کندل استیک روشی برای نمایش اطلاعات درباره حرکت قیمت یک دارایی است. نمودارهای کندل استیکی یکی از محبوب‌ترین اجزای تحلیل تکنیکال هستند که به معامله‌گران اجازه می‌دهند اطلاعات قیمت را به سرعت و تنها با چند نوار قیمت تفسیر کنند. در این مقاله از سایت ماهان نت قصد داریم تا بررسی کنیم که کندل استیک چیست و انواع الگوهای کندلی کدام‌اند. با سایت خرید اینترنت ماهان نت همراه باشید.

تعریف کندل استیک چیست؟

کندل استیک یا نمودار شمعي نوعی نمودار قیمتی است که در تحلیل تکنیکال استفاده می‌شود. این نمودار بالاترین، پایین‌ترین، قیمت باز و بسته شدن یک دارایی را برای یک دوره زمانی مشخص نشان می‌دهد. کندل استیک صدها سال قبل از محبوبیت پیدا کردن در ایالات متحده توسط بازرگانان و تاجران برنج ژاپنی مورد استفاده قرار می‌گرفت. از آن برای ردیابی قیمت‌های بازار و حرکت روزانه استفاده می‌شد. معامله‌گرانی که به دنبال الگوهای نموداری هستند می‌توانند از کندل استیک‌ها استفاده کنند. آنها باید بهترین کندل ها برای معامله را بشناسند تا بتوانند از آنها به درستی استفاده کنند. در ادامه عکس الگوهای کندل استیک را نیز شرح می‌دهیم.

اجزای کندل استیک چیست؟

در هر نمودار شمعی، هر کندل جزئیات معاملات یک روز را نشان می‌دهد. این نمودار دارای سه ویژگی اصلی است:

  • بدنه شمع که بازه قیمت باز تا بسته را نشان می‌دهد و قسمت پهن کندل استیک است.
  • فتیله یا سایه شمع که بالاترین و پایین‌ترین قیمت درون روزی را مشخص می‌کند.
  • رنگ شمع که جهت حرکت قیمت را نشان می‌دهد. بدنه سبز (یا سفید) نشان‌دهنده افزایش قیمت و بدنه قرمز (یا سیاه) نشان‌دهنده کاهش قیمت است.

انواع الگوهای کندل استیک چیست؟

با گذشت زمان، کندل‌های منفرد دفترچه الگوهای کندلی را تشکیل می‌دهند که معامله‌گران می‌توانند از آن‌ها برای تشخیص سطوح مهم حمایت و مقاومت استفاده کنند. انواع الگوهای کندلی بسیار زیادی وجود دارد که فرصت‌های بازار را نشان می‌دهند. برخی از این الگوها بینش‌هایی در مورد تعادل بین فشار خرید و فروش ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر الگوهای ادامه‌دار یا عدم تصمیم‌گیری بازار را شناسایی می‌کنند. قبل از شروع معامله، مهم است که با اصول اولیه الگوها، انواع الگوهای کندلی و كندل شناسي برای تصمیم‌گیری آشنا شوید.

شش الگوی صعودی کندلی

الگوهای صعودی که از  انواع الگوهای کندلی هستند، ممکن است پس از یک روند نزولی بازار شکل بگیرند و نشان‌دهنده تغییر جهت قیمت باشند. این الگوها برای معامله‌گران سیگنالی است تا برای سود بردن از هرگونه حرکت صعودی، موقعیت خرید باز کنند.

مقاله مرتبط: فیوچرز چیست

1. چکش

الگوی کندلی چکش که از بهترین کندل ها برای معامله محسوب می‌شود، از یک بدنه کوتاه با یک فتیله پایین بلند تشکیل شده است و در انتهای یک روند نزولی یافت می‌شود. چکش نشان می‌دهد که اگرچه فشار فروش در طول روز وجود داشته است، اما در نهایت یک فشار خرید قوی قیمت را دوباره به بالا رانده است. رنگ بدنه می‌تواند متفاوت باشد، اما چکش سبز نشان‌دهنده یک بازار گاوی قوی‌تر از چکش قرمز است.

