هوش مصنوعی کلمه جدیدی نیست. این فناوری بسیار قدیمی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید. حتی در اساطیر یونان و مصر باستان نیز افسانه‌هایی درباره مردان مکانیکی وجود دارد. در این مقاله از سایت خرید اینترنت ماهان نت، درباره تاریخچه هوش مصنوعی به شما توضیح داده و مسیر تکامل آن را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی ( Artificial intelligence ) یک شاخه گسترده از علوم کامپیوتر که به ساخت ماشین‌هایی می‌پردازد که می‌توانند یاد بگیرند، تصمیم بگیرند و وظایف را در سطحی شبیه انسان انجام دهند. ماشین‌های پیشرفته هوش مصنوعی می‌توانند به طور مستقل از دخالت انسان یاد بگیرند و رشد کنند. حتی هوش مصنوعی پایه نیز می‌تواند وظایف پیچیده‌ای را انجام دهد که معمولاً نیاز به دخالت انسان دارند، اما ممکن است برای یادگیری از اشتباهات خود و بهبود نیاز به کمک یک برنامه‌نویس داشته باشند.

اگر اولین بار هست که با واژه هوش مصنوعی مواجه شده اید حتما مقاله هوش مصنوعی چیست را مطالعه کنید.

تاریخچه هوش مصنوعی در جهان

هوش مصنوعی از کجا شروع شد ؟

اولین کار قابل توجه در تاریخچه هوش مصنوعی در اواسط قرن بیستم توسط منطق‌دان، ریاضی‌دان، فیلسوف و پیشگام کامپیوتر بریتانیایی آلن متیسون تورینگ انجام شد. در سال 1935 تورینگ یک ماشین محاسباتی انتزاعی را توصیف کرد. این ماشین دارای یک حافظه نامحدود و اسکنر بود که بصورت رفت و برگشتی از طریق یک حافظه، نماد به نماد جلو رفته، آنچه را که می‌یابد، می‌خواند و نمادهای دیگری را می‌نویسد. عمل‌هایی که توسط اسکنر انجام می‌شود توسط یک برنامه دستورالعمل‌ها به ماشین داده شده که در حافظه آن ذخیره می‌شود. اقدامات تورینگ اکنون به عنوان ماشین جهانی تورینگ شاخته می‌شود و تمام کامپیوترهای مدرن در اصل ماشین‌های جهانی تورینگ هستند.

هوش مصنوعی و جنگ جهانی دوم

در طول جنگ جهانی دوم، تورینگ یک رمزنگار برجسته در انگلستان بود. او در طول جنگ جهانی به موضوع هوش ماشین توجه زیادی کرد. تورینگ احتمالاً اولین سخنرانی عمومی را در لندن برای اشاره به هوش کامپیوتر ارائه داد و گفت:«آنچه ما می‌خواهیم یک ماشینی است که بتواند از تجربه یاد بگیرد». در سال 1948 او بسیاری از مفاهیم اصلی هوش مصنوعی را در گزارشی با عنوان «ماشین‌های هوشمند» معرفی کرد. با این حال، تورینگ این مقاله را منتشر نکرد و بسیاری از ایده‌های او بعداً توسط دیگران دوباره اختراع شد. به عنوان مثال، یکی از ایده‌های اصلی تورینگ آموزش دادن یک شبکه از نورون‌های مصنوعی برای انجام وظایف خاص بود.

در انگلستان، تورینگ ایده‌های خود در مورد هوش ماشین را با اشاره به شطرنج بیان کرد. ایده او به این صورت بود که یک کامپیوتر شطرنج‌باز تمام حرکات موجود در بازی را جستجو کند و براساس آن‌ها بازی کند، در عمل این کار غیرممکن و غیرعملی است زیرا شامل بررسی تعداد بسیار زیادی از حرکات می‌شود. تورینگ ایده خود را با طراحی برنامه‌های شطرنج آزمایش کرد، اما وجود نداشتن یک کامپیوتر برای اجرای برنامه شطرنج باعث شد که ایده تورینگ در حد یک تئوری باقی‌ بماند.

