در این مقاله به بررسی ۱۰ راه حل برای افزایش سرعت سیستم پرداخته شده که تاثیر آن‌ها به عواملی چون سلامت سخت افزار و سازگاری سیستم عامل با سخت افزار های سیستم مانند (RAM , CPU , HDD , Graphic , …) نیز بستگی دارد. با ماهان نت در معرفی بهترین راه حل های افزایش سرعت سیستم همراه باشید:

۲ بستن برنامههای غیر مورد نیاز در Task Manager

۳ سادهسازی محیط گرافیکی و جلوه های بصری ویندوز

۴ پاکسازی سیستم از ویروسها و بدافزارها

۵ جلوگیری از اجرای خودکار برنامه ها در ابتدای Boot شدن ویندوز

۶ غیر فعال کردن Notification های ویندوز

۷ پاکسازی حافظه با استفاده از Disk Cleanup

۸ غیر فعال کردن Search Indexing

۹ غیر فعال کردن سرویس SuperFetch

۱۰ حذف برنامه های Bloatware یا Crapware

۱ Restart کردن سیستم

برخی مواقع به دلیل کار کردن زیاد با سیستم به جای خاموش کردن آن اغلب یا از Hibernate و یا از حالت Sleep استفاده می‌شود. این کار موجب پر شدن حافظه (RAM) و کندی سرعت خواهد شد که توصیه می شود پس از چند بار Hibernate یا Sleep  حتما یک بار Restart شود تا سیستم عملکرد بهتری داشته باشد.

۲ بستن برنامه های غیر مورد نیاز در Task Manager

 وقتی برنامه ای در ویندوز اجرا می‌شود آن برنامه در حافظه موقت سیستم (RAM) بارگذاری می‌شود. برخی از برنامه‌ها با بستن پنجره در حالت عادی بسته نمی شوند و در Background سیستم در حالت آماده باش می مانند. بهتر است زمانی که برنامه ای را نیاز ندارید و می بندید به Task Manager بروید و در صورت بسته نشدن آن را ببندید. ضمنا در این قسمت می توانید منابع استفاده شده توسط برنامه ها را مشاهده کنید و در صورتی که برنامه ای بیش از حد از  (CPU) استفاده می کند آن را با End Task ببندید. برای وارد شدن به صفحه Task Manager از کلیدهای ترکیبی Ctrl + Shift + Esc استفاده کنید.

۳ ساده سازی محیط گرافیکی و جلوه های بصری ویندوز

یکی از جذابیت های ویندوز نسبت به سایر سیستم عامل‌ها استفاده از محیط گرافیکی کاربر پسندتر و به قول معروف پر‌رنگ و لعاب‌تر است (مثل پیش نمایش محتوای عکس ها و فیلم ها در لیبل فایل‌ها‌، تم های ویندوز، نمایش تصاویر متحرک و سه بعدی و غیره) که باعث کندی سرعت نیز می‌شوند؛ اما جذاب‌تر این است که ویندوز این امکان را به شما می‌دهد که با غیر فعال کردن این گزینه‌ها همزمان با ساده‌تر شدن محیط ویندوز سرعت سیستم خود را افزایش دهید.

برای این تنظیمات به این مسیر مراجعه کنید:

Control Panel > System > Advanced System Setting > Advanced Tab > Performance Setting

با انتخاب این گزینه تمام موارد غیر فعال شده و تم‌، فونت و حالت گرافیکی ویندوز نیز تغییر می‌کند و سرعت سیستم تا حدودی افزایش خواهد یافت.

۴ پاکسازی سیستم از ویروس ها و بد افزارها

برای پاکسازی سیستم بهتر است از آنتی ویروس‌های نسخه اصلی که مطمئن‌تر هستند و به راحتی قابلیت به روز رسانی دارند استفاده کنید (Anti Malware)

۵ جلوگیری از اجرای خودکار برنامه ها در ابتدای Boot شدن ویندوز

برخی از برنامه ها طوری طراحی شده اند که در ابتدای بالا آمدن ویندوز به طور خودکار اجرا می‌شوند و شاید بسیاری از آن‌ها هر لحظه مورد استفاده قرار نگیرد که با غیر فعال کردن آن‌ها می‌توان سرعت سیستم را بهبود بخشید.