کندل استیک چکشی

2.  چکش معکوس

الگوی مشابهی به نام چکش معکوس وجود دارد. تنها تفاوت این است که فتیله بالایی بلند و فتیله پایینی کوتاه است. این الگو که از انواع الگوهای کندلی است، نشان‌دهنده فشار خرید و سپس فشار فروش است که به اندازه کافی قوی نبوده تا قیمت بازار را پایین بیاورد. چکش معکوس نشان می‌دهد که خریداران به زودی کنترل بازار را در دست خواهند گرفت.

چکش معکوس

3. الگوی پوشای صعودی

الگوی پوشای صعودی جزو بهترین کندل ها برای معامله است و از دو شمع تشکیل شده است. شمع اول یک بدنه کوتاه قرمز است که کاملاً توسط یک شمع سبز بزرگتر پوشیده می‌شود. اگرچه روز دوم با قیمتی پایین‌تر از روز اول آغاز می‌شود، اما بازار صعودی قیمت را بالا می‌برد و در نهایت به یک پیروزی آشکار برای خریداران منجر می‌شود.

پوشای صعودی

4. خط نفوذی

خط نفوذی نیز یک الگوی دو شمعی است که از یک شمع قرمز بلند به دنبال آن یک شمع سبز بلند تشکیل شده است. معمولاً یک شکاف پایین قابل توجه بین قیمت بسته شدن شمع اول و قیمت باز شدن شمع سبز وجود دارد. این نشان دهنده فشار خرید قوی است، زیرا قیمت تا وسط قیمت روز قبل یا بالاتر از آن افزایش می یابد.

خط نفوذی

5. ستاره صبحگاهی

الگوی شمع ستاره صبحگاهی یکی از انواع الگوهای کندلی است که به عنوان نشانه امید در یک روند نزولی بازار تلقی می‌شود. این الگو از سه شمع تشکیل شده است: یک شمع بدنه کوتاه بین یک شمع قرمز بلند و یک شمع سبز بلند. “ستاره” هیچ همپوشانی با بدنه‌های بلندتر ندارد، زیرا بازار در باز و بسته شدن فاصله دارد. این الگو نشان می‌دهد که فشار فروش روز اول در حال کاهش است و یک بازار صعودی در افق دیده می‌شود.

ستاره صبحگاهی

6. سه سرباز سفید

الگوی سه سرباز سفید در طول سه روز تشکیل می‌شود. این الگو شامل سه شمع سبز (یا سفید) بلند متوالی با فتیله‌های کوچک است که به ترتیب باز و بسته شدن آن‌ها بالاتر از روز قبل قرار می‌گیرند. این یک سیگنال بسیار قوی صعودی است که پس از یک روند نزولی رخ می‌دهد و نشان‌دهنده پیشروی ثابت فشار خرید است.

مقاله مرتبط: رمز ارز چیست

سه سرباز سفید

شش الگوی نزولی شمع

در دفترچه الگوهای کندلی، الگوهای نزولی شمعی معمولاً پس از یک روند صعودی شکل می‌گیرند و نقطه مقاومتی را نشان می‌دهند. بدبینی شدید نسبت به قیمت بازار اغلب باعث می‌شود که معامله‌گران موقعیت‌های خرید خود را ببندند و برای بهره‌برداری از کاهش قیمت، یک موقعیت فروش باز کنند.

1. مرد دارآویز

مرد دارآویز که از بهترین کندل ها برای معامله است، معادل نزولی الگوی کندلی چکشی است؛ شکل یکسانی دارد اما در انتهای یک روند صعودی تشکیل می‌شود. این نشان می‌دهد که در طول روز فروش قابل توجهی وجود داشته است، اما خریداران توانسته‌اند قیمت را دوباره بالا ببرند. فروش سنگین اغلب به عنوان نشانه‌ای از از دست دادن کنترل بازار توسط خریداران تلقی می‌شود.

