در این مقاله از سایت ماهان نت به طور مفصل می‌خواهیم بگوییم، رمز ارز چیست و چگونه کار می‌کند. ارز دیجیتال، که گاه به آن رمز ارز یا کریپتو نیز گفته می‌شود، هر نوع ارز مجازی یا دیجیتالی است که از رمزنگاری برای ایمن‌سازی تراکنش‌ها استفاده می‌کند. برخلاف ارزهای سنتی، ارزهای دیجیتال توسط هیچ مرجع مرکزی صادر یا تنظیم نمی‌شوند، بلکه از یک سیستم غیرمتمرکز برای ثبت تراکنش‌ها و انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کنند.

این ویژگی‌ها، ارزهای دیجیتال مانند Bitcoin را از مزایا و معایبی برخوردار می‌کند. از یک سو، عدم وجود مرجع مرکزی به معنای آزادی عمل بیشتر برای کاربران و عدم وابستگی به نهادهای دولتی است. از سوی دیگر، این امر می‌تواند به عدم ثبات قیمت، نگرانی‌های امنیتی و چالش‌های نظارتی منجر شود. ارزهای دیجیتال متعددی مانند رمز ارز بیت کوین ، اتریوم ، لایت‌کوین و … وجود دارند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

این فناوری نوظهور، پتانسیل‌های متعددی را در زمینه‌های مختلف از جمله پرداخت‌های آنلاین، سیستم‌های مالی، قراردادهای هوشمند و … به ارمغان می‌آورد. با این حال، درک عمیق از ماهیت، مزایا و معایب آن، پیش‌نیاز ورود به این دنیای جدید و پرچالش است.

کریپتو کارنسی چیست ؟

برای پاسخ به سوال کریپتوکارنسی یا همان رمز ارز چیست باید بگوییم ارزهای دیجیتال مانند بيت كوين بر بستر یک دفتر کل توزیع شده‌ی عمومی به نام بلاک‌چین اجرا می‌شوند، که در واقع یک رکورد از تمام تراکنش‌ها است که به روز رسانی شده و توسط دارندگان ارز دیجیتال نگهداری می‌شود. واحدهای ارز دیجیتال از طریق فرآیندی به نام استخراج ایجاد می‌شوند که شامل استفاده از قدرت رایانه برای حل مسائل ریاضی پیچیده است که منجر به تولید کوین می‌شود. کاربران همچنین می‌توانند ارزها را از کارگزاری‌ها خریداری کنند، سپس با استفاده از کیف پول‌های رمزنگاری آن‌ها را ذخیره و خرج کنند.

کریپتو کارنسی چیست

اگر شما صاحب ارز دیجیتال هستید، مالکیت هیچ چیز ملموسی ندارید. آنچه در اختیار دارید کلیدی است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به یک شخص ثالث مورد اعتماد، یک رکورد یا واحد اندازه‌گیری را از یک نفر به نفر دیگر منتقل کنید.

با اینکه بیتکوین از سال 2009 وجود داشته است، ارزهای دیجیتال و کاربردهای فناوری بلاک‌چین هنوز از لحاظ مالی در حال ظهور هستند و انتظار می‌رود کاربردهای بیشتری در آینده داشته باشند. در نهایت، معاملات شامل اوراق قرضه، سهام و سایر دارایی‌های مالی می‌توانند با استفاده از این فناوری معامله شوند.

معرفی معروف ترین ارزهای دیجیتال؛ معروف ترین رمز ارز چیست ؟

اما معروف‌ترین شاید برای شما پیش بیاید که نام معروف‌ترین رمز ارز چیست که باید بگوییم هزاران ارز دیجیتال مختلف وجود دارد این یک لیست رمز ارز تک اسمی نیست. برخی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها عبارتند از:

بیت‌کوین: بیت‌کوین که در سال ۲۰۰۹ تأسیس شد، اولین ارز دیجیتال و همچنان رایج‌ترین ارز دیجیتال مورد معامله است. این ارز توسط ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) توسعه داده شد – که به طور گسترده اعتقاد بر این است که نام مستعاری برای یک فرد یا گروهی از افراد است که هویت دقیق آنها همچنان ناشناخته باقی مانده است.

