به گزارش ماهان نت؛ گوگل سال‌ها پیش به عنوان یک موتور جستجوگر اینترنت شروع به کار کرد. ذهن خلاق دو دانشجو باعث شد تا امروز با شرکتی عظیم مواجه شویم، شرکتی که حالا نه تنها فراتر از یک موتور جستجوست، با اقداماتی که انجام می‌دهد، به نظر می‌رسدآینده‌ای عظیم‌تر را برای شرکت رقم خواهد زد.

گوگل آینده دنیای فناوری

گوگل به تازگی دو گوشی جدید را معرفی کرده است، دو گوشی که بر خلاف محصولات قبلی شرکت که نکسوس نام داشتند، پیکسل نام دارند. گوگل خود تولید این گوشی‌ها را به عهده نداشته است و طراحی کامل را در اختیار HTC قرار داده و تولید به عهده این شرکت بوده است، اما در گذشته و در سری گوشی‌های نکسوس شما قادر بودید تا نام شرکت اصلی سازنده چه هوآوی باشد و چه ال‌جی را در محصول بیابید اما در سری تازه تنها و تنها نام G را می‌توانید مشاهده کنید، این اشاره به استراتژی تازه شرکت دارد.

ممکن است اجرای این استراتژی که بالاخره این شرکت کنترل سخت‌افزار و نرم‌افزار خود را به عهده بگیرد و اکوسیستمی را طراحی کند که یکپارچه باشد کمی دیرهنگام به نظر برسد؛ اما در دیدی کوتاه‌مدت این حرکتی به‌شدت بزرگ است که باعث خواهد شد شرکت‌ها و دیگر رقبای بازار با چالشی سنگین مواجه شوند.

گوگل در معرفی محصولات خود یعنی گوشی‌های پیکسل و اسپیکر هوشمند Google Home این هدف را اعلام کرد که این دو محصول، محصولاتی کلیدی برای یک آینده روشن خواهند بود، آینده‌ای که به نظر گوگل به هوش مصنوعی مربوط است.

سخت‌افزار گوگل شاهرگی برای هوش مصنوعی

دوره‌ای تازه پیش روی ما قرار دارد. شرکت‌ها به شدت به دنبال توسعه دادن سیستم هوش مصنوعی خود هستند. شرکتی مانند مایکروسافت تمرکز فراوانی را روی این مسئله قرار داده است، این شرکت رقابت را کمی دیر آغاز کرده و باعث شده تا نگاهش به آینده به قدری زیاد شود که حتی گاهی از حال خود و محصولاتش همچون سری لومیا غافل ‌شود. یا اپل تمرکزی مدیریت شده بر این قضیه می‌گذارد و پیشرفت هوش مصنوعی خود را در بستر پیشرفت تمامی محصولات شرکت قرار می‌دهد و تا به حال که توانسته با سیری موفقیت‌های فراوانی داشته باشد.

اما به صورت خلاصه تمامی شرکت‌ها در تلاش هستند تا هوش مصنوعی را قوی‌تر کنند و تلاش کنند تا ارتباط با انسان را بهینه‌تر سازند. گوگل باور دارد که نسخه هوش مصنوعی این شرکت یعنی Google Assistant قابلیت این را دارد که رقابت را برنده شود (کمی سخت به نظر می‌رسد!) حتی با این تفسیر که رقابت به تازگی آغاز شده است. برای بردن این رقابت گوگل تصمیم گرفته تا هوش مصنوعی را در کنترل تمامی دستگاه قرار دهد.

والت موزبرگ نویسنده سایت ورج اشاره می‌کند که سال پیش مقاله‌ای را منتشر کرد در این رابطه که گوگل باید شروع به ساخت سخت‌افزار کند و موزبرگ می‌گوید حتی آن زمان او نیز به این فکر نبوده که این مقدار هوش مصنوعی برای گوگل می‌تواند اهمیت داشته باشد، اما اینجور که مشخص است اهمیت فراوانی دارد!

ساندر پیچای مدیرعامل شرکت در سخنرانی خود اشاره کرد که: «ما در “زمانی بدوی” در حیطه هوش مصنوعی هستیم و سرعتی که پیشرفت این محصول نسبت به گوشی‌ها و کامپیوتر‌ها دارد در فاصله‌ای ده ساله ما شاهد دنیایی خواهیم بود که موبایل‌ها اهمیت خود را از دست خواهند داد و وارد عرصه‌ای با “اولویت به هوش مصنوعی” خواهیم شد.