مرد دارآویز

2. ستاره دنباله‌دار

ستاره دنباله‌دار از انواع الگوهای کندلی است که شکل معکوس چکش را دارد اما در روند صعودی تشکیل می‌شود. بدنه پایینی کوچکی دارد و فتیله بالایی بلندی دارد. معمولاً بازار با یک شکاف کوچک بالاتر باز می‌شود و تا بالاترین سطح درون روزی صعود می‌کند و سپس در قیمتی درست بالای قیمت باز شدن بسته می‌شود؛ مثل ستاره‌ای که به زمین می‌افتد.

ستاره دنباله‌دار

3. الگوی پوشای نزولی

الگوی پوشای نزولی از بهترین کندل ها برای معامله است و در پایان یک روند صعودی رخ می‌دهد. اولین شمع دارای بدنه سبز کوچکی است که توسط یک شمع قرمز بلند بعدی بلعیده می‌شود. این الگو نشان‌دهنده اوج یا کند شدن حرکت قیمت است و نشانه‌ای از یک روند نزولی قریب‌الوقوع در بازار می‌باشد. هرچه شمع دوم پایین‌تر برود، احتمالاً روند مهم‌تر خواهد بود.

الگوی پوشای صعودی

4. ستاره عصر

از جمله انواع الگوهای کندلی، ستاره عصر الگویی سه شمعی است که معادل ستاره صبح صعودی است. این الگو از یک شمع کوتاه تشکیل شده است که بین یک شمع سبز بلند و یک شمع قرمز بزرگ قرار دارد. این الگو نشان‌دهنده معکوس شدن روند صعودی است و زمانی که شمع سوم تمام سودهای شمع اول را از بین ببرد، به خصوص قوی است.

ستاره عصر

5. سه کلاغ سیاه

الگوی شمع سه کلاغ سیاه از سه شمع قرمز بلند متوالی با فتیله‌های کوتاه یا بدون فتیله تشکیل شده است. هر جلسه در قیمتی مشابه روز قبل باز می‌شود، اما فشار فروش قیمت را با هر بسته شدن پایین‌تر و پایین‌تر می‌برد. معامله‌گران این الگو را به‌عنوان آغاز یک روند نزولی تفسیر می‌کنند، زیرا فروشندگان در سه روز معاملاتی متوالی بر خریداران غلبه کرده‌اند.

سه کلاغ سیاه

6. پوشش ابری تاریک

الگوی شمع پوشش ابری تاریک نشان دهنده یک بازگشت نزولی است. این الگو شامل دو شمع است: یک شمع قرمز که بالای بدنه سبز روز قبل باز می‌شود و زیر نقطه وسط آن بسته می‌شود. این الگو نشان می‌دهد که خرس‌ها کنترل جلسه را در دست گرفته‌اند و قیمت را به شدت پایین آورده‌اند.  اگر فتیله‌های شمع‌ها کوتاه باشد، نشان می‌دهد که روند نزولی بسیار جدی بوده است.

 دو الگوی ادامه‌دار شمع

از انواع الگوهای کندلی که نشان‌دهنده تغییر جهت بازار نباشد، الگوی ادامه‌دار می‌گویند. این الگوها می‌توانند به معامله‌گران کمک کنند تا دوره استراحت در بازار را شناسایی کنند، جایی که عدم تصمیم‌گیری بازار یا حرکت قیمت خنثی وجود دارد.

1. دوجی

از بهترین کندل ها برای معامله ، الگوی دوجی است. وقتی قیمت باز و بسته بازار تقریباً در یک نقطه قرار می‌گیرد، شمع شبیه به یک ضربدر یا علامت مثبت می‌شود. معامله‌گران باید به دنبال بدنه کوتاه یا بدون بدنه با فتیله‌های با طول متفاوت باشند. الگوی دوجی نشان‌دهنده مبارزه بین خریداران و فروشندگان است که منجر به سود خالص برای هیچ‌کدام از طرفین نمی‌شود. به تنهایی، دوجی یک سیگنال خنثی است، اما می‌تواند در الگوهای برگشتی مانند ستاره صبحگاهی صعودی و ستاره عصرگاهی نزولی یافت شود.

