یکی از نام های مهم در میان سرویس های گوگل آنالیتیکس می باشد. گوگل در سال ۲۰۰۵ یعنی ۱۸ سال پیش یکی از مهم ترین سرویس های آنالیز دیتای وب سایت را روانه سیستم های مارکتینگی کرد. در این مقاله می خواهیم به طور مفصل به سوال گوگل آنالیتیکس چیست پاسخ دهیم. پس تا انتهای این مقاله از سایت شرکت ارائه دهنده اینترنت ماهان نت همراه ما باشید.
کار گوگل آنالیتیکس چیست ؟
Google Analytics یک سرویس تجزیه و تحلیل وب است که آمار و ابزارهای تحلیلی اولیه را برای بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) و اهداف بازاریابی ارائه می دهد. این سرویس بخشی از پلتفرم بازاریابی گوگل است و برای هر کسی که یک سایت با یک حساب googleداشته باشد به صورت رایگان در دسترس است.
Google Analytics برای ردیابی عملکرد وب سایت و جمع آوری بینش بازدیدکنندگان استفاده می شود. این میتواند به سازمانها کمک کند تا منابع اصلی ترافیک کاربر را تعیین کنند، موفقیت فعالیتها و کمپینهای بازاریابی خود را ارزیابی کنند، اهداف تکمیل شده (مانند خرید، افزودن محصولات به سبد خرید) را ردیابی کنند، الگوها و روندهای تعامل کاربر را کشف کنند و سایر اطلاعات بازدیدکننده مانند اطلاعات جمعیتی را به دست آورند. . وبسایتهای خردهفروشی کوچک و متوسط اغلب از Google Analytics برای به دست آوردن و تجزیه و تحلیل انواع تجزیه و تحلیل رفتار مشتری استفاده میکنند که میتواند برای بهبود کمپینهای بازاریابی، افزایش ترافیک وبسایت و حفظ بهتر بازدیدکنندگان استفاده شود.
گوگل آنالیتیکس چگونه کار می کند ؟
یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که در مورد سرویس های گوگل می شود این می باشد که کاربرد گوگل آنالیتیکس چیست ؟ در واقع این سرویس دارای ویژگی هایی می باشد که به دارندگان وبسایت ها کمک می کند تا رفتار کاربران وبسایت خود را به صورت کامل و شفاف به صورت آمارهای دقیق اعدادی ردیابی و موشکافانه برسی کنند.
نکته جالب در مورد سرویس گوگل آنالیتیکس این می باشد که این خدمت گوگل قابلیت ادغام و هماهنگ سازی با دیگر سرویس های گوگل همچون سرچ کنسول و تگ منیجر را نیز دارد.
از مهمترین خدمات و کاربردهای آنالیتیکس می توان به تجزیه و تحلیل وردی کاربران جدید یا کلی و میزان نشست یا sessions و همچنین میزان کلیک و نمایش صفحات مختلف و در کل رفتار کاربران بر اساس کانال های مختلف فروش یا ورودی مانند سئو یا تبلیغات ادز اشاره کرد.
مهمترین خدمات analytics چیست ؟
سابقا برای ردیابی بخش های مختلف سایت و تجزیه تحلیل اطلاعات مختلف می بایست به سایت ها و سرویس های مختلف گوگل و دیگر کمپانی ها سر می زدید ولی حالا تمام این اطلاعات در یک مکان به نام آنالیتیکس رخ می دهد.
در این بخش می خواهیم بگوییم اهمیت گوگل آنالیتیکس چیست و کدام ویژگی های خاص آن را تبدیل به سرویسی بسیار مهم و استراتژیک برای کسب و کارها تبدیل کرده است.
برسی میزان درگیری کاربران با وبسایت
راهکاری که در آنالیتیکس برای بدست آوردن مقدارهای صحیح و مستند در مورد رفتار کاربران ارائه می دهد را متریک ها یا metrics می گویند. حال برای میزان درگیری کاربران نیز متریکس هایی نظیر session و یا engagement وجود دارد که هرکدام از آنها هم به چند شاخه تقسیم می شوند. این متریک ها به مهمترین هدف آنالیتیکس یعنی پیگیری موشکافانه رفتار یوزر در سایت کمک شایانی می کند.
