خط تلفن فیبر نوری چیست ؟ چه کاربردی دارد؟ مزایای و معایب فیبر نوری کدامند؟ انواع فیبر نوری به همراه کاربردهای مختلف آن کدام است؟ با ماهان نت همراه شوید تا بیشتر با نسل جدید ارتباطات مخابراتی، ftth، تانوما و… آشنا شوید.

Optical fiber یا فیبر نوری که به آن تار نوری هم می‌گویند، رشته باریکی از یک ماده شفاف است که همچون شیشه یا پلاستیک است. این رشته بلند و باریک قادر است نوری را از یک سرش دریافت و به سر دیگر ارسال کند. فیبر نوری، نسل جدید کابل‌های مخابراتی است که از نظر پهنای باند در رتبه بالاتری در مقایسه با کابل‌های معمولی برخورداراند. انتقال صوت و تصویر از طریق فیبر نوری با پهنای باند 10 گیگابایت و بالاتر انجام خواهد گرفت. مخابرات فیبر نوری در مقایسه با مخابرات ماهواره‌ای و کابلی از تاخیر کمتری برخوردار است به همین دلیل انواع فیبر نوری از مهمترین ابزار انتقال اطلاعات و داده‌ها به حساب می‌آید. برای خرید اینترنت فیبر نوری کلیک کنید.

اینترنت LTE

در مطالب قبلی در خصوص این که فیبر نوری چیست، به صورت مفصل صحبت کردیم اما در این مبحث قصد داریم پس از پرداختن به تعریف فیبر نوری برای یادآوری مباحث گذشته و برشی بر تاریخچه پیدایش هسته فیبر نوری، در خصوص انواع کابل فیبر نوری بیشتر صحبت کنیم.

با شرکت خدمات اینترنتی ماهان نت همراه شوید.

برشی بر تاریخچه پیدایش فیبرهای نوری

کسانی که انتشار نور در جو زمین را تجربه کردند، اولین کسانی بودند که به فکر استفاده از نور برای انتقال دیتا افتادند. در این بین اولین موانع وجود گرد، غبار، خاک، دود، برف، باران و… بود که در مقابل انتشار نور قرار می‌گرفت، مدت‌ها بعد طرح استفاده از لوله و کانال برای انتقال نور در این میان مطرح شد. اما ساختار فیبر نوری در ابتدا چگونه بود؟ باید بگوییم نور توسط آینه‌ها و عدسی‌ها در داخل کانال و لوله هدایت شده. از آن جا که این تنظیم آینه و عدسی کار بسیار دشواری بود خیلی زود از رده خارج و مردود شد.

سال 1880

در حدود سال 1880 بود که الکساندر گراهام بل به عنوان اولین شخصی که تلاش کرد تا یک سیستم ارتباط نوری را راه‌اندازی کند، نام‌اش در تاریخ ثبت شد. ایشان 4 سال پس از اختراع تلفن توانست تلفن نوری را به ثبت برساند. این سیستم قادر بود صدا را تا فواصل بسیار طولانی انتقال دهد. این سیستم نوری بر اساس مدوله کردن نور خورشید و به ارتعاش درآوردن آینه‌ها کار می‌کرد. در این سیستم گیرنده یک فتوسل بود. دستگاه یا نمونه اولیه اقای بل خیلی در زمینه تجاری موفق نبود زیرا نمی‌توانست صدا را بیشتر از 200 متر انتقال دهد اما به عنوان اولین قدم در پیدایش مفهوم فیبر نوری بسیار پراهمیت است.

سال 1940

در حدود سال 1940 در پاریس بود که از شکست یا انکسار که اساس عملکرد فیبر نوری امروزی است استفاده شد. سال‌ها گذشت تا کاکو و کوکهام در انگلستان از شیشه برای محیط انتشار استفاده کردند آنها می‌خواستند به سرعت انتقال در حدود 100 مگابیت بر ثانیه برسند. اما این سرعت با تضعیف بسیار انرژی همراه بود. در سال 1966 توانستند نظریه هدایت نور در الیافی از شیشه را طراحی و مطرح کنند. حاصل این نظریه از کابل‌های معمولی بسیار مفیدتر بود زیرا فیبر نوری در مقایسه با کابل‌های مسی بسیار سبک‌تر و ظرفیت انتقال بالاتری دارند.