دوجی

2. الگوی شمع تاپ چرخان

الگوی شمع تاپ چرخان دارای بدنه کوتاهی است که در مرکز دو سایه با طول برابر قرار دارد. این الگو نشان‌دهنده عدم تصمیم‌گیری در بازار است که منجر به تغییر قیمت معنی‌داری نمی‌شود: خریداران قیمت را بالاتر بردند، در حالی که فروشندگان دوباره آن را پایین کشیدند. تاپ‌های چرخان اغلب به عنوان دوره تثبیت یا استراحت پس از یک روند صعودی یا نزولی قابل توجه تفسیر می‌شوند. به‌طور جداگانه، تاپ چرخان یک سیگنال نسبتاً بی‌اهمیت است، اما می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از اتفاقات آینده تفسیر شود، زیرا نشان می‌دهد فشار فعلی بازار ممکن است از کنترل خارج شود.

الگوی شمع تاپ چرخان

مزایا و معایب نمودارهای شمعی

تا به اینجا متوجه شدیم کندل استیک چیست و انواع الگوهای کندلی را شناختیم . حال نوبت آن است که مزایا و معایب آن را بررسی کنیم. مزایای نمودارهای شمعی به وضوح بر معایب آن غلبه دارد. مهم است بدانیم که در مقایسه با سایر انواع نمودار، معایب واقعی وجود ندارد. بسیاری از معامله‌گران از نمودار شمعی به عنوان نمودار اصلی خود برای تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند و مزایای زیر را در نظر می‌گیرند:

1. محتوای اطلاعاتی بیشتر

نمودارهای شمعی نسبت به سایر انواع نمودار مانند خطوط ساده یا نمودارهای میله‌ای، اطلاعات دقیق‌تر و بیشتری ارائه می‌دهند. با نمایش قیمت‌های باز، بالا، پایین و بسته به شکل شمع، تحلیل دقیق‌تری از دارایی امکان‌پذیر می‌شود.

2. خوانایی آسان

نمودارهای شمعی از نظر بصری منطقی هستند (قیمت‌های نزولی در بازه زمانی قرمز و قیمت‌های صعودی سبز هستند) و بنابراین تفسیر آن‌ها آسان است. رنگ‌های مختلف شمع‌ها و شکل ثابت آن‌ها شناسایی الگوها و تحلیل بازار را آسان‌تر می‌کند.

3. شناسایی تغییر روند و ادامه روند

نمودارهای شمعی به شما امکان می‌دهند تا تغییرات احتمالی روند و الگوهای ادامه‌دار را زودتر شناسایی کنید. الگوهای شمعی محبوب مانند چکش یا پوششی می‌توانند به شما نکاتی درباره حرکات آینده قیمت، بالا یا پایین، بدهند.

4. استفاده در ترکیب با ابزارهای تحلیل دیگر

ابزارهای مختلف تحلیل تکنیکال را می‌توان بر روی نمودارهای شمعی اعمال کرد. با ادغام میانگین‌های متحرک، خطوط روند یا نوسان‌گرها، می‌توانید تحلیل‌های خود را بیشتر دقیق کنید.

5. کاربرد در بازه‌های زمانی مختلف

نمودارهای شمعی را می‌توان در بازه‌های زمانی مختلف، از دقیقه‌ای تا ماهانه، اعمال کرد. این امکان را به معامله‌گران کوتاه‌مدت (اسکالپر یا معامله‌گر روزانه) و معامله‌گران میان‌مدت (سوینگ‌تریدر) می‌دهد تا از چنین نمودارهایی استفاده کنند.

محدودیت‌های زیر بطور کلی به بیشتر نمودارها مربوط می‌شود، اما برای نمودارهای شمعی نیز در نظر گرفته می‌شود:

6. سیگنال‌های کاذب

مانند هر تکنیک تحلیلی دیگر، انواع الگوهای کندلی نیز مستعد سیگنال‌های کاذب هستند. قیمت همیشه مسیر نظری مورد انتظار را دنبال نمی‌کند.

