اینترنت ملی در واقع جایگزینی برای اینترنت عمومی است و توسط دولت‌هایی استفاده می‌شود که می‌خواهند رسانه‌ها و ارتباطات آنلاین شهروندان خود را کنترل کنند. در این مقاله از سابت خرید اینترنت ماهان نت، قصد داریم تا شما را بیشتر با اینکه اینترنت ملی چیست آشنا کنیم، محدودیت‌ها و مزایای آن را بررسی کرده و فعالیت‌هایی که میتوان انجام داد را توضیح دهیم.

اینترنت ملی یعنی چه ؟

اینترنت ملی یک شبکه مبتنی بر IP است که توسط دولت نگهداری می‌شود و برای عملکردهای رایج اینترنت مانند موتورهای جستجو، ایمیل و خبرگزاری‌ها جایگزین‌هایی خواهد داشت. همه این امکانات، دسترسی به اینترنت و رسانه‌های خارجی نیز توسط  نظارت دولت و تحت کنترل آنها خواهد بود. نظارت می‌شود، چندین کشور اینترنت ملی را به طور فعال اجرا می‌کنند که معروف‌ترین آن‌ها شبکه کوانگ‌میونگ کره شمالی، میانمار، کوبا و ایران هستند. در حالی که اینترنت ملی شده تمام موارد مورد نیاز مردم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد،آزادی آنلاین را اجازه نداد و افراد صرفا به اطلاعاتی که دولت می‌خواهد نمایش دهد، دسترسی دارند.

اینترنت داخلی

چه کشورهایی از اینترنت ملی شده استفاده می‌کنند؟

استفاده از اینترنت ملی شده تا به امروز در برخی کشورها به شکل‌های مختلفی وجود داشته است. بسیاری از کشورها برای ارتباط بین سازمان‌های خود شبکه اینترانت ایجاد کرده‌اند، اما این شبکه‌ها تنها برای سازمان‌های دولتی یا استفاده‌های محدود قابل دسترسی هستند. بطور مثال اسکاتلند شبکه اینترنتی خاصی را برای دانش‌آموزان خود طراحی کرده که از طریق اینترنت برای آن‌ها در دسترس است. اینترنت ملی شده در کشورهای دیگری همانند کره شمالی، کوبا، چین و روسیه نیز پیاده‌سازی شده است که به توضیح آن خواهیم پرداخت.

اینترنت ملی شده کره شمالی : کوانگ‌میونگ

یکی از کشورهایی که ارتباط بسیار محدودی با جهان دارد کره شمالی است و این ارتباط کم را می‌توان در اینترنت این کشور نیز مشاهده کرد. اینترنت کوانگ‌میونگ به معنای نور درخشان، شبکه ملی اطلاعات کره شمالی است که شدیدا توسط دولت کره شمالی کنترل می‌شود. تمام داده‌ها و خدمات داخلی این شبکه توسط دولت به دقت بررسی می‌شود تا کاربران نتوانند به صورت مستقل سایتی را راه‌اندازی کنند و برای این کار باید از کانال‌های دولتی استفاده کنند. به طور کلی، اینترنت کوانگ‌میونگ یکی از محدودترین اینترنت‌های ممکن محسوب می‌شود که کاملا از اینترنت جهانی جدا شده‌است.

اینترنت ملی کره شمالی

اینترنت ملی شده کوبا : ردکوبانا

کشور دیگری که از اینترنت ملی شده استفاده می‌کند، کوبا است. این کشور در مقایسه با کره شمالی محدودیت‌های کمتری دارد. کاربران در کوبا می‌توانند به اینترنت جهانی متصل شوند، اما با این تفاوت که سرعت اینترنت جهانی در کوبا بسیار کندتر از اینترنت داخلی است! دولت کوبا برای اینترنت ملی شده خود هزینه زیادی کرده و اهداف بلندپروازانه‌ای برای آن دارد. این کشور، تاکنون توانسته اینترنت موبایل و وای‌فای خانگی را راه‌اندازی کرده و خدماتی مانند سرویس ایمیل، نقشه و موتور جستجو ایجاد کند. با وجود همه این‌ها، بعید است کوبا بتواند در این زمینه با خدمات خارجی رقابت کند!

