از بین تمام مشکلاتی که با کامپیوتر خود پیدا می‌کنید، مشکلات شبکه یکی از بدترین‌هاست. اگرچه کامپیوتر آفلاین همچنان کاربردهای بسیاری دارد، اما قطع شدن اینترنت مسئله جذابی نیست. اتفاق بدتر این است که زمانی‌که آفلاین هستید، حتی نمی‌توانید درباره علت مشکل و چگونگی رفع آن جستجو کنید.

ماهان‌نت برای شما راه‌هایی را برای عیب‌یابی مشکلات شبکهو قطع شدن اینترنت توضیح داده است. دراین صورت، اگر زمانی‌که مرورگر خود را باز کردید، با پیغام “عدم اتصال” مواجه شدید، به‌‌خوبی می‌دانید که باید چه کاری انجام دهید. در این مقاله سعی داریم تا با معرفی چند راه ساده، به شما در عیب‌یابی اتصال اینترنت کمک کنیم.

به شما توصیه می‌کنیم که بعد از انجام هر مرحله، مرورگر خود را باز کرده و اتصال اینترنت را بررسی کنید. اگر همچنان مشکل شما ادامه داشت، سپس به مرحله بعد روید و در صورتی که مشکل اتصال حل نشد می توانید با شماره 02187277 و داخلی 4 تماس گرفته و با مشاوره متخصصین ماهان نت در قسمت پشتیبانی، مشکل موجود را حل نمایید.

  1. ابتدا مطمئن شوید که مشکل از سمت شماست

گاهی اوقات مشکل از شبکه شما نیست، بلکه آن وبسایت خاص باز نمی‌شود. اگر یک سایت مثل “توییتر” باز نشد، می‌توانید سایت‌های دیگر را نیز چک کنید تا ببینید مشکل از کجاست. همچنین می توانید به سایت IsUp.me مراجعه کنید تا ببینید سایت تنها برای شما باز نمی‌شود یا این مشکل برای همه کاربران وجود دارد.

  1. کامپیوتر را خاموش روشن کرده و تمام دستگاه‌ها را چک کنید

سریع نگران نشوید. شاید مشکل از قسمت‌های دیگر کامپیوتر باشد و با روشن خاموش کردن مشکل حل شود. با راه‌اندازی مجدد (Restart) دستگاه، مشکلات قطع شدن اینترنت رفع می‌شوند. پس حواستان باشد ۶۰ ثانیه صبر کنید و سپس دوباره آن را روشن کنید. بعد از راه‌اندازی مجدد، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، با یک موبایل یا لپ‌تاپ دیگر، اتصال را چک کنید. اگر با هیچ کدام از دستگاه‌ها اینترنت شما وصل نشد، پس حتما مشکل از سرویس دهنده اینترنت است.

  1. اتصالات فیزیکی را بررسی کنید

هنوز مشکل قطع شدن اینترنت ادامه دارد؟ پیش از اینکه سراغ تنظیمات شبکه برویم، باید اتصالات فیزیکی را چک کنیم. اگر برای اتصال به اینترنت از کابل اترنت به مودم استفاده می‌کنید، از سالم بودن و وصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. اگر لپ‌تاپ شما دارای کلیدی برای روشن شدن وای‌فای است، مطمئن شوید که این کلید روشن و سالم است.

پس از بررسی این موارد، تجهیزات شبکه خود را چک کنید. ببینید آیا چراغ‌های مودم روشن است؟ آیا چراغ سبز به صورت نرمال چشمک می‌زند؟ اگر بعد از روشن خاموش کردن مودم هیچ چراغی روشن نشد، مودم شما خراب است. اگر چراغ قرمز بود، مشکل از سرویس دهنده اینترت است.

  1. راه‌اندازی عیب‌یابی شبکه

ویندوز یک ابزاری به‌منظور عیب‌یابی شبکه (Network Troubleshooter) دارد که می‌تواند به صورت خودکار مشکل احتمالی را پیدا و رفع کند. برای اجرای عیب‌یاب شبکه، روی آیکون شبکه در System Tray، کلیک راست کرده و Troubleshoot Problems را انتخاب کنید. پس از باز شدن عیب‌یاب شبکه، این ابزار یا مشکلات را رفع می‌کند، یا آن‌ها را پیدا کرده و نمی‌تواند رفع کند و یا هیچ ایرادی پیدا نمی‌کند.