برسی بهترین صفحات و کوئری ها
یکی از مزایای مهم آنالیتیکس همانطور که اشاره هم کردیم هماهنگ سازی این سرویس با دیگر سایت های خدمات ده گوگل همانند سرچ کنسول می باشد. این یعنی آمار و ارقام مهمی همچون impression و click در آنالیتیکس با جزئیات بیشتری تبدیل به آمارهای دقیق تری شده اند. لینک ها و کوئری ها بر اساس کلیک ، میزان نمایش و CTR و New User مقایسه و رده بندی می شوند.
متریک Metric در آنالیتیکس چیست ؟
متریک استانداردی برای اندازه گیری کمی است. گوگل آنالیتیکس به کاربران امکان می دهد تا 200 معیار مختلف را برای سنجش عملکرد وب سایت هایشان ردیابی کنند. در حالی که برخی از معیارها ممکن است برای کسب و کارهای خاص ارزشمندتر از سایرین باشند، اینها برخی از محبوب ترین معیارها هستند.
یوزر User : به کاربران سایت می گویند. کاربران جدید new user یا total user جزو زیرشاخه های این معیار محسوب می شوند.
Bounce Rate نرخ پرش : این معیار مرتبط با یوزر می باشد و نرخ پرش و بیرون رفتن از سایت توسط کاربر را می سنجد.
مقالات مفید : اینستاگرام چیست ؟
نشست یا session : معیاری بسیار تخصصی که مقالات بسیار زیادی در مورد آن در اینترنت وجود دارد. کاربران تا مدت زمانی مشخص می بایست فعالیتی روی سایت انجام دهند تا یک نشست اتفاق بیافتد. این اکشن می تواند کلیک بر روی CTAیا همان کال تو اکشن یا یک اسکرول ساده باشد.
Average Session Duration یا متوسط زمان نشست : هر کاربر یا یوزر به طور متوسط چند دقیقه روی سایت مانده است.
Pages Per Session یا صفحات به ازای نشست : از نام این متریک یا معیار مشخص است که چه دیتایی را می خواهد نشان دهد. تعداد صفحات در قیاس با هر عدد نشست چه میزان است؟ خب این متریک به شما پاسخ می دهد.
Pages View یا بازدید از صفحات : میزان کل بازدید از تمام صفحات می باشد.
دایمنشن یا dimension در آنالیتیکس چیست؟
اگر بارها با این عبارت آشنا شده اید و از خود پرسیده اید که dimension گوگل آنالیتیکس چیست باید بگوییم که این کلمه به معنای ابعاد می باشد و در واقع تحت قالب هایی مشخص اطلاعات کلی تری از یک کاربر را به شما می رساند. نمونه هایی متنوع از dimensions وجود دارد که به اختصار توضیح خواهیم داد.
کتگوری دستگاه ها Device category : کاربران با چه نوع دستگاهی وارد سایت شده اند؟ موبایل ؟ تبلت یا کامپیوترهای خانگی؟ این موارد در دایمنشن دیایس کتگوری ها جای می گیرد.
منبع یا رسانه Source / media : مدیا مانند صفحات مجازی مثل اینستاگرام و سورس یا منبع مانند ایمیل هایی که کاربر از آن طریق وارد سایت شده است.
کمپین ها campaign : نام کنپین های تبلیغاتی ای که در سطح وب ایجاد شده اند و از آن طریق برای وبسایت ورودی بدست آمده است.
تقسیم دسترسی های گوگل آنالیتیکس
در این قسمت می خواهیم بگوییم ابتدا دسترسی گوگل آنالیتیکس چیست و سپس چند نوع دسترسی وجود دارد ؟ خب در ابتدا باید بگوییم گوگل برای دسترسی به آنالیتیکس به یک سلسله مراتب مختصر اکتفا کرده است و اکانت هایی که به این اطلاعات می خواهند دسترسی داشته باشند را به سه دسته Account و property تقسیم می شود.
دسترسی Account گوگل آنالیتیکس چیست ؟
دستهبندیهای آنالیتیکس که میتوانید در یک اکانت گوگل آنالیتیکس قرار دهید، شامل حساب (Account)، مالکیت (Property) و جریان داده (Data Stream) است. حساب (Account) به عنوان سطح بالاتری از تنظیمات و دسترسیها عمل میکند و میتوانید تمام داراییهای خود را در آن قرار دهید. از طریق حساب، میتوانید به تمامی منابع وبسایتها و برنامههای مختلف خود دسترسی داشته باشید، بنابراین ممکن است به عنوان آژانس یا فریلنسر نیاز داشته باشید چندین حساب برای مشتریان خود ایجاد کنید.