این برنامه‌ها را می‌توانید در Startup tab در Task Manager بیابید و Disable کنید.

۶ غیر فعال کردن Notification ها

نمایش خودکار Notification های ویندوز اعم از به‌روزرسانی سیستم، هشدارهای آنتی ویروس غیره در هنگام کار با ویندوز هم باعث کندی سرعت و هم باعث مزاحمت می‌شود که به راحتی می‌توان آنها را غیر فعال نمود. برای غیر فعال کردن آن‌ها از مسیر زیر وارد شوید:

Window Setting > System > Notification & Actions

در اینجا می‌توانید به صورت دلخواه مواردی را فعال یا غیرفعال کنید.

۷ پاکسازی حافظه با استفاده از Disk Cleanup

برای پاکسازی حافظه (RAM) در ویندوز می‌توانید از ابزار Disk Cleanup استفاده کنید. برای این کار ابتدا در منوی استارت Disk cleanup  را تایپ کرده و برنامه را اجرا کنید. سپس روی گزینهCleanup system files  کلیک کرده و منتظر بمانید تا صفحه مجدد باز شود. سپس روی Delete Files کلیک کرده و منتظر بمانید تا سیستم پاکسازی را انجام دهد.

۸ غیر فعال کردن Search Indexing

زمانی که در ویندوز چیزی را جستجو می‌کنید سیستم به طور خودکار مواردی را برای شما به نمایش در می‌آورد. Indexing Options در ابتدا فایل‌هایی را index می‌کند تا در سریع‌ترین زمان بهترین نتیجه را در اختیار شما قرار دهد و این کار باعث مصرف (CPU) شده و در شرایطی که سیستم به لحاظ سخت افزاری ضعیف است باعث کندی سرعت ویندوز می‌شود. در صورتی که مطمئن هستید کندی سرعت سیستم به دلیل فعالیت این سرویس می‌باشد می‌توانید آن را در مسیر زیر غیر فعال کرده و تا حدودی به افزایش سرعت سیستم خود کمک کنید. به این منظور می‌توانید با گرفتن کلید ترکیبی Winkey+R وارد قسمت run شده و عبارت services.msc را وارد کنید سپس روی سرویس windows search کلیک کرده و سرویس مورد نظر را غیر فعال نمایید.

۹ غیر فعال کردن سرویس Super-fetch

این سرویس از مدل استفاده شما از برنامه ها در سیستم الگو برداری میکند و برنامه هایی که زیاد استفاده می کنید را شناسایی کرده  و فایل های اجرایی ضروری برنامه را از قبل فعال می‌کند تا برنامه‌ها سریع تر باز شوند و همین امر باعث می‌شود تا در سیستم‌هایی که سخت افزار ضعیفی دارند کندی سرعت به وجود بیاید.

برای غیر فعال کردن این سرویس از دو روش میتوان استفاده کرد:

۱ – وارد کردن دستور net.exe stop super-fetch درپنجره cmd .

۲ –از طریق پنجره  services.msc و انتخاب سرویس superfetch.

۱۰ حذف برنامه های Bloatware یا Crapware

Bloatware یا Crapware برنامه‌هایی هستند که از ویندوز ۸ به بعد به وجود آمده‌اند. این برنامه ها با نصب ویندوز به صورت خودکار نصب می‌شوند. برای بسیاری از افراد برخی از این برنامه ها بی کاربرد است و با حذف و غیر فعال کردن آن‌ها می‌توانید به افزایش سرعت سیستم خود کمک کنید.

در منوی استارت روی هر کدام که می‌خواهید حذف کنید راست کلیک کرده و Uninstall را بزنید همچنین از طریق منوی Apps & Features در مسیر زیر می‌توانید این کار را انجام دهید.

Windows Setting > System > Apps & Features

0/5 (0 نظر)