کابل فیبر نوری چیست

ساختار کابل فیبر نوری چیست؟

فیبر نوری چیست؟ اگر فراموش کرده‌اید یا در مطالب قبلی نخوانده‌اید باید بگوییم از فیبر نوری که عموما از جنس سیلیسیم دی اکسید ساخته می‌شود برای انتقال داده و اطلاعات توسط نور استفاده می‌کنند. قطر یک کابل فیبر نوری کمتر از یک اینچ است از مجموعه فیبرها تشکیل شده که می‌تواند صدها هزار مکالمه صوتی را منتقل کند. می‌دانید مقدار و میزان توان اینترنت فیبر نوری چیست؟ لازم به یادآوری است که مفهوم فیبر نوری تجاری ظرفیت 2.5 گیگا بایت تا 10 گیگابایت در ثانیه را دارد. بخش‌های مختلف فیبرهای نوری عبارتند از؛هسته، روکش، بافر، پوسته اصلی

انواع فیبرنوری (fiber optic)

تا اینجای مقاله متوجه شدیم فیبر نوری چیست و چه کاربردی دارد، اما نوبت آن رسیده تا بفهمیم چند نوع فیبر نوری داریم؟ انواع فیبر نوری به دو دسته تک حالتی یا تک مدی و چند حالتی یا چند مدی تقسیم می‌شود. به صورت دقیقتر و با توجه به ویژگی‌های ساختار فیبر نوری به موارد زیر قابل تقسیم هستند؛

  1. فیبر تک mode (با ضریب شکست پله‌ای)مانند تلفن در این کابل تنها یک سیگنال نوری هر زمان انتشاد داده می‌شود.
  2. فیبر چند mode (با ضریب شکست پله‌ای)همچون شبکه‌های pc قادر است صدها حالت نور را به طور همزمان انتقال دهد.
  • فیبر چند mode (با ضریب شکست مرحله‌ای)
  1. فیبر چند mode(با روکش پلاستیکی)
  2. فیبر چند mode (روکش پلاستیکی با ضریب شکست پله‌ای)
  3. فیبر چند mode (روکش پلاستیکی با ضریب شکست مرحله‌ای)
  • فیبر چند mode تماما پلاستیکی

فیبرهای نوری سیگنال‌های نوری را که مد mode نام دارند، با خود به پایین منتقل می‌کنند.

وظیفه فیبر نوری

کاربردهای فیبر نوری در زندگی بشر

  • کاربرد فیبر نوری در مخابرات
  • کاربرد فیبر نوری در پزشکی
  • کاربرد فیبر نوری در صنایع نظامی
  • کاربرد فیبر نوری در حسگرها
  • کاربرد فیبر نوری در خودرو
  • کاربرد فیبر نوری در روشنایی
  • کاربرد فیبر نوری در اینترنت
  • کاربرد فیبر نوری در ساختمان

مزایای خط فیبر نوری چیست ؟

  • باریک بودن
  • غیرغابل اشتعال بودن
  • وزن سبک
  • انعطاف‌پذیری
  • ظرفیت انتقال بالا
  • صرفه‌جویی در مصرف برق

اینترنت ADSL و خطوط فیبرنوری یا PCM


در ادامه مقاله فیبر نوری چیست سوالات متفاوتی در رابطه با اینترنت پرسرعت ADSL 2 وخطوط فیبر نوری یا PCM وجود دارد که آیا مشترکان خطوط فیبر نوری، می‌توانند از اینترنت ADSL استفاده کنند یا خیر. ماهان‌نت در این مطلب به شرح خطوط فیبر نوری و PCM و اینترنت در دسترس برای این خطوط می‌پردازد.