اگر عیب یاب شبکه، مشکلی را پیدا و حل کرد، دوباره اتصال خود را چک کنید. اگر خطای خاصی دریافت کردید که ویندوز به‌طور خودکار امکان رفع آن را ندارد، نام آن را برای جستجوهای بعدی خود حتما یادداشت کنید.

  1. از اعتبار آدرس IP اطمینان حاصل کنید

بررسی آدرس IP

در این مرحله ما مطمئن هستیم که مشکل موقتی نیست و تمام سخت‌افزارها به‌درستی کار می‌کنند. از آنجایی‌که ویندوز قادر به رفع مشکل نیست، باید مسیر اتصال را بررسی کنیم تا بفهمیم مشکل از کجاست.

ایده خوبی‌ است که از عجیب نبودن تنظیمات IP اطمینان حاصل کنید. به این منظور به قسمت Network and Sharing Center بروید (و یا آن را در قسمت Search جستجو کنید)، Properties را انتخاب کنید و دوبار روی internet Protocol Version 4 کلیک کنید.

اگر از یک IP استاتیک استفاده نمی‌کنید، مطمئن شوید که تنظیمات شما روی Obtain an IP address automatically و Obtain DNS server address automatically باشد. این مرحله را برای internet Protocol Version 6 نیز تکرار کنید تا مطمئن شوید تنظیمات آن قسمت نیز خودکار است.

بعد از انجام این موارد، حالا می‌توانید ببینید آیا روتر به شما آدرس IP معتبری می‌دهد یا خیر. در قسمت جستجو در منوی استارت (Start Menu)، کلمه cmd را تایپ کنید. در پنجره باز شده عبارت ipconfig را بنویسید و به عبارت‌هایی که زیر Ethernet adapter (برای اتصال با کابل) یا Wireless LAN Adapter (برای اتصال بی‌سیم) نوشته شد، دقت کنید. اگر IPv4 Address با ۱۶۹٫x.x.x شروع شود، کامپیوتر شما آدرس IP معتبری از روتر دریافت نمی‌کند. نوشتن این دو دستور به حل مشکل کمک خواهد کرد:

ipconfig /release

ipconfig /renew

اگر بعد از نوشتن این دو دستور، همچنان آدرس ۱۶۹٫x.x.x را دریافت کردید، دستگاه شما هنوز از روتر IP دریافت نکرده است. کامپیوتر را مستقیما با کابل به مودم وصل کنید و ببینید آیا آنلاین می‌شود یا قطع شدن اینترنت ادامه دارد. اگر بدون مشکل به اینترنت وصل شدید، پس مشکل از روتر است.

  1. تست پینگ و ردیابی مسیر را انجام دهید

تست پینگ و ردیابی مسیر

اگر بعد از اجرای ipconfig، آدرس IP شما با چیزی غیر از ۱۶۹ شروع ‌شود، آدرس IP شما معتبر بوده و مشکل بین روتر و اینترنت است. به همین منظور این دستور را بنویسید تا پینگ سرور DNS گوگل را بگیرید و ببینید آیا در اتصال به اینترنت مشکلی وجود دارد یا خیر:

 ping 8.8.8.8

می‌توانید به جای آدرس ping 8.8.8.8، از هر چیزی مانند www.msn.com استفاده نمایید. این دستور چهار بسته را به گوگل می‌فرستد. اگر ارسال ناموفق بود، به شما گفته می‌شود که مشکل از چیست. برای اطلاعات بیشتر، این عبارت را برای ردیابی مسیر بین کامپیوتر و سرور DNS گوگل بنویسید:

tracert 8.8.8.8

دستور بالا یک تفکیک مرحله به مرحله از مسیر در اختیار شما قرار می‌دهد که اطلاعاتی درباره مدت زمان رسیدن به مقصد را مشخص می‌کند. اگر با مشکل مواجه شدید، موارد مختلف را بررسی کنید تا بفهمید مشکل از کجا نشات می‌گیرد. همچنین، اگر خطا از مسیر اولیه ناشی می‌شود، احتمالا این مشکل به شبکه محلی شما ارتباط دارد.