 

اتریوم: اتریوم که در سال ۲۰۱۵ توسعه یافت، یک پلتفرم بلاک‌چین با ارز دیجیتال اختصاصی خود به نام اتر (ETH) یا اتریوم است. این ارز دیجیتال بعد از بیت‌کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود.

لایت‌کوین: این ارز دیجیتال شباهت زیادی به بیت‌کوین دارد، اما برای توسعه نوآوری‌های جدید از جمله پرداخت‌های سریع‌تر و فرآیندهایی برای امکان انجام تراکنش‌های بیشتر، با سرعت بیشتری عمل کرده است.

ریپل: ریپل یک سیستم دفتر کل توزیع‌شده است که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شد. ریپل را می‌توان برای ردیابی انواع مختلف تراکنش‌ها، نه فقط ارز دیجیتال، به کار برد. شرکت پشت این ارز دیجیتال با بانک‌ها و مؤسسات مالی مختلف همکاری داشته است.

ارزهای دیجیتال به غیر از بیت‌کوین به طور کلی برای تمایز از ارز اصلی، با عنوان آلت‌کوین (altcoin) شناخته می‌شوند.

مراحل خرید رمز ارز چیست ؟

اگر به دنبال خرید امن ارز دیجیتال هستید، این راهنما به شما کمک می‌کند. خرید ارز دیجیتال معمولا شامل سه مرحله است. در این بخش می خواهیم از سیر تا پیاز خرید امن کریپتو کارنسی ها را به شما آموزش دهیم.

مرحله اول: بهترین پلتفرم رمز ارز چیست ؟

اولین قدم انتخاب پلتفرم مناسب برای خرید است. به طور کلی، شما می‌توانید بین کارگزاری‌های سنتی یا صرافی‌های اختصاصی ارز دیجیتال یکی را انتخاب کنید:

کارگزاری‌های سنتی: این کارگزاری‌ها به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند و علاوه بر ارز دیجیتال، امکان خرید و فروش سایر دارایی‌های مالی مانند سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) را نیز فراهم می‌کنند. این پلتفرم‌ها معمولا کارمزد معاملات کمتری دارند، اما ویژگی‌های کمتری برای ارز دیجیتال ارائه می‌دهند.

صرافی‌های ارز دیجیتال: صرافی‌های ارز دیجیتال زیادی وجود دارند که هر کدام ارزهای دیجیتال، امکان ذخیره در کیف پول، حساب‌های دارای بهره و موارد دیگری را ارائه می‌دهند. بسیاری از صرافی‌ها کارمزد مبتنی بر دارایی دریافت می‌کنند.

هنگام مقایسه پلتفرم‌های مختلف، به این موارد توجه کنید: چه ارزهای دیجیتالی ارائه می‌شود، چه کارمزدی دریافت می‌کنند، چه ویژگی‌های امنیتی دارند، گزینه‌های ذخیره و برداشت چگونه است و آیا منابع آموزشی در اختیار کاربران قرار می‌دهند؟

مرحله دوم: شارژ حساب کاربری

بعد از انتخاب پلتفرم، برای شروع خرید و فروش باید حساب کاربری خود را شارژ کنید. اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از ارزهای فیات (مانند دلار آمریکا، پوند انگلیس یا یورو) با کارت‌های نقدی یا اعتباری خود، ارز دیجیتال خریداری کنند – البته این امکان با توجه به پلتفرم می‌تواند متفاوت باشد.