معروف ترین هوش مصنوعی ای که این روز‌ها ترند شده است چت جی پی تی است، محتوای chatgpt چیست را از دست ندهید.

پیش بینی های آلن تورینگ درباره هوش مصنوعی

در سال 1945، آلن تورینگ پیش‌بینی کرد که کامپیوترها روزی بسیار خوب شطرنج بازی خواهند کرد. بعد از 50 سال، در سال 1997، شرکت IBM (شرکت بین‌المللی ماشین‌های تجاری)، یک کامپیوتر شطرنج به نام دیپ بلو ساخت که توانست گری کاسیارف، قهرمان جهان را در یک مسابقه شش بازی شکست داد. با وجود اینکه پیش‌بینی تورینگ محقق شد، انتظار او مبنی بر اینکه برنامه‌نویسی شطرنج به درک نحوه تفکر انسان‌ها کمک کند، محقق نشد. پیشرفت عظیم در شطرنج کامپیوتری به پیشرفت‌هایی در مهندسی کامپیوتر بیشتر به پیشرفت‌های هوش مصنوعی نسبت داده می‌شود.

تورینگ در سال 1950 یک آزمون هوش کامپیوتر که امروزه به عنوان آزمون تورینگ شناخته می‌شود، معرفی کرد. آزمون تورینگ شامل سه شرکت کننده، آزمایشگر، کامپیوتر و یک انسان است. آزمایشگر تلاش می‌کند تا با پرسیدن سوالات مختلف از دو شرکت‌کننده دیگر، کامپیوتر را تشخیص دهد. تعداد زیادی از افراد در نقش آزمایشگر و انسان در این آزمون شرکت می‌کنند و اگر تعداد کافی از آزمایشگرها نتوانند کامپیوتر را از انسان تشخیص دهند، کامپیوتر یک موجود هوشمند و متفکر در نظر گرفته می‌شود.

هوش مصنوعی در چه سالی ساخته شد

هوش مصنوعی در چه سالی ساخته شد ؟

اولین برنامه موفق در تاریخچه هوش مصنوعی سال 1951 توسط کریستوفر استریچی، مدیر بعدی گروه تحقیقات برنامه‌نویسی در دانشگاه آکسفورد نوشته شد. برنامه شطرنج استریچی بر روی کامپیوتر Ferranti Mark I در دانشگاه منچستر، انگلستان اجرا شد. تا تابستان 1952 این برنامه می‌توانست یک بازی کامل شطرنج را با سرعت مناسبی انجام دهد.

اولین برنامه هوش مصنوعی در سال 1952 در ایالات متحده اجرا شد. این برنامه که یک برنامه شطرنج بود توسط آرتور ساموئل نوشته شد. آرتور ساموئل با معرفی عبارت « یادگیری ماشین » شناخته می‌شود. ساموئل اصول اساسی برنامه شطرنج استریچی را به عهده گرفت و در طول چندین سال آن را به طور قابل توجهی گسترش داد. در طی سال‌های متمادی او ویژگی‌هایی را به برنامه اضافه کرد و به برنامه امکان داد تا از تجربه یاد بگیرد.

دوره 1956 تا 1974 معمولاً به عنوان «عصر طلایی» هوش مصنوعی ( Artificial intelligence ) شناخته می‌شود. محققان و نوآوران این حوزه در این بازه زمانی سرشار از اشتیاق بوده و به پیشرفت‌های خوبی در این موضوع رسیدند. در ادامه به برخی از این رویدادها اشاره خواهیم کرد.

سال 1958

در این دوره، فرانک روزنبلات، یکی از شبکه‌های عصبی مصنوعی اولیه با توانایی یادگیری از داده‌ها به نام پرایتون را معرفی کرد. این اختراع پایه و اساس شبکه‌های عصبی مدرن را بنا نهاد.

سال 1964

دنیل بابرو، در دوران دانشجویی دکترای خود یکی از برنامه‌های اولیه پردازش زبان طبیعی را با هدف خاص حل مسائل جبری ایجاد کرد و در سال 1965 اولین سیستم متخصص برای کمک به شیمی دانان در شناسایی ترکیبات آلی طراحی شد.