اینترنت ملی کوبا

اینترنت ملی شده در روسیه : رونت

اهداف اینترنت ملی روسیه بسیار شبیه به اینترنت ملی ایران و چین است و با هدف نگه داشتن تمام ترافیک داخلی کشور در شبکه اینترنت ملی، ایجاد شده است. امروزه کارهای زیادی برای راه‌اندازی اینترنت ملی روسیه باید انجام شود و بودجه زیادی نیز برای زیرساخت‌های آن در نظر گرفته شده‌است. لازم به ذکر است که اتصال به اینترنت جهانی در روسیه از طریق کانال‌های خصوصی انجام می‌شود که امکان فیلترینگ یا نظارت بر محتوا وجود دارد.

نت ملی چین

اینترنت ملی شده در چین : دیوار آتشین

اینترنت ملی شده در چین کاملا از اینترنت جهانی جدا است؛ زیرا محدودیت‌های بسیار شدیدی از نظر سانسور و فیلترینگ سایت‌ها در این کشور وجود دارد. لازم به ذکر است که اینترنت ملی شده چین یک شبکه جداگانه نیست، بلکه از مجموع نرم‌افزارها و خدمات مختلف ایجاد شده‌است. به عنوان مثال، چین با فیلترینگ فیس‌بوک، ویچت را جایگزین کرده و همچنین با فیلترینگ توییتر، ویبو را جایگزین کرده است. به طور کلی، استراتژی چین جدا شدن از اینترنت جهانی نیست، بلکه فراهم کردن امکاناتی برای کاربران چینی برای استفاده از خدمات داخلی به جای خدمات خارجی است. لازم به ذکر است که فایروال نوعی اینترنت ملی شده محسوب نمی‌شود، اما تمام محدودیت‌هایی را که یک شبکه ملی اطلاعات می‌تواند ایجاد کند، دارد.

مزایای اینترنت ملی چیست ؟

حال که متوجه شدیم اینترنت ملی چیست و کدام کشورها دارای اینترنت ملی شده هستند، لازم است که مزایا و معایب آن را نیز بررسی کنیم:

  • امکان اتصال امن، ارزان و سریع واحدهای یک سازمان یا شرکت در نقاط مختلف کشور
  • امکان اختصاص پهنای باند بالا و نامحدود به کاربران با هزینه‌های پایین
  • کنترل امنیتی بیشتر برای مواردی مانند تراکنش‌های بانکی یا کاربردهای دولتی و سازمانی
  • خطر کمتر حملات مخرب جهانی به خدمات دولتی و امنیتی
  • پایداری ارتباطات داخلی مهم در شرایط اضطراری و هنگام قطع ارتباط با اینترنت جهانی
  • کم شدن هزینه های اینترنت جهانی
مزایای اینترنت ملی چیست

معایب اینترنت ملی چیست ؟

  • عدم امکان تبادل، تراکنش، ارتباط و فعالیت‌های جهانی
  • محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های فراوان در برنامه‌های مختلف
  • وارد شدن ضربه به اکثر کسب و کارها
  • نیاز به استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی با محدودیت‌های بسیار
  • عدم دسترسی به برخی سایت‌های مورد نیاز

مقاله مرتبط: چگونه مصرف آزاد اینترنت را قطع کنیم

تفاوت اینترنت بین المللی با داخلی چیست؟

امروزه اینترنت نقش مهمی در زندگی ما دارد، تا جایی که بسیاری از فرایند‌های زندگی روزمره بدون آن امکان‌پذیر نیست. استفاده از اینترنت تنها به زندگی روزمره محدود نمی‌شود؛ تراکنش‌های مالی، خریدهای بزرگ، ثبت‌نام‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان همه با اینترنت انجام می‌شود.

تمام وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها یک سرور (server) و هاست (host) دارند. بطور کلی، هاست‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توانند یک سیستم کامپیوتری یا یک فضای مجازی باشند. سازنده وب‌سایت یا اپلیکیشن‌ها محل این هاست‌ها را تعیین می‌کند. اطلاعاتی مانند محتوا، اطلاعات کاربران و موارد مشابه نیز روی همین سرورها ذخیره می‌شوند.

در ایران شرکت‌هایی وجود دارند که خدمات میزبانی سرور (server hosting) ارائه می‌دهند. اگر برای وب‌سایت خود از این شرکت‌ها هاست بگیرید، به گونه‌ای که سرور آن داخل ایران باشد، شما هاستینگ ایران (Iran hosting) دارید. اگر هاست را از شرکت‌های خارجی، یا شرکت‌هایی در ایران که سرور خارجی به شما ارائه می‌دهند، تهیه کنید، سرور شما خارجی است.