اینترنت Gaming

اینترنت پرسرعت ADSL

اینترنت ADSL نسبت به انواع دیگر سرویس‌های اینترنتی رایج تر است و راه‌اندازی ساده و سریعی دارد. سرعت اینترنت ADSL نیز به حداکثر ۲۴ مگابیت برثانیه می‌رسد که این مقدار، ۴۰ برابر سرویس‌های Dial Up است. همچنین نسبت به Dial Up، کیفیت و پایداری بالاتری نیز دارد. از دیگر مزایای این سرویس اینترنت پرسرعت می‌توان به اتصال همیشگی به اینترنت توسط آن، استفاده از خط تلفن بدون مشغول شدن خط و همچنین اضافه نشدن هزینه آن به خط تلفن اشاره کرد.

اینترنت پرسرعت ADSL

برخی افراد درخواست سرویس اینترنت پرسرعت ADSL+2 را دارند، اما به دلیل خطوط فیبر نوری، نمی‌توانند بر روی خط تلفن خود، از اینترنت پرسرعت ADSL+2 استفاده نمایند.

خطوط  فیبر نوری چیست

مخابرات به دلیل کمبود امکانات از دستگاه‌های PCM استفاده کرده است که همین، موجب عدم امکان ارائه اینترنت پرسرعت ADSL+2 به متقاضیان می‌شود.

اینترنت فیبر یا اینترنت Ultra-Fast Broadband، مبتنی بر کابل‌های فیبرنوری است و سرعتی معادل ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت برثانیه را پشتیبانی می‌کند. این نوع اینترنت هنوز در ایران برای کاربران خانگی عرضه نمی‌شود و نباید با خطوط فیبر اشتباه گرفته شود.

راه‌حل پیشنهادی

اما راه‌حل پیشنهادی ماهان‌نت برای افرادی که خطوط تلفن آن‌ها فیبر نوری یا PCM است، استفاده از اینترنت پرسرعت نسل چهار ثابت (TD-LTE) است. اینترنت پرسرعت TD-LTE، این امکان را برای متقاضیان اینترنت پرسرعت فراهم می‌کند تا بدون نیاز به خطوط تلفن ثابت و بدون محدودیت‌های مخابراتی از مزایای پرسرعت‌ترین اینترنت در کشور بهره‌مند شوند.

اینترنت TD LTE

از دیگر مزایای اینترنت Td lte می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

سرعت بالا

این سرویس تا حداکثر سرعت ۴۰ مگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند و برای افرادی که به دانلود فیلم یا بازی‌های آنلاین علاقه‌مند هستند، بسیار توصیه می‌شود.

پینگ پایین و پایداری بالا

اگر از افرادی هستید که به پایداری بالا و عدم تاخیر در سرعت اینترنت اهمیت می‌دهید، پس حتماً به شما استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت TD-LTE ماهان‌نت را پیشنهاد می‌کنیم.

قابلیت جابه‌جایی

درصورتی‌که مدام در حال جابه‌جایی محل سکونت یا کار خود هستید و نمی‌خواهید اینترنت شما وابسته به خطوط تلفن باشد، باید از اینترنت TD-LTE استفاده کنید؛ چراکه با استفاده از آن، بدون هیچ‌گونه مشکلی می‌توانید هرجا که هستید، به اینترنت متصل شوید.

کاهش هزینه‌ها

هزینه‌های اینترنت TD-LTE ماهان‌نت نسبت به سایر سرویس‌های شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت بسیار مقرون به صرفه است.

پوشش‌دهی بسیار بالا

از دیگر مزیت‌های این سرویس، پوشش‌دهی TD-LTE ماهان‌نت به صورت گسترده در سراسر کشور است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و مشاهده بسته های هیجان انگیز ماهان نت به صفحه جشنواره اینترنت TD lte مراجعه نمایید.