هر حساب جیمیل میتواند حداکثر ۱۰۰ اکانت داشته باشد و هر اکانت میتواند حداکثر ۲۰۰۰ پراپرتی در خود قرار دهد. با ورود به گوگل آنالیتیکس با جیمیل خود، به تمام اکانتها و پراپرتیهای متصل به آن جیمیل دسترسی پیدا میکنید. هر جیمیل دسترسیهای مختلفی به اکانتها و پراپرتیها میتواند داشته باشد، به عنوان مثال ممکن است فقط به شما برای دسترسی به یک پراپرتی اجازه داده شود و به دیگر پراپرتیهای آن اکانت دسترسی نداشته باشید.
از طریق گوگل آنالیتیکس میتوانید به سایر کاربران مجوز لازم برای دسترسی به کل اکانت یا یک پراپرتی را بدهید. شما میتوانید تنظیمات مدیریت اکانتها و پراپرتیها را به طور مستقل تعیین کنید و به هر کاربر مجوزهای دلخواه را اختصاص دهید.
دسترسی پراپرتی Property
اگر سایت را یک دارایی یا اموال در نظر بگیریم دسترسی property که به فارسی اموال هم ترجمه می شود ، اگر یوزری دارای این دسترسی باشد، به تمام بخش های سایت در گوگل آنالیتیکس دسترسی خواهد داشت. پس این دسترسی کامل ترین نوع دسترسی به شمار می رود.
بزرگترین ضعف گوگل آنالیتیکس چیست ؟
این سرویس یکی از بزرگترین و کامل ترین سیستم های اطلاعات محور در جهان به شمار می رود. زمانی که گوگل آنالیتیکس یونیورسال را به GA4 ارتقا داد بسیاری از افراد به دنبال یادگیری نسخه جدید بودند و اعتقاد داشتند نسخه چهار گوگل آنالیتیکس بسیار کامل تر از نسخه قبلی است. با توجه به این نکات این سرویس به هیچ عنوان مشکلی ندارد و تنها مشکل موجود برای ما ایرانی ها می باشد. این مشکل نه از طرف ایران بلکه از طرف خود گوگل صورت گرفته است و دستگاه هایی که از طریق آی پی IP ایران وارد آنالیتکس شوند، به سایتی که آن ها و ای پی های داخل ایران را تحریم کرده است برخورد می کند. برای همین کاربران به اینترنت هایی نیاز دارند که حتما دارای شکن باشد و بتواند مقابل تحریم های سرویس های این چنین کار کند.
اگر از خواندن این مقاله لذت بردید و دوست دارید با سایر سرویسهای گوگل هم آشنا شوید، مقاله گوگل درایو چیست را بخوانید.
ماهان نت درب ها را همیشه باز می گذارد
همانطور می دانید ماهان نت یک ارائه دهنده سرویس اینترنت می باشد که خدمات اینرتنت پرسرعت را همچون اینترنت ADSL ، اینترنت TD Lte و…. می باشد. این میان یکی از متمایزترین خدمات شرکت ماهان نت ارائه شبکه خصوصی مجازی است. سیستم شکن ماهان نت به این شکل است می باشد که کاربران می توانند با استفاده از آن سایت هایی نظیر گوگل آنالیتیکس را بدون محدودیت باز کرده و استفاده کنند. این سایت ها نه از داخل ایران بلکه توسط کمپانی هایی نظیر گوگل برای کاربران با ای پی ایران تحریم شده است.
در انتهای مقاله گوگل آنالیتیکس چیست باید بگوییم هر سایتی باید برای ارتقای خود به یک آنالیتیکس متصل باشد.
برای ارتباط بییشتر با ماهان نت جدا از سایت می توانید از طریق پیج اینستاگرام ماهان نت نیز با ما در ارتباط باشید.
سوالات متداول
گوگل آنالیتیکس برای چه مواردی استفاده می شود؟
Google Analytics برای ردیابی فعالیت وب سایت مانند مدت زمان جلسه، صفحات در هر جلسه و نرخ پرش افراد استفاده کننده از سایت، همراه با اطلاعات مربوط به منبع ترافیک استفاده می شود.
آیا گوگل آنالیتیکس فیلتر است؟
سرویسی مانند گوگل آنالیتیکس فیلتر نیست در واقع تحریم است و کمپانی مرجع کاربرانی با ای دی ایران را غیر مجاز می دانند. برای حل این مشکل اینترنت پرسرعت ماهان نت که شامل تنظیمات شکن هم می باشد می تواند راه حل مناسبی باشد.
نظرات کاربران