ترافیک بین‌المللی چیست و استفاده از  اینترنت بین‌ المللی چگونه است؟

اینترنت بین‌المللی چیست؟ زمانی که سرور یک وب‌سایت خارج از ایران قرار دارد، درخواست شما از داخل ایران به روترها و سرور آن، به مقصدی خارج از کشور ارسال می‌شود. پاسخی که از آن سایت ارسال می‌شود نیز به همین شکل به کامپیوتر شما ارسال می‌شود. بنابراین ارسال و دریافت اطلاعات خارج از ایران انجام می‌شود. در این صورت شما استفاده از اینترنت بین المللی داشته و حجم استفاده شده برای ارسال و دریافت این اطلاعات به سرور خارج از کشور، ترافیک خارجی نامیده می‌شود.

استفاده از اینترنت بین المللی

اینترنت و ترافیک داخلی چیست؟

منظور از اینترنت داخلی چیست؟ حالا اگر سرور یک وب‌سایت داخل ایران قرار داشت، درخواستی که برای باز کردن صفحه وب‌سایت به روتر می‌رسد، به سرور آن در داخل کشور ارسال می‌شود. دریافت و ارسال اطلاعات روی پلتفرم شبکه داخلی کشور، اینترنت داخلی نامیده می‌شود.

آیا با اینترنت ملی اینستاگرام قطع میشود ؟

با توجه به اینکه در اینترنت ملی شده فقط امکان استفاده از سرورهای داخلی وجود دارد؛ درنتیجه دسترسی به خدمات و برنامه‌های خارجی مانند واتساپ، تلگرام، اینستاگرام و غیره نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. در صورتی که علاوه بر اینترنت ملی شده ، استفاده از اینترنت بین‌ المللی نیز در دسترس باشد، امکان استفاده از برنامه‌های خارجی نیز وجود خواهد داشت.

نتیجه گیری

به زبان ساده، اینترنت ملی شده قرار است پلتفرمی برای برقراری ارتباط داخلی بدون نیاز به اینترنت جهانی باشد. در واقع اگر بخواهید با یک وب‌سایت واقع در داخل ایران یا خدماتی که داخل کشور ارائه می‌دهد ارتباط برقرار کنید، نیازی به حمل داده‌های خود از طریق روترها و دروازه‌های بین‌المللی نباشد.

ماهان نت، پیشگام در ارائه اینترنت پرسرعت

امروزه تمام فرایندهای روزمره، خرد و کلان افراد از طریق اینترنت انجام می‌شو‌د. تاثیر اینترنت به گونه‌ای است که حتی فرستادن یک پیام از شما فیزیکی خود خارج شده و با چندین برابر سرعتی انجام می‌شود که در گذشته صورت می‌گرفت؛ بنابراین استفاده از یک اینترنت پرسرعت حتی برای ارسال پیام نیز ضروری است.

ماهان نت؛ ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ایران، با بیش از دو دهه تجربه است. محصولات پرطرفدار ماهان نت همانند اینترنت td lte ، ADSL و سایر راهکارهای سازمانی و اینترنت خانگی هستند. با خرید این سرویس‌ها می¬توانید بهترین خدمات اینترنتی را با بالاتری سرعت تجربه کنید!

در انتهای مقاله اینترنت ملی چیست ؟ هستیم؛ برای خرید، مشاوره و یا پشتیبانی صفحه اینستاگرام ماهان نت، شماره تماس ۱۵۱۴ و اکانت رسمی ماهان نت در لینکدین در دسترس شماست.

سوالات متداول اینترنت ملی چیست

تفاوت قیمت اینترنت ملی شده و اینترنت جهانی ؟

به دلیل اینکه ارتباط در شبکه ملی اطلاعات از مسیر جهانی عبور نمی‌کند، هزینه‌های آن نیز پایین‌تر است. امید است هزینه استفاده از تمام سایت‌های واقع در شبکه داخلی کاهش یابد و موانع و مشکلات موجود برطرف گردد تا  ارتباطات داخلی مانند سایت‌های فیلم و سریال با سرعت نامحدود و کیفیت بالا و با قیمت ارزان‌تر در اختیار همه قرار گیرد.

آیا راهی برای دور زدن اینترنت داخلی وجود دارد ؟

ساده‌ترین راه دور زدن اینترنت داخلی استفاده از vpn های مختلف است. نکته مهم در این زمینه این است که اگر آدرس یک سایت واقع در شبکه داخلی را با VPN باز کنید، دیگر از اینترنت داخلی استفاده نکرده‌اید. در واقع چون VPN آدرس IP خارجی را جایگزین آدرس IP داخلی می‌کند، به نظر می‌رسد که یک فرد خارج از ایران درخواست باز کردن سایتی در ایران را داده است.