سال 1966

در این سال محققان بر توسعه الگوریتم‌ هایی که می‌توانند مسائل ریاضی را حل کنند تأکید داشتند. جوزف وایزنباوم در سال 1966 اولین چت‌بات را ایجاد کرد که « ELIZA » نام داشت. علاوه بر این، موسسه تحقیقاتی استنفورد « Shakey» را ایجاد کرد، اولین ربات هوشمند متحرک که شامل هوش مصنوعی و بینایی کامپیوتر بود. این هوش صمنوعی را  می‌توان پیشرو خودروهای خودران و پهپادهای امروز در نظر گرفت.

سال 1969

آرتور برینسون و یو چی هو یک الگوریتم یادگیری به نام «backpropagation» را ترسیم کردند که امکان توسعه شبکه‌های عصبی مصنوعی چند لایه را فراهم می‌کرد. این پیشرفت قابل توجهی نسبت به پراپترون بود و زمینه را برای یادگیری عمیق فراهم کرد.

سال 1972

اولین ربات انسان‌نمای هوشمند در ژاپن ساخته شد که « WABOT-1 » نام داشت.

اولین زمستان هوش مصنوعی که از سال 1974 تا 1980 رخ داد، به عنوان یک دوره سخت برای هوش مصنوعی ( Artificial intelligence ) شناخته می‌شود.  در این دوره دانشمندان با کمبود شدید بودجه از سوی دولت برای انجام این تحقیقات بودند.

پس از یک دوره چالش‌برانگیز بین سال‌های 1980 تا 1987، هوش مصنوعی شاهد یک تجدید حیات بود. در سال 1980 اولین کنفرانس بعد از دوره زمستان در دانشگاه استنفورد برگزار شد. بعد از چند سال، بین سال‌های 1987 تا 1993 دومین دوره زمستان هوش مصنوعی به دلیل کاهش هزینه‌ها و بودجه‌های تحقیقاتی، شروع شد.

از سال 1993 تا کنون

از سال 1993 تا کنون

بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۱۱، پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه هوش مصنوعی به ویژه در توسعه برنامه‌های هوشمند کامپیوتری صورت گرفت. در این دوره، متخصصان هوش مصنوعی تمرکز خود را از تلاش برای تطبیق هوش انسان به سمت ساخت نرم‌افزارهای کاربردی و هوشمند برای انجام وظایف خاص تغییر دادند.

در سال 2002 برای اولین بار هوش مصنوعی در قالب یک جاروبرقی وارد خانه‌ها شد. سال 2006 شروع ورود هوش مصنوعی به دنیای تجارت بود و شرکت‌هایی مانند فیسبوک، توییتر و نتفلیکس از هوش مصنوعی استفاده کردند. چند سال بعد، در سال 2011 شرکت اپل دستیار شخصی فعال‌شده با صدا، سیری، را معرفی کرد که می‌توانست در پاسخ به دستورات صوتی اقداماتی انجام دهد.

از سال 2011 به بعد، هوش مصنوعی پیشرفت‌های چشمگیری داشته است که این دستاوردها را می‌توان به ترکیب یادگیری عمیق، کاربرد گسترده داده‌ها و جستجوی مداوم برای هوش مصنوعی عمومی نسبت داد. بین سال‌های 2011 تا 2018 شرکت‌ها و کشورهای مختلف تلاش‌های چشمگیری در زمینه ساخت برنامه‌های هوش مصنوعی داشتند. در سال 2021، OpenAI  سیستم چندوجهی هوش مصنوعی Dall-E را معرفی کرد که قادر به تولید تصاویر بر اساس درخواست‌های متنی بود.

در حال حاضر هوش مصنوعی به سطح قابل توجهی از پیشرفت دست یافته است. مفاهیم یادگیری عمیق، داده‌های بزرگ و علم داده اکنون مانند یک انفجار رواج دارند. امروزه شرکت‌هایی مانند گوگل، فیسبوک، IBM و آمازون با هوش مصنوعی کار می‌کنند و دستگاه‌های شگفت‌انگیزی می‌سازند. آینده هوش مصنوعی بسیار الهام بخش است و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های پیش‌رو با تغییرات چشمگیری همراه باشد.

