در گزارشات اخیر، شکایت از داغ شدن گوشی های هوشمند سامسونگ و سایر برندهای اندرویدی به طور قابل توجهی افزایش یافته است. کاربران گزارش می کنند که دمای گوشی حتی در هنگام انجام کارهای غیرحسابگرانه نیز به طور ناخوشایندی بالا می رود. داغ شدن بیش از حد نه تنها بر عملکرد گوشی هوشمند شما تأثیر می گذارد، بلکه می تواند باعث کاهش زودرس عمر باتری و سایر مشکلات سخت افزاری در آینده شود. در این مقاله از سایت ماهان نت، راهکارهایی را برای حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ ارائه می کنیم.

حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

داغ شدن گوشی سامسونگ شما دلایل زیادی می تواند داشته باشد. اولا موارد قابل قبولی وجود دارند. هر کار سنگینی که از پردازنده گوشی بکشد باعث کمی داغ شدن آن می شود. برای مثال، هنگام راه اندازی اولیه گوشی و بازیابی برنامه ها و اطلاعات در پس زمینه، دستگاه کمی گرم می شود. همچنین انجام بازی یا استفاده طولانی مدت از دوربین باعث گرم شدن گوشی خواهد شد.

مقالات مرتبط : اتصال اینترنت گوشی به کامپیوتر

شارژ سریع هم می تواند یکی از دلایل باشد. هرچند شارژ کامل گوشی در کمتر از یک ساعت عالی است، اما در هنگام شارژ شدن، گوشی ممکن است گرم شود. اگر همزمان با شارژ از گوشی برای کارهای سنگین استفاده کنید، دفع گرما به خوبی انجام نمی شود چون با دو عامل گرمازا به طور همزمان سروکار دارد. شارژ بی سیم نیز بخش زیادی از انرژی را به صورت گرما از دست می دهد که در دراز مدت سلامت باتری را کاهش می دهد.

داغ شدن موبایل سامسونگ

البته عوامل محیطی هم نقش دارند. اگر دمای محیط اطراف شما بالا باشد، گوشی شما داغ تر از حد معمول کار می کند، به ویژه اگر در یک قاب ضخیم و محکم قرار داشته باشد. اما به خاطر داشته باشید که حتی در موارد قابل انتظار داغ شدن، نباید به حدی برسد که استفاده از آن غیرممکن شود.

مشکل اصلی زمانی رخ می دهد که گوشی سامسونگ شما در مواقع غیر منتظره داغ می شود. کاربران گزارش می دهند که حتی زمانی که هیچ برنامه ای به طور فعال یا در پس زمینه اجرا نمی شود، گوشی گرم می شود. برخی از گوشی های سامسونگ ممکن است برای کنترل داغ شدن، عملکرد خود را کاهش دهند که منجر به کندی و کارایی پایین می شود. برنامه های مخرب و باگ های نرم افزاری معمولا باعث مشکلاتی در داغ شدن می شوند که تشخیص آنها سخت تر است.

برای داشتن اینترنت پهنای باند اختصاصی اینجا کلیک کنید.

بستن برنامه های پس زمینه برای حل مشکل داغ شدن موبایل

اولین کاری که باید برای حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ انجام دهید، متوقف کردن فعالیت جاری است. برنامه‌ای که در حال استفاده از آن هستید را ببندید و مطمئن شوید که تمام برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را نیز می‌بندید. برای باز کردن صفحه‌ی برنامه‌های اخیر، انگشت خود را از پایین صفحه به بالا بکشید و سپس با کشیدن انگشت به سمت بالا، برنامه‌های در حال اجرا در پس‌زمینه را ببندید.

بستن برنامه های پس زمینه

اگر متوجه شدید که برنامه‌ی خاصی باعث داغ شدن گوشی در پس‌زمینه می‌شود، می‌توانید استفاده از اینترنت در پس‌زمینه برای آن برنامه را غیرفعال کنید. به مسیر تنظیمات > اتصالات > مصرف اینترنت > مصرف اینترنت Wi-Fi (یا اینترنت همراه) بروید. برنامه‌ی موردنظر را انتخاب کرده و گزینه‌ی «اجازه استفاده از اینترنت در پس‌زمینه» را خاموش کنید. با این کار، برنامه دیگر به صورت خودکار در پس‌زمینه به‌روزرسانی نخواهد شد.