ماهان نت  ارائه دهنده بهترین خدمات اینترنتی در سا های اخیر

مقاله‌های بسیاری در وب سایت ماهان نت وجود دارد که برای آشنایی و هرچه بهتر و راحت‌تر استفاده کردن شما از تکنولوژی‌های روز دنیا تهیه شده‌اند. شرکت بزرگ ماهان نت ارائه دهنده اینترنت نسل جدید و دیگر فناوری‌های نوظهور دنیای ارتباطات می‌باشد که شما می‌توانید برای داشتن هر کدام ثبت سفارش کرده یا به منظور کسب مشاوره در خصوص استفاده از انواع، مودم فيبر، اينترنت فيبر، اسپليتر فيبر، اینترنت پرسرعت adsl، نسل جدید ارتباطات و … به این وبسایت مراجعه کنید. برای اطلاعات بیشتر پیج اینستاگرام ماهان نت را دنبال کنید.

فیبر نوری چگونه کار می کند ؟

فیبر نوری داده‌ها را به شکل ذرات نور یا فوتون‌هایی که از طریق کابل فیبر نوری پالس می‌کنند، منتقل می‌کند. هسته و روکش فیبر شیشه ای هر کدام ضریب شکست متفاوتی دارند که نور ورودی را با زاویه خاصی خم می کند.

هنگامی که سیگنال های نور از طریق کابل فیبر نوری ارسال می شوند، آنها از طریق فرآیندی به نام بازتاب داخلی کامل، در یک سری جهش های زیگزاگی از هسته و روکش منعکس می شوند. سیگنال های نور به دلیل لایه های شیشه ای متراکم تر با سرعت نور حرکت نمی کنند، بلکه حدود 30 درصد کندتر از سرعت نور حرکت می کنند.

برای تجدید یا تقویت سیگنال در طول مسیر، انتقال فیبر نوری گاهی اوقات نیاز به تکرارکننده هایی در فواصل دور دارد. این تکرارکننده ها با تبدیل سیگنال نوری به سیگنال الکتریکی، پردازش آن سیگنال الکتریکی و ارسال مجدد سیگنال نوری، سیگنال نوری را بازسازی می کنند.

جزئیات کابل های فیبر نوری

کابل های فیبر نوری اکنون قادر به پشتیبانی از سیگنال های 10 گیگابیت بر ثانیه هستند. به طور معمول، هرچه ظرفیت پهنای باند کابل فیبر نوری بیشتر شود، گرانتر می شود.

سخن آخر

اوایل دهه 60 در زمینه “فیبر نوری چیست” پژوهش‌های مختلفی در ایران شروع شد.  پونک تهران و در حدود سال 1367 بود که به یک نتیجه مناسب دست پیدا کردند که نتیجه این تحقیقات شد کارخانه تولید کابل‌های فیبرنوری در یزد و تولید فیبرنوري مخابرات با ظرفیت 50000 کیلومتر از سال 1373 رسما شروع شد. مبحث “فیبرنوری چیست” برایتان از تولید انواع کابل‌های فیبر نوری و کاربردهای متفاوت آن گفتیم. امیدواریم پس از خواندن مطالب بالا اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید.

سوالات پرتکرار

  • لایه‌های فیبر نوری چیست؟

هر فیبر نوری داری چندین لایه است. درونی ترین لایه یا هسته، پوسته،

  • هسته فیبر نوری چیست؟

درونی ترین لایه در هر فیبر نوری هسته نام دارد. هسته معمولا از یک تار بازتاب کننده که از شیشه خالص ساخته شده است تشکیل می‌شود.

  • رابط بازتابنده چیست؟

در هر fiber optic هسته و پوسته به همراه هم یک رابط بازتابنده را تشکیل داده که سبب می‌شود تا نور در هسته تابیده شودو از سطح به سمت مرکز هسته تابیده شود.

  • انواع پوشش کابل فیبر نوری و رنگ‌های آنها چه فرقی دارد؟

باتوجه به رنگ انواع پوشش کابل نوری می‌توانیم به نوع آن پی ببریم؛ مثلا روکش زرد یعنی فیبر نوری تک مودی و نارنجی انواع چند مدی است.

0/5 (0 نظر)