  1. با سرویس‌دهنده اینترنت تماس بگیرید

تماس با ارائه دهنده اینترنت

تمام مواردی که ذکر شد را بررسی کنید و ببینید تمام تجهیزات به‌درستی کار می‌کنند، آدرس IP روتر معتبر است و مشکل خارج از شبکه است یا خیر. اگر تمام این مراحل را بررسی کردید و مشکل همچنان ادامه دارد، راه بعدی که به شما توصیه می‌شود، تماس با سرویس‌دهنده اینترنت است تا ببینید آیا مشکلی جدی دارند یا خیر. می‌توانید با افرادی که از همین سرویس‌دهنده اینترنت استفاده می‌کنند تماس بگیرید تا ببینید آیا اینترنت آن‌ها هم مانند اینترنت lte مشکل دارد. در صورتی‌که هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد، با سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس بگیرید. احتمالا مشکلات خط منطقه روی اتصال اینترنت شما تاثیر گذاشته باشد. آن‌ها با انجام یک تست،متوجه این موضوع خواهند شد.

  1. صبر کنید

اگر با سرویس‌دهنده اینترنت خود تماس گرفتید و متوجه شدید که این مشکل تنها برای شما نیست، تنها کاری که می‌توانید انجام دهید صبر کردن است. در بسیاری از مواقع، شما نمی‌توانید به تنهایی مشکل خود را حل کنید. اگر سرویس‌دهنده خود را از این مشکل مطلع کرده‌اید، آن‌ها این مشکل را در کوتاه‌ترین زمان رفع می‌کنند.

ماهان نت ارائه دهنده اینترنت پرسرعت و بدون قطعی در کشور

شرکت ماهان نت (Mahan Net) یکی از ارائه دهندگان خدمات اینترنت سازمانی و خانگی در ایران است. این شرکت در زمینه ارائه خدمات اینترنت پهنای باند اختصاصی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها  و یا اینترنت TD LTE و اینترنت ADSL برای منازل فعالیت می‌کند. شرکت ماهان نت ارائه دهنده اتصالات اینترنت سریع و پایدار با پهنای باند بالا به مشتریان خود است و تلاش می‌کند تا نیازهای ارتباطی سازمان‌ها را با راهکارهای مدرن و قابل اعتماد پاسخ دهد.

ماهان نت به عنوان یک ارائه دهنده خدمات اینترنت سازمانی، اتصالات پهنای باند اختصاصی را ارائه می‌دهد که بر اساس نیازهای مشتریان طراحی و پیکربندی می‌شود. با استفاده از زیرساخت قوی و پیشرفته خود، شرکت ماهان نت اتصالات پایدار، سرعت بالا و امنیت بیشتر را به مشتریان خود فراهم می‌کند.

خدمات شرکت ماهان نت شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اینترنت پهنای باند اختصاصی شرکت ماهان نت اتصالات اینترنت پهنای باند اختصاصی را ارائه می‌دهد که به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا از پهنای باند بالا و کیفیت برتر برای ارتباطات داخلی و خارجی خود استفاده کنند.
  2. اتصال به شبکه‌های ملی و بین‌المللی: شرکت ماهان نت به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا به شبکه‌های ملی و بین‌المللی متصل شوند و به طور پایدار و با سرعت بالا به منابع اینترنتی دسترسی پیدا کنند.
  3. خدمات امنیتی: شرکت ماهان نت خدمات امنیتی متنوعی را به مشتریان خود ارائه می‌دهد، از جمله جداره‌های آتش، رمزنگاری اطلاعات، مانیتورینگ ترافیک شبکه و محافظت از اطلاعات حساس سازمان‌ها.
  4. پشتیبانی فنی: شرکت ماهان نت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی فنی ۲۴ ساعته به مشتریان خود است و در صورت بروز هرگونه مشکل یا نیاز به راهنمایی فنی، در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.
  5. برای مشاهده هزینه اینترنت پوینت تو پوینت ضربه بزنید.