خرید ارز دیجیتال با کارت اعتباری ریسکی در نظر گرفته می‌شود و برخی از صرافی‌ها از این روش پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین برخی از شرکت‌های کارت اعتباری نیز تراکنش‌های ارز دیجیتال را مجاز نمی‌دانند. دلیل این امر نوسانات بالای ارزهای دیجیتال است و توصیه نمی‌شود که برای خرید این دارایی‌ها ریسک بدهی و وارد قرض شوید، یا potentially یعنی به طور بالقوه، متحمل کارمزد بالای تراکنش کارت اعتباری شوید.

بیتکوین

بعضی از پلتفرم‌ها انتقال ACH و حواله بانکی را نیز می‌پذیرند. روش‌های پذیرفته شده پرداخت و زمان سپرده یا برداشت در هر پلتفرمی متفاوت است. به همین ترتیب، زمان لازم برای تسویه سپرده‌ها نیز با توجه به روش پرداخت فرق می‌کند.

هزینه‌ها یکی از عوامل مهمی است که باید در نظر بگیرید. این هزینه‌ها شامل کارمزدهای احتمالی تراکنش‌های سپرده و برداشت به علاوه کارمزدهای معامله است. هزینه‌ها با توجه به روش پرداخت و پلتفرم متغیر است، بنابراین بهتر است از همان ابتدا در مورد آن‌ها تحقیق کنید.

مرحله آخر ثبت سفارش

مرحله نهایی، ثبت سفارش است. شما می‌توانید از طریق وبسایت یا اپلیکیشن موبایل کارگزار یا صرافی خود سفارش خرید یا فروش ارز دیجیتال را ثبت کنید. برای خرید ارز دیجیتال، گزینه «خرید» را انتخاب کنید، نوع سفارش را مشخص کنید، مقدار ارز دیجیتالی که می‌خواهید خریداری کنید را وارد نمایید و در نهایت سفارش را تأیید کنید. فرآیند مشابهی برای ثبت سفارش فروش نیز وجود دارد.

آخرین مقالات : رمز های جی تی ای وی

ارزهای دیجیتال و کلاهبرداری

متاسفانه جرم و جنایت مرتبط با ارز دیجیتال رو به افزایش است. برخی از انواع کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال عبارتند از:

  • وب‌سایت‌های جعلی: وب‌سایت‌های فریبنده‌ای که با وعده‌های بازدهی کلان و تضمین‌شده، پر از نظرات جعلی و اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال، قربانیان را به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر تشویق می‌کنند.
  • طرح‌های پانزی مجازی: مجرمین حوزه ارز دیجیتال، فرصت‌های سرمایه‌گذاری غیرقابل واقعی در ارزهای دیجیتال را تبلیغ می‌کنند و با پول سرمایه‌گذاران جدید، سودهای کلان را برای سرمایه‌گذاران قبلی جعلی می‌کنند تا توهم سود بالا را ایجاد کنند. برای مثال، یک عملیات کلاهبرداری به نام  BitClub Network، قبل از اینکه گردانندگان آن در دسامبر ۲۰۱۹ رسوا شوند، توانست بیش از ۷۰۰ میلیون دلار جمع‌آوری کند.
  • تأییدیه‌های سلبریتی: کلاهبرداران به صورت آنلاین خود را به عنوان میلیاردرها یا افراد مشهور جا می‌زنند و با وعده چند برابر کردن سرمایه‌گذاری در یک ارز دیجیتال، قربانیان را فریب می‌دهند و دارایی‌های آن‌ها را به سرقت می‌برند. آن‌ها همچنین ممکن است از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان یا چت‌روم‌ها برای ایجاد شایعه حمایت یک شخصیت تجاری معروف از یک ارز دیجیتال خاص استفاده کنند. سپس بعد از اینکه افراد را به خرید واداشتند و قیمت را بالا بردند، سهام خود را می‌فروشند و ارزش ارز دیجیتال کاهش می‌یابد.
  • کلاهبرداری‌های عاشقانه: پلیس فدرال آمریکا (FBI) نسبت به افزایش کلاهبرداری‌های عاشقانه آنلاین هشدار می‌دهد، جایی که فریبکاران افرادی را که در اپلیکیشن‌های دوست‌یابی یا شبکه‌های اجتماعی ملاقات می‌کنند، متقاعد می‌کنند تا در ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری یا تجارت کنند. مرکز شکایت جرایم اینترنتی FBI در هفت ماه اول سال ۲۰۲۱، بیش از ۱۸۰۰ گزارش در مورد کلاهبرداری‌های عاشقانه مرتبط با ارز دیجیتال دریافت کرد که منجر به خسارت ۱۳۳ میلیون دلاری شد.