می‌توانید یک قدم فراتر بروید و از اجرای برنامه‌های بلااستفاده در پس‌زمینه جلوگیری کنید. به مسیر تنظیمات > مراقبت از باتری و دستگاه > باتری > محدودیت‌های مصرف در پس‌زمینه رفته و گزینه‌ی «بستن برنامه‌های بلااستفاده» را روشن کنید. برای اینکه به طور کامل از اجرای برنامه‌های خاص در پس‌زمینه جلوگیری کنید، روی «Deep sleeping apps» و سپس علامت مثبت گوشه‌ی بالا سمت راست ضربه بزنید تا برنامه‌های موردنظر را به لیست اضافه کنید.

تغییر تنظیمات باتری موبایل

برخی از گوشی‌های سامسونگ قابلیت شارژ سریع دارند که در این مواقع علت داغ شدن گوشی سامسونگ هنگام شارژ است. از استفاده از گوشی در حین شارژ خودداری کنید و آن را پس از شارژ کامل یا شبانه به برق متصل نگه ندارید. داغ شدن در حین شارژ همچنین می‌تواند به خاطر خرابی سخت‌افزاری باشد. به دنبال ساییدگی یا پارگی روی کابل شارژ بگردید و سعی کنید شارژر را با دستگاه‌های دیگر امتحان کنید تا ببینید آیا مشکلی ایجاد می‌کند.

همچنین می‌توانید سرعت شارژ را برای جلوگیری از داغ كردن گوشي سامسونگ کاهش دهید. به مسیر تنظیمات > مراقبت از باتری و دستگاه > باتری > تنظیمات بیشتر باتری بروید و گزینه‌های «شارژ سریع»، «فوق‌العاده سریع» و «شارژ بی‌سیم سریع» را خاموش کنید. این کار سرعت شارژ را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد، اما نباید باعث داغ شدن گوشی شود. بعدا می‌توانید گزینه‌ی «شارژ سریع» را روشن کنید، زیرا ممکن است دیگر باعث داغ شدن نشود و همچنان گوشی نسبتا سریع شارژ شود.

تغییر تنظیمات باتری موبایل

در همان منو، روی «سرعت پردازش» ضربه بزنید و آن را روی «بهینه شده» تنظیم کنید. در حالی که تنظیمات «بالا» و «حداکثر» به عملکرد بهتر گوشی در کارهای پردازشی سنگین کمک می‌کنند، اما باعث داغ شدن و خالی شدن سریع باتری می‌شوند.

اگر هنگام شارژ بی‌سیم متوجه داغ كردن گوشي سامسونگ شدید، بهتر است به جای آن از شارژر سیمی استفاده کنید. شارژ بی سیم به دلیل اتلاف انرژی به صورت گرما، گرما تولید می‌کند. شارژرهای بی‌سیم رسمی سامسونگ برای کاهش ارور داغ شدن گوشی سامسونگ دارای فن خنک کننده هستند، اما اغلب اوقات، این به تنهایی کافی نیست. بنابراین انتظار داشته باشید که گرما یکی از عوارض جانبی شارژ بی سیم باشد و به شارژر سیمی روی بیاورید.

برسی باگ های نرم افزاری برای حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ

اگر بدون دلیل داغ شدن گوشی سامسونگ شما داغ می شود، ممکن است یک اپلیکیشن مخرب یا باگ نرم افزاری باعث این مشکل شده باشد. برای حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ ، گوشی را در حالت امن (Safe Mode) راه اندازی کنید و ببینید آیا مشکل همچنان وجود دارد. برای فعال کردن حالت امن، دکمه پاور را نگه دارید، روی آیکون خاموش کردن (Power Off) فشار طولانی بزنید و سپس روی Safe Mode ضربه بزنید. اگر مشکل در حالت امن برطرف شد، یک اپلیکیشن مخرب باعث آن شده است. حذف برنامه های اخیرا نصب یا به روز رسانی شده باید مشکل را برطرف کند. تنها راه حل دائمی برای این مشکل، صبر کردن برای آپدیت نرم افزار یا برنامه است.

همچنین باید بخش باتری در تنظیمات را بررسی کنید تا ببینید آیا برنامه ای از زمان آخرین شارژ کامل، مصرف باتری زیادی داشته است یا خیر.