این حرکت گوگل به شدت عظیم است، چون هوش مصنوعی فعلا دوران نوزادی خود را سپری می‌کند و اختصاص کامل سخت‌افزار به یک تکنولوژی می‌تواند قدرت بیشتری را به گوگل بدهد و گوگل بالاخره خواهد توانست تا با قدرت بیشتری با رقیب خونی‌اش اپل مبارزه کند.»

گوگل در بسیاری از موارد قدرت کمتری از اپل دارد و فقط به هوش مصنوعی محدود نخواهد شد. لیست طویلی وجود دارد و از عمر باطری در محصولات گرفته تا آپدیت‌های راحت‌تر نرم‌افزاری و بسیاری امکانات که به سخت‌افزار و نرم‌افزار بازمی‌گردد. برای مثال اپل همیشه توانسته با کنترل کامل بر روی طراحی سخت‌افزار و نرم‌افزار دستگاهی قوی‌تر تولید کند و همیشه سخت‌افزاری ضعیف‌تر نسبت به رقبای خود استفاده کند و این اتفاق بارها افتاده و بارها همین مسئله ساده باعث شکست دیگر شرکت‌ها شده است. این دلیلی بسیار بزرگ و ساده است که چگونه اپل توانسته غولی بزرگ همچون گوگل را که پلتفرم اندروید را در اختیار دارد و این پلتفرم بزرگ‌ترین پلتفرم گوشی‌هاست را شکست دهد و فروش گوشی بیشتری داشته باشد.

حال زمان آن رسیده که این معادله تغییر کند، گوگل می‌تواند موجی بزرگ در دنیا را خلق کند و تنها اپل با این موج اصابت نخواهد کرد. در این مقاله دیگر کمپانی‌هایی که ممکن است توسط استراتژی گوگل ضربه بخورند را معرفی خواهیم کرد.

اپل – بزرگترین رقیب گوگل

بزرگ‌ترین کمپانی تکنولوژی دنیا بالاخره یک رقیب هم‌اندازه خود پیدا کرده است. برای دهه‌ها اپل با شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و گوگل که تولیدات نرم‌افزار داشتند و مجبور بودند با دیگر شرکت‌ها برای ساخت سخت‌افزار همکاری کنند رقابت کرده است. همچنین اپل توانسته نمایشی قوی از خود در رقابت با تولید‌کنندگان سخت‌افزار مانند دل و سامسونگ داشته باشد. طی ۱۵ سال اخیر، اپل پیروز میدان بوده و حالا مجبور است تا با رقیبی باهوش و پولدار مواجه شود که ادعا می‌کند همه‌کاره بازار است.

اپل در صنعت هوش مصنوعی نسبتا پیشرو بود و توانست سیری را زودهنگام وارد میدان رقابت کند، گرچه همچنان این دستیار مشکلاتی دارد و اغلب اوقات کاربران از آن استفاده‌ای نمی‌کنند. البته اپل نتوانسته آن حکمرانی خود در صنعت موزیک را حفظ کند و صبر بیش از اندازه برای تولید محصولی مطابق با اکوسیستم اپل باعث شده تا Apple Music بیشتر برای کاربران وفادار اپل باشد و Spotify سهم بیشتری را از دیگر کاربران به دست آورد، در این رقابت مایکروسافت و فروشگاه این شرکت تنها در حد یک فروشگاه موزیک باقی ماند. همچنین قابلیت AirPlay که این امکان را فراهم می‌کند که ویدئو‌ها و مدیا را روی دستگاه‌های مختلف پخش کنید نیز در سال‌های اخیر به حاشیه برده شد و گوگل با محصولی همچون Chromecast که با دستگاه‌های بیشتری قابلیت هماهنگی دارد را عرضه کرد و در این قضیه برتری پیدا کرد.

اپل سیستم ذخیره‌سازی ابری فوق‌العاده‌ای را برای خود طراحی کرده که تمامی محتوا همانند موزیک، عکس، پیام‌ها و غیره را بین تمامی محصولات این شرکت به اشتراک می‌گذارد. این قابلیت نیز توسط گوگل به چالش کشیده خواهد شد چون گوگل نیز به تازگی سیستمی اشتراک بین دستگاه‌های مختلف را معرفی کرده است.

همچنین اخباری نیز وجود دارد که اپل در حال کار بر روی یک اسپیکر و هوش مصنوعی مخصوص است، با این حال گوگل این محصول را هم اکنون عرضه کرده است.

