یک کامپیوتر بدون سیستم عامل نمی‌تواند کار کند، بنابراین نصب Windows 10 یک مرحله حیاتی است که هر کاربری غیر از Mac باید آن را بلد باشد. البته، اکثر دستگاه‌ها از کارخانه پیش‌تنظیم می‌شوند، به این معنی که Windows از پیش نصب شده است و نیازی نیست نگران افزودن دستی سیستم عامل باشید. با این حال، مواردی وجود دارد که ممکن است خودتان نیاز به نصب ویندوز 10 داشته باشید. در این مقاله از سایت خرید اینترنت ماهان نت قصد داریم تا به آموزش نصب ویندوز ۱۰ بپردازیم.

مراحل و نحوه نصب ویندوز ۱۰

شاید دستگاه شما از نسخه قدیمی Windows استفاده می‌کند و نیاز به ارتقاء به Windows10 دارید. ممکن است سیستم شما با مشکلاتی مواجه باشند که نیاز داشته باشید ویندوز را نصب کنید. دلیل شما هرچه باشد برای نصب نیاز به یک راهنما دارید تا بتوانید در زمان کافی نصب را کامل کنید.

مقاله مرتبط : فایروال ویندوز چیست

نحوه نصب ویندوز ۱۰

نحوه نصب ویندوز 10 : مرحله اول

قبل از اینکه وارد راهنمای نصب شویم، لازم به ذکر است که نصب Windows 10 می‌تواند یک فرآیند طولانی باشد. مطمئن شوید که زمان کافی برای انتظار دارید.

  1. بررسی کنید که دستگاه شما الزامات سیستم Windows 10 را برآورده می‌کند

در زیر حداقل مشخصات مورد نیاز برای اجرای Windows 10 را پیدا خواهید کرد، لازم است که ابتدا دستگاه خود را بررسی کنید.

  • پردازنده 1 گیگاهرتز یا سریع‌تر
  • RAM 1گیگابایت برای 32 ,Windows 10 بیتی یا 2 گیگابایت برای 64 ,Windows 10 بیتی
  • فضای ذخیره سازی: 32 گیگابایت یا بیشتر
  • GPU : سازگار با DirectX 9 یا بالاتر با درایور WDDM 1.0
  • نمایشگر: رزولوشن 800×600 یا بالاتر
  1. برنامه Media Creation Tool

برنامه رسمی است که توسط مایکروسافت برای نصب Windows 10 در دسترس قرار گرفته است. این برنامه را از صفحه دانلود Windows 10 در وب سایت رسمی مایکروسافت دانلود کنید، سپس مراحل زیر را برای نصب Windows 10 با کمک آن دنبال کنید. با کمک این برنامه، می‌توانید Windows 10 را روی Windows 7 یا 8 نصب کنید یا حتی یک فلش قابل بوت برای نصب ویندوز10 ایجاد کنید.

      3. برنامه را اجرا کنید.

با کلیک روی آن، ابزار نصب را باز کنید. شرایط مایکروسافت را بپذیرید و سپس در صفحه what do you want to do? (چه کاری می‌خواهید انجام دهید؟) گزینه create installation media for another PC (ایجاد رسانه نصب برای رایانه دیگری) را انتخاب کنید. پس از انتخاب زبان مورد نظر برای اجرای Windows 10 و همچنین نسخه مورد نظر (32 بیتی یا 62 بیتی)، از شما پرسیده می‌شود که چه نوع رسانه‌ای را می‌خواهید استفاده کنید. نصب از درایو USB قطعا گزینه ترجیحی است اما همچنین می‌توانید از فایل CD یا ISO نیز نصب را انجام دهید. پس از انتخاب دستگاه خود، برنامه فایل‌های مورد نیاز را دانلود کرده و آن‌ها را روی درایو خود قرار می‌دهد.