حذف و یا برسی مجوزها

مجوزات برنامه (App permissions) هم می‌توانند باعث داغ شدن گوشی شوند. ممکن است به دلیل باگ نرم افزاری، برنامه‌ای دیگر به دلیل ارتباط با برنامه‌ای که به آن مجوز داده‌اید، به صورت فعال در پس‌زمینه اجرا شود، حتی بدون اینکه شما متوجه شوید. برای مثال، باگ رایجی که در گوشی‌های Pixel و برنامه Google Messages وجود داشت، به دلیل دسترسی به دوربین باعث داغ شدن گوشی می‌شد.

به بخش تنظیمات > برنامه‌ها بروید، روی سه نقطه عمودی بالا سمت راست ضربه بزنید و سپس «مدیر مجوزات» (Permission Manager) را باز کنید. روی یکی از مجوزات برنامه (مثل دوربین، موقعیت مکانی یا میکروفون) ضربه بزنید تا لیست برنامه‌هایی که به آن دسترسی دارند را ببینید. برنامه‌ی موردنظر را انتخاب کرده و «مجوز را رد کن» (Don’t allow) را بزنید تا دسترسی آن برنامه به آن قابلیت خاص را لغو کنید. این کار را برای برنامه‌های دیگر هم امتحان کنید تا ببینید آیا با غیرفعال کردن مجوز برنامه‌ای خاص، مشکل داغ شدن همچنان وجود دارد.

چند نکته در مورد علت داغ شدن گوشی سامسونگ

  • گوشی خود را در روزهای گرم داخل ماشین جا نگذارید و تا حد امکان آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  • تنظیمات روشنایی بالا ممکن است باعث داغ شدن گوشی شود. روشنایی تطبیقی (Adaptive Brightness) را خاموش کنید و برای کم کردن نور از اسلایدر تنظیم کننده روشنایی در منوی تنظیمات سریع استفاده کنید.
  • هنگام داغ شدن گوشی، قاب آن را در بیاورید. برخی از قاب‌های ضخیم تهویه کافی برای پخش شدن گرما به طور طبیعی را ندارند.
  • در موارد حاد، برنامه های مخرب و بدافزار ممکن است باعث اجرای فرآیندهایی در پس زمینه شده و باعث داغ شدن گوشی شوند. برای اطمینان از امنیت دستگاه، راهنمای ما در مورد اسکن و حذف ویروس و بدافزار در اندروید را مطالعه کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که به روزرسانی های نرم افزار را در صورت وجود دانلود و نصب کنید. این به روزرسانی ها معمولا شامل رفع باگ هایی هستند که به حل مشکلات داغ شدن و بهبود عملکرد کمک می کنند.
  • هرگز حتی اگر گوشی ضد آب است، آن را داخل یخچال، فریزر یا زیر آب سرد قرار ندهید. اما می توانید آن را جلوی فن یا نزدیک کولر نگه دارید.

یک انتخاب؛ یک ماهان نت

در انتهای مقاله حل مشکل داغ شدن گوشی سامسونگ هستیم. ماهان نت ارائه دهنده اینترنت پرسرعت خانگی و سازمانی در کشور می‌باشد که سابقه‌ای طولانی‌تر نسبت به اکثر ISPهای کشور دارد. با خریداینترنت وایرلس خانگی و پهنای باند اختصاصی و سایر راهکارهای سازمانی از ماهان نت یک قدم خودتان را به حرفه‌ای‌ها نزدیک‌تر کنید.

ارتباط با ماهان نت و تیم پشتیبانی ۲۴ ساعته تنها شماره تماس ۱۵۱۴ نیست و با مراجعه به صفحات مجازی ماهان نت می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ خود را دریافت کنید.

ماهان نت در لینکدین

ماهان نت در اینستاگرام

سوالات متداول

آیا استفاده از کولر یا فن برای خنک کردن گوشی سامسونگ بی‌خطر است؟

  • بله، استفاده از کولر یا فن برای خنک کردن گوشی سامسونگ بی‌خطر است. فقط مطمئن شوید که جریان هوا به طور مستقیم به دریچه‌های هوا و پورت‌های شارژ گوشی برخورد نکند.

آیا خاموش کردن Wi-Fi، Bluetooth و GPS به خنک شدن گوشی سامسونگ کمک می‌کند؟

  • بله، خاموش کردن Wi-Fi، Bluetooth و GPS می‌تواند به خنک شدن گوشی سامسونگ شما کمک کند، زیرا این اتصالات از باتری و پردازنده استفاده می‌کنند.