به صورت خلاصه اپل تا به حال چنین رقیبی قوی همانند گوگل جدید نداشته است. این بدین معنا نیست که اپل محکوم به شکست است. این شرکت همچنان خارق‌العاده است و محصولاتی فوق‌العاده طراحی می‌کند. از حق نگذریم اما پیکسل گوگل شباهت‌هایی را به آیفون دارد و همچنین اگر اطلاعی از خود شرکت گوگل داشته باشید، این شرکت پر است از دستگاه‌های مک که کارمندان از آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین اپل برتری‌های سخت‌افزاری زیادی نسبت به گوگل دارد، از خط تولید بزرگ گرفته تا صدها فروشگاه که نه تنها محصولات را به فروش می‌رسانند بلکه پشتیبانی محصولات را نیز انجام می‌دهند. و در آخر آیفون توسط تمامی شرکت‌های مخابراتی عرضه می‌شود و پیکسل تنها از طریق ورایزن عرضه خواهد شد!

سامسونگ – غول فناوری آسیای شرقی

یکی از دلایلی که باعث شده تا گوگل تبدیل به یک سازنده سخت‌افزار شود این است که این شرکت در دهه اخیر وابستگی بیش از اندازه‌ای را به سامسونگ داشته است و همیشه مجبور بوده از طریق سامسونگ نسخه اندروید کامل را عرضه کند. صدها و شاید هزاران سازنده محصول در دنیا وجود دارد که از اندروید برای محصولات خود استفاده می‌کنند اما این غول کره‌ای بوده که همیشه توانسته سهم بزرگی را در بازار داشته باشد. گرچه اولویت‌های کاری سامسونگ همیشه با گوگل هم‌خوان نبوده‌اند.

حال سامسونگ که در گذشته تنها مجبور بود با اپل رقابت کند باید بتواند با سازنده نرم‌افزار خود یعنی گوگل نیز رقابت کند که کار را برایش بسیار سخت خواهد کرد.

و حال بدترین زمان رقابت برای سامسونگ است. این شرکت در ماه‌های اخیر به دلیل آتش گرفتن نوت ۷ دچار رسوایی عظیمی شده است و مجبور شده تا نسخه‌های فراوانی را به شرکت بازگرداند و دوباره نسخه‌ای تازه عرضه کند که حتی آن نسخه نیز دچار آتش‌سوزی شده است! حال در این تنگنا، گوگل از راه رسیده و محصولی فوق‌العاده برای طرفداران اندروید عرضه می‌کند.

همچنین گوگل هدست‌های Daydrem را نیز معرفی کرد که با استفاده از گوشی Pixel کار خواهند کرد و به نظر می‌رسد که می‌تواند به شدت به Gear VR سامسونگ ضربه بزند. این هدست از پلتفرم Oculus فیسبوک استفاده می‌کند و بسیار ارزان قیمت است و به این دلیل که توسط گوگل ساخته شده محتوای بیشتری را در اختیار قرار خواهد داد چون گوگل صاحب یوتیوب است! همچنین اگر Pixel را پیش‌خرید کنید گوگل یک هدست Daydream نیز به شما خواهد داد.

مانند اپل سامسونگ نیز از روی نقشه حذف نخواهد شد، این شرکت همچنان تولیدات خود را خواهد داشت و همچنان تعداد زیادی گوشی برای بازارهای مختلف را عرضه خواهد کرد. همچنین این شرکت سیستم‌عامل تایزن را نیز برای خود دارد که به گفته خودش این سیستم‌عامل یک نقشه دوم است که اگر روابط با گوگل به مشکل خورد، این شرکت یک سیستم‌عامل برای خود داشته باشد.

اما همه ما می‌دانیم که تایزن سیستم‌عاملی نیست که قابلیت رقابت با iOS یا اندروید را داشته باشد. پس این هفته، هفته‌ای بد برای سامسونگ است، در کنار ماهی که بسیار بد گذشت. حتی امسال نیز می‌تواند سالی بد برای سامسونگ باشد.

آمازون – بزرگترین بازار آنلاین دنیا

آمازون شرکتی است که بازاری متفاوت را دارد و در بازار خود بسیار موفق است، آمازون حتی شبکه مخصوص خود را دارد که بسیار موفق است. اما هیچ‌گاه سخت‌افزار عامل موفقیت این شرکت نبوده است. به جز کتاب‌خوان محبوب کیندل این شرکت محصول موفق دیگری نداشته است. تبلت‌های این شرکت حوصله‌سربر هستند و گوشی این شرکت شبیه یک شوخی است! اما زمانی که این شرکت Echo را معرفی کرد همه چیز تغییر کرد. Echo اولین اسپیکری بود که از هوش مصنوعی بهره می‌برد و هوش مصنوعی این محصول الکسا بود.