تاریخچه هوش مصنوعی در ایران

هوش مصنوعی چند سال است که کاملا در ایران وارد شده و بسیاری از مردم برای درآمدزایی از آن استفاده می‌کنند. استفاده از این ابزار با سرعت بالایی در حال رشد و پیشرفت است و ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست. امروزه استفاده از این برنامه‌ها در صنایع بزرگی مانند تولید خودرو، تولید سلاح‌های پیشرفته و خدمات تشخیص گفتار بسیار رایج شده است. در ایران از هوش مصنوعی بطور گسترده در زمینه روباتیک و سیستم تشخیص چهره بانک‌ها استفاده می‌شود.

هرکسی که واژه هوش مصنوعی به گوشش خورده باشد این سوال برایش پیش میاید که چگونه هوش مصنوعی بسازیم ، و طریقه ساخت آن چگونه است.

تاریخچه هوش مصنوعی در پزشکی

تلاش‌های هوش مصنوعی در همه زمینه‌ها تاثیرگذار بوده و حوزه پزشکی نیز از این قاعده جدا نیست. استفاده از این تکنولوژی در زمینه پزشکی و سلامت به معنای وجود الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهایی است که توانایی کسب اطلاعات، پردازش آن و ارائه خروجی را دارد. اقدامات زیادی در زمینه هوش مصنوعی پزشکی انجام شده که از جمله آن می‌توان به نرم‌افزار تشخیص بیماری‌ها، تشخیص مشکلات قلبی، التیام زخم‌ها و انجام عمل جراحی به کمک ربات ها اشاره کرد.

تاریخچه هوش مصنوعی در پزشکی

سخن آخر

تکنولوژی‌های هوش مصنوعی اکنون با سرعتی بسیار بیشتر از خروجی انسان کار می‌کنند و توانایی تولید پاسخ‌های خلاقانه‌ای که زمانی غیرقابل تصور بودند، مانند متن، تصاویر و ویدیوها، را دارند که تنها چند مورد از پیشرفت‌هایی هستند که رخ داده است.سرعتی که هوش مصنوعی به گسترش خود ادامه می‌دهد بی‌سابقه است و برای درک چگونگی رسیدن به لحظه حاضر، ارزش دارد که درک کنیم هوش مصنوعی از کجا شروع شد . همانطور که در این مقاله گفته شد تاریخچه هوش مصنوعی به دهه 1950 برمی‌گردد و در طی سال‌های طولانی با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است.

ماهان نت و هوشمندی عصر جدید

چیزی که امروزه تخت عنوان هوش مصنوعی در دسترس ما قرار دارد، شکل تکامل یافته ایده‌های اولیه سال‌های بسیار دور است. ارزیابی و تکامل این فناوری بدون وجود کامپیوترها و شبکه‌های ارتباطی مانند اینترنت امکان پذیر نبود.

ماهان نت؛ ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ایران، با بیش از دو دهه تجربه است. محصولات پرطرفدار ماهان نت همانند اینترنت TD LTE و گیمینگ و سایر راهکارهای سازمانی و اینترنت خانگی هستند. با خرید این سرویس‌ها می‌توانید بهترین خدمات اینترنتی را با بالاتری سرعت تجربه کنید!

در انتهای مقاله تاریخچه هوش مصنوعی هستیم؛ برای خرید، مشاوره و یا پشتیبانی صفحه اینستاگرام ماهان نت، شماره تماس ۱۵۱۴ و اکانت رسمی ماهان نت در لینکدین در دسترس شماست.

سوالات متداول

سوالات متداول
01استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی رایگان هستند؟

ابزارهای مختلفی با روش‌های مختلفی وجود دارد. برخی از این ابزارهای بصورت کاملا رایگان یا نیمه رایگان در دسترس‌اند و برخی دیگر نیازمند تهیه اشتراک و پرداخت هزینه هستند.

02آیا هوش مصنوعی خطری دارد؟

یکی از نکات منفی هوش مصنوعی اطمینان از صحت اطلاعات خروجی است. به منظور حل این مشکل شرکت‌های مختلف الگوریتم‌های متفاوتی برای آن اندیشیده‌اند.