    4. انتخاب 32 بیتی یا 64 بیتی

در این مرحله، سه گزینه ارائه شده است که هر کدام دارای یک فهرست کشویی هستند. در سطر اول، باید زبان را انتخاب کنید و با توجه به اینکه زبان فارسی ارائه نشده است، با همان زبان انگلیسی ادامه دهید، در سطر دوم، فقط می‌توانید Windows 10 را انتخاب کنید و در سطر آخر، می‌توانید انتخاب کنید ساختار 32 بیتی یا 64 بیتی یا هر دو برای ایجاد فایل نصب Windows 10 بر اساس ساختار مورد نیاز ایجاد شود. نصب سیستم عامل در دو نسخه 32 بیتی و 64 بیتی با توجه به سازگاری سخت افزار موجود است. اگر نمی دانید دستگاه شما با کدام نسخه سازگار است، این ردیف را روی گزینه Both قرار دهید.

    5. نوع نصب را انتخاب کنید

نوع نصب را انتخاب کنید و روی «بعدی» کلیک کنید. یک فایل ISO نوعی فایل است که می‌تواند روی یک DVD رایت شود، بنابراین اگر قصد دارید یک DVD ایجاد کنید، آن گزینه را انتخاب کنید. در غیر این صورت، گزینه فلش درایو USB را انتخاب کنید.

    6. رسانه نصب خود را ایجاد کنید

مراحل بسته به کاری که انجام می‌دهید کمی متفاوت است:

  • فلش درایو: فلش درایو خود را از لیست انتخاب کنید، روی «Next» کلیک کنید و منتظر بمانید تا فایل‌های نصب نصب شوند. پس از اتمام فرآیند، روی «finish»کلیک کنید.
  • DVD/IOS: روی «ذخیره» کلیک کنید تا فایل ISO را در رایانه خود ذخیره کنید – ممکن است مدتی طول بکشد زیرا فایل بزرگ است و باید دانلود شود. پس از دانلود، یک صفحه پیشرفت را مشاهده خواهید کرد که دانلود را نظارت می‌کند. پس از اتمام دانلود، در صفحه “رایت فایل ISO روی DVD” روی “باز کردن رایت‌کننده DVD” کلیک کنید، رایت‌کننده DVD خود را انتخاب کنید و سپس روی “رایت” کلیک کنید تا DVD خود را ایجاد کنید.
نحوه نصب ویندوز ۱۰ با سی دی

نحوه نصب ویندوز 10 : مرحله دوم

در ادامه مراحل نصب ویندوز 10 را با جزئیات مطالعه کنید.

1. ابتدا فلش را به رایانه وصل کنید

اگر فلش درایو ایجاد کردید، آن را به رایانه‌ای که می‌خواهید Windows 10 را روی آن نصب کنید وصل کنید. اگر DVD ساختید، آن را اکنون در درایو قرار دهید.

2. بوت کردن رایانه به BIOS

اگر رایانه شما قبلاً برای بوت شدن از فلش یا درایو نوری تنظیم نشده باشد، راه اندازی مجدد از رسانه نصب شما کار نخواهد کرد. برای تغییر ترتیب بوت، باید یک تغییر سریع در BIOS خود انجام دهید. چند راه برای ورود وجود دارد:

  • Windows 8.1 یا windows 10: تنظیمات را باز کنید، به‌روزرسانی و بازیابی یا به‌روزرسانی و امنیت را انتخاب کنید و به بازیابی > اکنون راه اندازی مجدد > عیب‌یابی > گزینه‌های پیشرفته > تنظیمات فریم‌افزار UEFI > راه اندازی مجدد بروید.
  • رایانه را راه اندازی مجدد کنید و بلافاصله شروع به فشار دادن (مکرراً) کلید صفحه کلید مورد نیاز رایانه خود برای وارد شدن به “تنظیم” یا BIOS کنید. کلید بسته به کامپیوتر متفاوت است، اما در اینجا برخی از رایج‌ترین کلیدها هستند:
  • Acer and Asus: F2 or Del
  • Dell: F2 or F12
  • HP: ESC or F10
  • لنوو : F1 , F2
  • MSI: DEL
  • تبلت‌های Microsoft Surface: دکمه افزایش صدا را فشار داده و نگه دارید.
  • سامسونگ و توشیبا: F2
  • سونی: F1، F2 یا F3

3. صفحه بوت Boot Options

به صفحه بوت بروید. از کلیدهای جهت‌دار برای انتخاب آن استفاده خواهید کرد. برگه بوت ممکن است بسته به سازنده رایانه شما به جای آن Boot Options یا Boot Order باشد.