حال گوگل با عرضه Google Home که قیمت کمتری نیز دارد و با دستگاه‌های گوگل هماهنگ می‌شود قرار است تبدیل به چالشی بزرگ برای آمازون شود. اسپیکر گوگل از هوش مصنوعی Google Assistant استفاده می‌کند که می‌تواند بسیار باهوش‌تر از الکسا ظاهر شود و همچنین اکوسیستم گوگل گسترده‌تر است و این محصول به راحتی می‌تواند با این اکوسیستم هماهنگ شود. اگر Google Home موفق باشد می‌تواند آمازون را به شدت آزار دهد مخصوصا که گوگل پول بیشتری دارد و همچنین دیتابیس بزرگ‌تری برای یادگیری هوش مصنوعی خود در اختیار دارد.

مایکروسافت – بزرگترین تولید کننده نرم افزار در جهان

همان‌گونه که گفتیم مایکروسافت مدت‌هاست از بازار گوشی‌های هوشمند عقب افتاده است، این شرکت با سری لومیا نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و شاید در آینده‌ای نزدیک بخواهد این سری را با سری سرفس کاملا تغییر دهد. اما این شرکت به شدت روی هوش مصنوعی تمرکز کرده است و هوش مصنوعی قوی نیز در اختیار دارد و تیمی که بر روی این تکنولوژی کار می‌کنند تیمی فوق‌العاده هستند که حسادت دیگر شرکت‌ها را برانگیخته‌اند. اما ردموندی‌های مطمئنا توسط گوگل دچار مشکل خواهند شد.

دستیار صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا به تازگی وارد سری دستگاه‌های سرفس شده و این دستگاه‌ها همچنان فروش بالایی ندارند و مایکروسافت مجبور است که با ویندوز و آفیس خود وارد عمل شود. همچنین این شرکت اسپیکر جداگانه نیز ندارد. در بهترین حالت گوگل باعث یک تلنگر با مایکروسافت خواهد شد.

فیس‌بوک – بزرگترین شبکه اجتماعی در جهان

فیس‌بوک یک شرکت سخت‌افزاری نیست، اما اخیرا Regina Dugan که یک محقق سخت‌افزاری در گوگل بود را استخدام کرده است. این اتفاق باعث شده تا به این فکر کنیم که شاید این شرکت قصد دارد تا وارد صنعت سخت‌افزار شود. فیس‌بوک همانند دیگر رقبا در حال حاضر بر روی هوش مصنوعی خود کار می‌کند اما گوگل استفاده از هوش مصنوعی را راحت‌تر کرده و شما می‌توانید با گفتن یک “OK Google” ساده از دستیار خود بهره ببرید درحالی‌که برای استفاده از هوش مصنوعی فیس‌بوک باید به بات‌های مختلف رجوع کنید.

رقابت دیگر اما در صنعت VR است. شرکت Oculus ابتدا به عنوان یک استارتاپ شروع به کار کرد و حدود دو میلیون دلار پول ابتدایی برای خود کسب کرد اما ناگهان فیسبوک از راه رسید و دو میلیارد دلار این شرکت را خریداری کرد. این هدست و هدست Daydream نسبتا رقابتی تنگاتنگ را با هم خواهند داشت که باعث می‌شود این دو کمپانی با هم شاخ به شاخ شوند.

دنیای فناوری و تغییرات لحظه ای

دنیای تکنولوژی مطمئنا در همین لحظه با تغییرات گوگل تغییر نخواهد کرد اما تکانی به خود را مشاهده خواهد کرد. گوگل شرکتی است که قصد دارد کار خود را از تولید به مصرف عرضه کند و از سخت‌افزار تا محتوا را در اختیار خواهد داشت. مطمئنا ابتدا کمی جنگ بین طرفداران شرکت‌ها مشاهده خواهیم کرد اما در آخر تمامی این جنگ و رقابت بین شرکت‌ها باعث خواهد شد تا مصرف‌کنندگان بی‌طرف محصولاتی مناسب و باکیفیت را در اختیار داشته باشند.

منبع: فارنت

0/5 (0 نظر)