علاوه بر موارد فوق، کلاهبرداران ممکن است خود را به عنوان معامله‌گران معتبر ارز دیجیتال جا بزنند یا صرافی‌های جعلی ایجاد کنند تا به سرقت پول قربانیان اقدام کنند. نوع دیگری از کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال، فروش فریبنده حساب‌های بازنشستگی شخصی مبتنی بر ارز دیجیتال است. همچنین سرقت مستقیم ارز دیجیتال از کیف پول‌های دیجیتال افراد نیز وجود دارد که در آن مجرمین با هک کردن این کیف پول‌ها به ارز دیجیتال افراد دسترسی پیدا می‌کنند.

سرمایه‌گذاری امن در کریپتو کارنسی یا رمز ارز چیست ؟

با توجه به گزارشات  Consumer Reports، تمام سرمایه‌گذاری‌ها ریسک دارند، اما برخی از متخصصین ارز دیجیتال را یکی از گزینه‌‎های پرریسک برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. اگر قصد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال را دارید، این نکات می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک کنند.

  • پژوهش در مورد صرافی‌ها: قبل از سرمایه‌گذاری، در مورد صرافی‌های ارز دیجیتال اطلاعات کسب کنید. تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰۰ صرافی برای انتخاب وجود دارد. پیش از هر اقدامی، تحقیق کنید، نقد و بررسی‌ها را بخوانید و با سرمایه‌گذاران باتجربه‌تر صحبت کنید.
  • نحوه نگهداری ارز دیجیتال خود را بدانید: اگر ارز دیجیتال خریداری می‌کنید، باید آن را ذخیره کنید. می‌توانید آن را در یک صرافی یا در یک کیف پول دیجیتال نگه دارید. در حالی که انواع مختلفی از کیف پول وجود دارد، هر کدام مزایا، الزامات فنی و امنیتی خاص خود را دارد. همانطور که در مورد صرافی‌ها، قبل از سرمایه‌گذاری باید در مورد گزینه‌های ذخیره‌سازی خود نیز تحقیق کنید.
  • سرمایه‌گذاری‌های خود را متنوع کنید: تنوع‌سازی برای هر استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب کلیدی است و این امر در مورد سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال نیز صادق است. برای مثال، تمام پول خود را فقط به دلیل اینکه بیت‌کوین تنها نامی است که می‌شناسید، در آن سرمایه‌گذاری نکنید. هزاران گزینه وجود دارد و بهتر است سرمایه‌گذاری خود را در چندین ارز مختلف پخش کنید.
  • برای نوسانات آماده باشید: بازار ارز دیجیتال بسیار پرنوسان است، بنابراین برای فراز و نشیب‌ها آماده باشید. شاهد تغییرات چشمگیری در قیمت‌ها خواهید بود. اگر سبد سرمایه‌گذاری یا سلامت روان شما توانایی تحمل این نوسانات را ندارد، ارز دیجیتال ممکن است انتخاب عاقلانه‌ای برای شما نباشد.

ارز دیجیتال در حال حاضر بسیار مورد توجه است، اما به خاطر داشته باشید که هنوز در مراحل اولیه خود به سر می‌برد و به شدت سفته‌بازانه در نظر گرفته می‌شود. سرمایه‌گذاری در موارد جدید با چالش‌هایی همراه است، بنابراین آمادگی داشته باشید. اگر قصد مشارکت دارید، تحقیق کنید و برای شروع با احتیاط سرمایه‌گذاری کنید.