7. تفسیر ذهنی

تفسیر انواع الگوهای کندلی به میزان مشخصی ذهنی بودن نیاز دارد. معامله‌گران مختلف ممکن است یک الگو را متفاوت تفسیر کنند که می‌تواند منجر به معاملات و تصمیمات متفاوت شود. علاوه بر این، نمودارهای شمعی مانند اکثر نمودارهای معاملاتی، صرفاً بر اساس داده‌های تاریخی قیمت استوار هستند و هیچ یکپارچگی مستقیمی با تحلیل بنیادی ارائه نمی‌دهند. بنابراین، برای معامله‌گرانی که به شدت به عوامل بنیادی وابسته هستند، ممکن است نمودارهای شمعی به تنهایی کافی نباشد.

نتیجه گیری

با توجه به ضرورت بازارهای اقتصادی، شناخت انواع الگوهای کندلی برای معامله‌گران ضروری هستند. نمودارهای شمعی ابزار روزانه هر معامله‌گری برای تحلیل روند قیمت یک دارایی و تصمیم‌گیری معاملاتی بر اساس آن هستند. آن‌ها اطلاعات دقیقی در مورد حرکات قیمت، احتمال تغییر روند و ادامه روندهای موجود ارائه می‌دهند. با استفاده از انواع الگوهای کندلی ، معامله‌گران می‌توانند نقاط ورود و خروج بالقوه را شناسایی کرده و بنابراین ست‌آپ‌های معاملاتی خود را به طور کامل آماده کنند. نمودارهای شمعی نسبت به نمودارهای خطی اطلاعات بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند و به شما امکان می‌دهند تا از مهارت‌های معاملاتی خود بهترین استفاده را ببرید.

ماهان نت و معاملات اقتصادی

نمودارهای شمعی ابزاری ضروری برای معامله‌گران است. نیاز است تا معامله‌گران از وضعیت بازار بصورت روزانه یا حتی دقیقه‌ای آگاه بوده تا معاملات خود را بر اساس آن تنظیم کنند.

ماهان نت؛ ارائه دهنده اینترنت پرسرعت ایران، با بیش از دو دهه تجربه است. محصولات پرطرفدار ماهان نت همانند  td lte ، اینترنت adsl  و سایر راهکارهای سازمانی و اینترنت خانگی هستند. با خرید این سرویس‌ها می¬توانید بهترین خدمات اینترنتی را با بالاتری سرعت تجربه کنید!

در انتهای مقاله کندل استیک چیست ؟ هستیم؛ برای خرید، مشاوره و یا پشتیبانی صفحه اینستاگرام ماهان نت، شماره تماس ۱۵۱۴ و اکانت رسمی ماهان نت در لینکدین در دسترس شماست.

سوالات متداول

نمودار کندل استیک چیست ؟ نمودار شمعی سفید چیست؟

کندل چیست ؟ یک شمع سفید نشان‌دهنده دوره‌ای است که قیمت سهم در پایان بالاتر از ابتدای دوره بسته شده است.

چگونه نمودارهای شمعی را بخوانیم؟

نمودارهای شمعی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین انواع نمودارهای معاملاتی در بین تریدرها سراسر جهان هستند. این نمودارها شامل شمع‌های سبز یا سفید هستند که روند افزایشی قیمت در یک بازه زمانی مشخص (مثلاً ۵ دقیقه یا ۱ ساعت) را نشان می‌دهند. شمع‌های قرمز یا سیاه برعکس، یعنی روند کاهشی قیمت در این بازه زمانی را نمایش می‌دهند.

کدام الگوی شمع ژاپنی دقیق‌تر است؟

انواع الگوهای کندلی بیانگر مقصود و نیت معامله‌گران در طول دوره‌های معاملاتی هستند. الگوی دقیق‌ترین وجود ندارد، زیرا همه آن‌ها باید به عنوان نشانه‌ای از تفکر معامله‌گران صعودی یا نزولی در نظر گرفته شوند، اما برخی از معامله‌گران ترجیحات خاص دارند و بر اساس الگوهای مشخصی عمل می‌کنند.