4. یک دستگاه برای بوت شدن انتخاب کنید.

در اینجا چند گزینه دارید:

  • برای فلش درایو USB، گزینه Removable Devices را انتخاب کنید.
  • برای نصب دیسک، گزینه CD-ROM Drive یا Optical Drive را انتخاب کنید.

5. کلید + را فشار دهید تا گزینه بوت شما اول باشد.

پس از انتخاب Removable Devices یا CD-ROM Drive در بالای لیست، رایانه شما انتخاب شما را به عنوان گزینه پیش‌فرض بوت انتخاب می‌کند. در برخی از رایانه‌ها، شما به جای آن یکی از کلیدهای عملکرد (مثلاً F5 یا کلیدهای جهت‌دار برای حرکت دادن یک گزینه به بالای منو) را فشار می‌دهید. کلید در سمت راست صفحه فهرست می‌شود.

6. تنظیمات خود را ذخیره کنید.

باید یک پیام کلیدی (مثلاً F10 در پایین صفحه) را مشاهده کنید که با «ذخیره و خروج» مرتبط است. فشار دادن آن تنظیمات شما را ذخیره کرده و رایانه شما را راه اندازی مجدد می‌کند.

7. منتظر راه اندازی مجدد کامپیوتر خود باشید.

پس از اتمام راه اندازی مجدد رایانه، پنجره‌ای را در اینجا با داده‌های جغرافیایی خود مشاهده خواهید کرد. اکنون آماده شروع تنظیم نصب Windows 10 خود هستید.

نصب ویندوز 10 از طریق اینترنت

نحوه نصب ویندوز 10 : مرحله سوم

در ادامه راه اندازی ویندوز 10 شما میتوانید مراحل پایانی را به راحتی پیش ببرید.

    1. می توانید زبان را تغییر دهید

هنگامی که درخواست شد، روی «Next» کلیک کنید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید قبل از ادامه، گزینه‌های این صفحه را تغییر دهید (مثلاً زبان تنظیم).

    2. روی گزینه «install now» کلیک کنید.

پس از کلیک بر این گزینه وارد مرحله بعد می شوید.

    3. دکمه ویندوز 10 خود را بزنید

کلید Windows 10 خود را وارد کنید و سپس روی «بعدی» کلیک کنید. اگر کلید Windows 10 ندارید، در گوشه پایین سمت راست صفحه روی«رد کردن» کلیک کنید. اگر قبلاً Windows 10 را روی این رایانه نصب کرده اید و با حساب Microsoft خود وارد شده اید، کلید شما باید به حساب شما مرتبط باشد. در صورت درخواست، فقط با حساب Microsoft خود وارد شوید و Windows کلید شما را پیدا خواهد کرد. اگر سخت‌افزار را در رایانه تغییر داده‌اید، مانند تعویض مادربرد، می‌توانید پس از نصب با رفتن به تنظیمات > به‌روزرسانی و امنیت > فعال‌سازی > عیب‌یابی > من اخیراً سخت‌افزار را در این دستگاه تغییر دادم، ویندوز را فعال کنید. وارد حساب Microsoft خود شوید. در صورت درخواست، این دستگاهی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنم را انتخاب کنید و سپس روی «فعال کردن» کلیک کنید.

    4. اتصال به وای فای و یا ارتقا

برای نصب Windows 10، دستورالعمل‌های روی صفحه را دنبال کنید. از شما خواسته می‌شود چند کار انجام دهید، مانند اتصال به Wi-Fi و انتخاب برخی ترجیحات. پس از اتمام نصب ویندوز ۱۰ با فلش، یک نصب جدید و تازه از Windows 10 خواهید داشت. اگر از نسخه قبلی Windows ارتقا می‌دهید، از شما پرسیده می‌شود که آیا می‌خواهید سیستم عامل فعلی را ارتقا دهید یا نصب سفارشی انجام دهید.