جمع بندی؛ آیا کریپتو کارنسی بازار مناسبی است؟

در تعیین اینکه آیا بازار Cryptocurrency بستری مناسب برای سرمایه گذاری شما هست یا خیر، فاکتورهای متعددی را باید لحاظ کرد. ماهیت پرنوسان بازار كريپتو می‌تواند نوید سودهای کلان را به ارمغان بیاورد،  اما  همزمان  با خطرات قابل توجهی نیز همراه است.

سطح تحمل ریسک و اهداف سرمایه گذاری شما نقشی اساسی در این تصمیم گیری ایفا می‌کنند. در صورتی که تمایل به کسب سودهای سریع دارید،  کریپتوکارنسی  می‌تواند جذاب به نظر برسد.  با این حال،  اگر به دنبال سرمایه گذاری بلندمدت و با ثبات هستید،  احتمالاً  گزینه‌ های  مناسب تری  وجود دارند.

ورود به این بازار مستلزم دانش کافی  از نحوه عملکرد و  ریسک های مرتبط با آن است.  انجام تحقیقات جامع  پیش از سرمایه گذاری در هر ارز ديجيتال ،  اقدامی ضروری است.  این تحقیقات  باید شامل بررسی تیم توسعه دهنده،  نقشه راه پروژه  و  پتانسیل بازار باشد.

ماهان نت پلی بدون مرز به بازار جهانی رمز ارز

حال که دانستیم رمز ارز چیست بهتر است راهی عالی را برای فعالیت بی دغدغه در بازار کریپتوکارنسی به شما معرفی کنیم. ماهان نت، با سابقه‌ای درخشان در ارائه خدمات نوآورانه در حوزه اینترنت خانگی مانند اینترنت ADSL و فیبرنوری و همچنین راهکارهای سازمانی، مفتخر است راه‌حلی امن و مطمئن برای معاملات رمز ارز به مشتریان خود ارائه دهد.

تخصص و تجربه تیم ماهان نت، متشکل از متخصصان زبده و مدیران باسابقه، در کنار تعهد به ارائه خدمات متمایز با بالاترین استانداردها، این شرکت را به انتخابی ایده‌آل برای کاربران حرفه‌ای رمز ارز تبدیل کرده است.

تمرکز ماهان نت بر به‌کارگیری فناوری‌های نوین، به‌منظور ارائه مطلوب‌ترین خدمات، امکان انجام معاملات رمز ارز را با سرعتی بالا، پایداری بی‌نظیر و امنیت مثال‌زدنی فراهم آورده است.

مرکز پاسخگویی به مشتریان ماهان نت نیز به عنوان پیشرفته‌ترین مرکز پشتیبانی در نوع خود، به‌طور شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات پشتیبانی به مشترکان گرامی و رفع سریع و دقیق مشکلات آنان است. برای ارتباط با ماهان نت راه‌های زیر پیش روی شماست :

حساب Linkdin شرکت ماهان نت

صفحه رسمی ماهان نت در اینستاگرام

شماره تماس خط ویژه ۱۵۱۴

مرکز تلفن ابری ماهان نت، راهکاری سریع، مقرون‌به‌صرفه و پیشرفته برای مدیریت تماس‌های شما، با قابلیت دسترسی از هر مکان و در هر زمان

سوالات متداول

 رمزارز چیست ؟

رمز ارز نوعی دارایی دیجیتال است که بر پایه فناوری بلاکچین بنا شده است. این دارایی ها مجازی، غیرمتمرکز و رمزنگاری شده هستند و می‌توان از آنها برای خرید و فروش کالا و خدمات، یا به عنوان سرمایه گذاری استفاده کرد.

محبوب ترین رمز ارزها کدامند ؟

رمز ارز بیت کوین (BTC)  اولین و شناخته شده ترین بهترین رمز ارز برای سرمایه گذاری است. اتریوم (ETH) و تتر (USDT) نیز از دیگر ارزهاي ديجيتال محبوب هستند.