به گزارش ماهان نت، خودرو‌های خودران تا حد زیادی در مرحله‌ آزمایش به سر می‌برند. اما شرکت‌‌های بزرگی مانند گوگل و تویوتا قصد دارند آن‌ها را به موضوعی مهم از زندگی ما تبدیل کنند. با پررنگ‌تر شدن حضور خودرو‌های خودران در آینده، امنیت آن‌ها موضوع مهم مورد بحث خواهد بود.

آیا خودرو‌های خودران ایمن‌تر هستند؟

با توجه به حجم تحقیقاتی که به خودرو‌های خودران اختصاص می‌یابد؛ این خودرو‌ها هرروز به استانداردهای رانندگی انسان‌ها نزدیک‌تر می‌شوند. هدف شرکت‌های بزرگ این است که خودرو‌های خودران ایمن‌تر از هر انسانی رانندگی کنند. انسان‌ها در هنگام رانندگی متوجه جزئیاتی می‌شوند که برای ایمن نگه‌داشتن سفر مهم هستند. اما چرا خودروهای خودران ممکن است نتوانند این جزئیات را دریابند؟

هدف اصلی این است که نه تنها خودروها «خودران» باشند؛ بلکه در حین رانندگی از جان مسافرین و سایر افراد حاضر در مسیر به بهترین شکل محافظت کنند. در اصل دلیل ابداع خودروهای خودران امن‌تر کردن جاده‌ها است.

تمرکز افراد در هنگام رانندگی به راحتی از جاده دور می‌شود. بزرگترین مزیت تکنولوژی این است که تمرکز رایانه‌ها هرگز از موضوع اصلی دور نمی‌شود. تمرکز اصلی و نهایی کامپیوتر به جاده است. با توجه به اینکه حتی بهترین راننده‌ها دست به اشتباه می‌زنند؛ هدف اصلی در استفاده از خودرو‌های خودران جلوگیری از اشتباهات انسانی در هنگام رانندگی است.

خودرو‌های خودران می‌توانند جزئیاتی را شناسایی کنند که از چشم انسان‌ها پنهان می‌ماند. سنسور به‌کار گرفته‌شده در این خودروها می‌تواند علامت دست یک دوچرخه‌سوار یا ظاهرشدن ناگهانی یک آمبولانس را به راحتی تشخیص دهد و با تکیه بر قدرت رایانش، این خودرو‌ها می‌توانند محیط اطراف خود را شناسایی کنند و افراد داخل و بیرون خودرو را در امنیت کامل نگه دارند.

 

مسیر منتهی به خودرو‌های خودران

هفت سال پیش، گوگل شروع به کار بر ایده‌ خودرو‌های خودران کرد. امروز آن‌ها بیش از هر زمان دیگری به هدف خود نزدیک شده‌اند. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که در این هفت سال خودرو‌های این شرکت حدود ۲ میلیون مایل (۳.۲ میلیون کیلومتر) از مسیرهای عمومی را طی کرده‌اند. مسافتی که معادل ۳۰۰ سال تجربه‌ی یک انسان است. در کنار این خودرو‌های خودران گوگل میلیون‌ها کیلومتر را در شبیه‌ساز رانندگی این شرکت سفر کرده‌اند.

مشکلات زیادی بر سر راه این آزمایش‌ها قرار دارند. هرچند گوگل ۹۰ درصد ایرادات را در دو سال اول پژوهش در این زمینه برطرف کرده است. به این ترتیب اکثر تحقیقات با تمرکز بر روی ۱۰ درصد نهایی انجام شده است و این خودرو‌ها تنها زمانی به بازار عرضه خواهند شد که برای سپری کردن جاده‌ها تا حد قابل قبولی امن باشند.

نمونه‌ تویوتا تاکوما

گوگل تنها شرکت در حال رقابت در زمینه‌ی خودرو‌های خودران نیست. یکی از بازیگران اصلی در این زمینه شرکت تویوتا است. یکی از خودرو‌های محبوب این شرکت که درحال پیدا کردن راه خود به سمت دنیای خودران است؛ تویوتا تاکوما نام دارد. این پیکاپ گزینه‌ای کلاسیک است که طراحی آن از سال ۲۰۰۵ تقریبا دست نخورده باقی مانده. هرچند جدیدترین مدل این پیکاپ به‌زودی و با امکان تبدیل شدن به خودروی خودران عرضه خواهد شد. این مدل جدید ظاهر متفاوتی خواهد داشت و بیشتر به یک خودروی سنگین شبیه است. با عرضه‌ی تاکومای جدید، تویوتا یک قدم به وارد کردن خودرو‌های خودران به بازار نزدیک خواهد شد. هرچند این شرکت همچنان تا اندازه‌ای از رقبای خود عقب‌تر است.

نکته‌ جالب آنجاست که در سال ۲۰۱۴ تویوتا در بیانیه‌ای اعلام کرد به هیچ‌وجه به دنبال طراحی و تولید خودرو‌های خودران نیست. یک سال بعد این شرکت نظر خود را تغییر داد و شروع به طراحی نماینده‌ خود در این مسابقه کرد. تویوتا اعلام کرده است که نزدیک به ۱ میلیارد دلار برای طراحی رباتیک اختصاصی خود هزینه خواهد کرد. از این طریق آن‌ها امیدوارند که به خودرو‌های خودران پیشرفته‌ دست پیدا کنند.

با وجود این‌که تویوتا هنوز از صف اول رقابت فاصله دارد، این شرکت بزرگ پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۰ به محصولی قابل رقابت با محصولات گوگل دست خواهد یافت. سیستم طراحی شده توسط تویوتا تا همینجا نیز می‌تواند کارهایی مانند تغییر باند، رعایت فاصله‌ی ایمن و حتی ترجیح اتوبان به خیابان را به سادگی انجام دهد. این خودروها همچنین توانایی این را دارند که بدون کمک انسان از گاز، ترمز و فرمان به درستی استفاده کنند.

برپایه‌ گزارش‌هایی که کارکنان تویوتا ارائه کرده‌اند؛ خودرو‌های این شرکت از سنسور برای تشخیص سایر وسایل نقلیه و خطرات محیطی استفاده می‌کند. این خودرو‌ها همچنین می‌توانند بهترین مسیر را برای رسیدن به مقصد انتخاب کنند و بین خطوطی برانند که امن‌تر از سایرین هستند.

آینده چندان هم دور نیست

خودرو‌های خودران با این هدف ساخته شده‌اند که بدون نیاز و بهتر از انسان‌ها رانندگی کنند. هیچ راننده‌ای از خطا مصون نیست. کاربرد اصلی خودرو‌های خودران رساندن شما به مقصد در امن‌ترین شرایط ممکن است.

با این وجود که طرح‌های گوگل و تویوتا تا به امروز تنها با هدف آزمایش و ایمن‌سازی استفاده شده‌اند. تا چند سال آینده این خودرو‌ها به زندگی روزمره‌ ما وارد خواهند شد.

منبع: زومیت

0/5 (0 نظر)