راه حل رفع قطعی اینترنت ADSL

قطعی اینترنت ADSL یکی از مشکلات رایج کاربران اینترنت است که معمولاً با بررسی چراغهای روی مودم قابل تشخیص است. بهطور کلی، دو عامل اصلی باعث قطع و وصل شدن اینترنت میشوند: مشکلات لینک و مشکلات دستگاه. در ادامه هر دو مورد را بررسی میکنیم. اگر چراغ اینترنت روی مودم خاموش و چراغ DSL چشمکزن یا خاموش باشد، معمولاً مشکل از لینک اینترنت است. نویز روی خط تلفن، اختلالات شبکه یا نقص تجهیزات مخابراتی میتواند باعث این قطعیها شود. با توجه به این مشکلات، کاربران معمولاً دچار قطعیهای مکرر اینترنت ADSL میشوند.
برای جلوگیری از این مشکلات و تجربه اینترنت پایدار، سرویس اینترنت ADSL ماهان نت گزینهای ایدهآل است. اینترنت ADSL ماهان نت با پایداری بالا و کاهش کامل قطعیها، این امکان را به شما میدهد که بدون نگرانی از اختلال، فعالیتهای آنلاین خود مانند وبگردی، دانلود و استفاده از شبکههای اجتماعی را انجام دهید. حتی اگر سیستم شما در حالت Sleep باشد یا فیلترشکن فعال باشد، اینترنت ADSL ماهان نت بدون قطعی عمل میکند.
قطعی اینترنت ADSL معمولاً به دلایلی مانند کم بودن SNR خط تلفن، عدم استفاده از Splitter، نیمسوز شدن مودم، عبور کابل تلفن یا شبکه از کنار کابل برق، نوسان برق پورت USB یا ضعیف بودن آداپتور رخ میدهد. پیش از بررسی مودم، توصیه میکنیم مطمئن شوید که فیلترشکن روی سیستم شما فعال نیست.
برای تشخیص دقیق مشکل، میتوانید از دستور Ping استفاده کنید تا نقطهای که باعث قطعی شده شناسایی شود:
همزمان کلیدهای ویندوز + R را فشار دهید یا در منوی استارت، گزینه Run را انتخاب کنید.
در پنجره باز شده، تایپ کنید CMD و روی OK کلیک کنید تا Command Prompt باز شود.
دستور زیر را وارد کنید:
(Ping (Modem IP
آیپی مودم شما بسته به مدل متفاوت است؛ معمولاً آیپی پیشفرض مودمها 192.168.1.1 است. سپس Enter را بزنید تا اطلاعات مربوط به وضعیت اتصال نمایش داده شود.
اگر به دنبال راهحل پایدار برای جلوگیری از قطعیها هستید، اینترنت ADSL ماهان نت گزینهای ایدهآل است. این سرویس با پایداری بالا و بدون قطعی، امکان استفاده مستمر از اینترنت را برای وبگردی، دانلود فایلهای حجیم، بازی آنلاین و شبکههای اجتماعی فراهم میکند. مطالعه صفحه ADSL چیست به شما دید کاملی میدهد.
برای اطمینان از اتصال پایدار اینترنت، موارد زیر را بررسی کنید:
بررسی نویز روی خط: پیش از هر کاری، تمام دستگاههای متصل به خط تلفن غیر از مودم (مانند تلفن، کارتخوان، فکس و دوشاخه ضدبرق) را جدا کنید. مودم را مستقیم به پریز تلفن وصل کنید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. اگر چراغ ADSL ثابت شد و چشمک نزد، مودم و تلفن را روی پریزهای جداگانه قرار دهید. در غیر این صورت، از یک نویزگیر استفاده کنید و در صورت نیاز اسپلیتر قدیمی را تعویض نمایید.
تعویض سیم و پریز: سیم تلفن و پریزی که مودم به آن متصل است را بررسی و در صورت لزوم تعویض کنید. اگر پریز دو لاینه است، مودم باید به پریز مجزا متصل شود. همچنین از سلامت اتصال آداپتور، سیم مودم و پریز برق مطمئن شوید.
پشتیبانی تخصصی ماهان نت: در صورتی که پس از انجام تمام مراحل مشکل رفع نشد، با شماره تلفن ۰۲۱۸۷۲۷۷ (داخلی ۴) تماس بگیرید. تیم پشتیبانی ماهان نت آماده راهنمایی و رفع مشکلات اتصال اینترنت شماست. با اینترنت ADSL ماهان نت، تجربهای پایدار و بدون قطعی خواهید داشت و میتوانید همیشه به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشید.
اگر زمان قطعی اینترنت، چراغ اینترنت روی مودم خاموش باشد ولی چراغ DSL ثابت باشد، احتمالا مشکل قطعی اینترنت از مودم و یا سیستم شما است.
برای رفع این مشکل، مودم را از سیستم خود جدا کنید و بعد از گذشت ۲ ساعت، دوباره به سیستم متصل نمایید. اگر قطعی وجود نداشت، به این معنی است که سیستم شما مشکل دارد و باید ویروس یابی شود. اما اگر مودم از سیستم جدا بود ولی قطعی همچنان ادامه داشت، ممکن است مشکل از مودم باشد. برای رفع این مشکل و در صورتیکه با نحوه کانفیگ مودم آشنا هستید، مودم را ریست کانفیگ کنید. به خاطر داشته باشید که نباید پیش از ریست کردن، تغییری روی تنظیمات ایجاد کرده باشید.
اگر مشکل رفع نشد و همچنان اینترنت قطع و وصل میشد، باید مودم را به آخرین نسخه فیرم ویر، بهروزرسانی کنید (توجه کنید که مودم شما قابلیت به روز رسانی را داشته باشد). برای چگونگی به روزرسانی مودم، به سایت رسمی سازنده مودم مراجعه نمایید. در انتها، اگر خط تلفن شما بوق آزاد نداشت، با شماره تلفن ۲۰۱۱۷ تماس بگیرید و خرابی تلفن را به مخابرات اعلام کنید.
بعضی وقتا بهترین راه تغییر سرویس اینترنتی هست که دارید ازش استفاده میکنید؛ پس مقاله تبدیل adsl به vdsl رو از دست ندید!
در بالا راهنمای رفع مشکل اینترنت گوشی و مودم را آوردهایم اما به طور خلاصه برای رفع مشکل قطعی اینترنت مودم موارد زیر را بررسی کنید.
کم بودن snr خط تلفن، عدم استفاده از splitter، نیم سوز شدن مودم، عبور کابل تلفن یا کابل شبکه از کنار کابل برق ، امکان نوسان برق پورت usb ، ضعیف بودن آدابتور و… البته که علت قطع و وصل شدن اینترنت adsl مخابرات همیشه سختافزاری نیست و ممکن است از سوی اوپراتور باشد.