اگر Upgrade را انتخاب کنید، برنامه‌ها و فایل‌های موجود را حفظ خواهید کرد. توجه داشته باشید که در این مرحله دیگر نیازی نیست اقدامات خاصی را انجام دهید. دستگاه به صورت مرتب و چندین بار روشن و خاموش خواهد شد که به عنوان مراحل نصب ویندوز 10 شناخته می‌شود. شما نباید کوچک‌ترین حساسیتی از خود نشان دهید و فقط منتظر بمانید تا گزینه‌های بعد نمایش داده شود.

آموزش نصب ویندوز ۱۰ با سی دی

یکی از روش‌های سنتی نصب ویندوز می‌تواند از طریق DVD انجام شود. شما می‌توانید Windows 10 را از مراکز فروش نرم‌افزار مجاز تهیه کنید و پس از قرار دادن آن در درایو نوری، فرآیند بوت را انجام داده و نصب Windows 10 را شروع کنید. توجه داشته باشید که روش نصب Windows 10 با آموزش نصب ویندوز ۱۰ با سی دی و آموزش نصب ویندوز ۱۰ با فلش حافظه مشابه یکدیگر است.

نتیجه گیری

ویندوز محبوب‌ترین سیستم عامل دسکتاپ در جهان محسوب می‌شود. با توجه به محبوبیت این سیستم عامل، شاید بتوان گفت که هرکسی که با کامپیوتر سروکار داشته باشد، این سیستم عامل را می‌شناسد. حتی اگر روی کامپیوتر شخصی از این سیستم عامل استفاده نمی‌کنید، ممکن است در مکان‌های دیگری با آن روبرو شوید. در این مقاله سعی کردیم تا به زبان ساده نحوه نصب ویندوز ۱۰ را به شما آموزش دهیم.

ماهان نت پیشرو در فناوری

نصب ویندوز 10 و مراحل لازم پس از آن یکی از چالش های امروز دنیای دیجیتال است چرا که با پیشرفت روزافزون تکنولوژی، دانستن نحوه نصب ویندوز 10 برای فعالان دنیای دیجیتال ضروری است. نحوه نصب ویندوز کار ساده‌ای است اما باید با بوت ویندوز و دیگر اقدامات لازم آشنایی کامل داشته باشید.

ماهان نت؛ ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ایران، با بیش از دو دهه تجربه است. محصولات پرطرفدار ماهان نت همانند اینترنت td lte ، ADSL و سایر راهکارهای سازمانی و اینترنت خانگی هستند. با خرید این سرویس‌ها می¬توانید بهترین خدمات اینترنتی را با بالاتری سرعت تجربه کنید!

در انتهای مقاله آموزش نصب ویندوز ۱۰ هستیم؛ برای خرید، مشاوره و یا پشتیبانی صفحه اینستاگرام ماهان نت، شماره تماس ۱۵۱۴ و اکانت رسمی ماهان نت در لینکدین در دسترس شماست.

سوالات متداول

آیا با نصب مجدد ویندوز اطلاعات خود را از دست می‌دهم؟

بر اساس مراحل بالا، هنگام درخواست «چه نوع نصب را می خواهید؟»، باید برای حفظ فایل‌ها و تنظیمات خود «ارتقا» را انتخاب کنید. اگر «سفارشی» را انتخاب کنید، نصب تمیز خواهید داشت و تمام فایل‌ها و تنظیمات نسخه قبلی ویندوز خود پاک خواهد شد.

برای گزینه‌های بوت کدام دکمه را فشار دهم؟

معمولاً F12 است، اما می‌تواند بسته به سازنده متفاوت باشد. سیستم شما هنگام اولین روشن شدن دستگاه به شما می‌گوید کدام کلید را فشار دهید.