کوین نیز شود.

نحوه خواندن چارت دامیننس بیتکوین

نمودار Dominance بیت کوین یک تصویر گرافیکی از دامیننس بیت کوین به عنوان یک شاخص است.  معامله‌گران کریپتو پس از اجرای ICO  در سال ۲۰۱۷ شروع به استفاده از نمودار Dominance BTC  کردند و به صورت عملی گفتند دامیننس چیست .  اما این نمودار در سال ۲۰۲۱ در طول رونق آلت کوین توجه بیشتری را به خود جلب کرد. در حال حاضر، نمودار دامیننس بیت کوین یکی از ابزارهای رایج معاملاتی در فضای کریپتو است.

بیایید یاد بگیریم که چگونه نمودار دامیننس بیت کوین را از CoinGecko بخوانیم.

مرحله ۱

به بخش نمودارهای جهانی CoinGecko بروید.

مرحله ۲

به سمت پایین به نمودار دوم با عنوان “نمودار دامیننس بیت کوین (BTC)”  بروید.

این نمودار به طور پیش فرض روی ۹۰ روز تنظیم شده است، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

به غیر از نشان دادن Dominance بازار بیت کوین، این نمودار شامل دامیننس ۱۰ آلت کوین است که هر کدام برای شناسایی آسان دارای رنگ متفاوتی هستند.

مرحله ۳

روی نوار برچسب‌دار “Max” کلیک کنید تا دامیننس بازار بیت کوین را از زمان شروع آن مشاهده کنید.

مرحله ۴

به پایین نمودار بروید و کادرهای تمام آلت کوین‌ها را بردارید تا نمودارهای آن‌ها را از دید خارج کنید. به این ترتیب، شما فقط با Dominance بازار بیت کوین باقی می‌مانید، همانطور که در زیر نشان داده شده است.

جمع‌بندی؛‌ دامیننس یعنی چه ؟

به عنوان یک سرمایه‌گذار، می‌توانید شاخص تسلط بیت کوین را به لیست ابزارهای خود هنگام تحلیل بازار اضافه کنید. نظارت بر تسلط بیت کوین و قیمت بیت کوین می‌تواند یک فصل آلت کوین بالقوه را نشان دهد، در حالی که همچنین می‌تواند نشان دهنده ورود یک بازار گاوی یا خرسی باشد.

با این حال، در حالی که از شاخص تسلط بیت کوین می‌توان به عنوان یک شاخص استفاده کرد، توصیه نمی‌شود که از آن به عنوان یک شاخص مستقل استفاده شود. در عوض، بهتر است آن را در کنار سایر شاخص‌ها استفاده کرد و در رابطه با روندهای بزرگتر بازار تفسیر کرد. همانطور که در بالا ذکر شد، محبوبیت استیبل کوین‌ها به عنوان وسیله‌ای برای ذخیره وجوه می‌تواند شاخص تسلط بیت کوین را منحرف کند، زیرا سرمایه‌گذاران ممکن است با ذخیره وجوه خود در USDT یا USDC  به جای خرید بیت کوین از نوسان فرار کنند. در این مورد، کاهش تسلط بیت کوین همراه با کاهش قیمت لزوماً منجر به افزایش قیمت آلت کوین‌ها نمی‌شود.

ماهان نت، اینترنتی مخصوص تریدرهای حرفه‌ای

در این مقاله گفتیم دامیننس چیست ، چه کاربردی دارد و چگونه باید از آن استفاده کرد. اما نکته مهمتر در هر مرحله از ترید و درگیری با دنیای کریپتوکارنسی‌ها اینترنتی بدون تحریم و پرسرعت است که راهکارش در دستان پر توان متخصصین ماهان نت است. اینترنت‌های TD-LTE ، ADSL و  اینترنت گیمینگ انواع راهکارها و اینترنت‌های سازمانی همان چیزهایی هستند که هنگام کار در بازار رمزارزها نیاز دارید.

برای ارتباط با ماهان نت می‌توانید راه‌های زیر را انتخاب کنید:

اینتساگرام ماهان نت

لیندکدین ماهان نت

شماره تماس ۱۵۱۴

سوالات متداول

دامیننس بیت کوین چیست ؟

سهم بیت کوین از کل ارزش بازار تمام رمزارزها است.  به عنوان مثال، اگر Dominance بیت کوین ۵۰ درصد باشد، یعنی نیمی از ارزش کل بازار رمزارزها متعلق به بیت کوین است.

دلیل اهمیت دامیننس چیست ؟

دامیننس بیت کوین نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران چقدر به بیت کوین به عنوان یک دارایی دیجیتال اعتماد دارند.  همچنین می‌تواند نشان‌دهنده روندهای کلی بازار باشد.  مثلاً کاهش تسلط بیت کوین می‌تواند نشان‌دهنده علاقه بیشتر سرمایه‌گذاران به آلت کوین‌ها باشد.