وای‌فای همه جا هست و در هر چیزی ایجاد شده است. وای‌فای برای دسترسی اینترنت، رسانه، بازی و انواع شبکه‌ها تبدیل به اکسیژن شده است. و باید همه زمانی هم کار کند، درست است؟ هر کسی که تجربه دسترسی معمول به اینترنت را با موبایل، لپ‌تاپ، سیستم‌های بازی و بیشتر داشته باشد، می‌داند که اگر اینترنت همیشه یک سرعت را داشته باشد (حتی متوسط)، زمان‌هایی که سرعت کم می‌شود همه را کلافه می‌کند. ماهان‌نت در این مقاله به بررسی سناریوهایی پرداخته که منجر به به‌وجود آمدن مشکل در وای‌فای می‌شود:

اصول اولیه وای‌فای:

قبل از شروع، تعدادی از اصطلاحاتی که در این مقاله آورده شده را برای شما توضیح می‌دهیم:

۸۰۲٫۱۱: این عددها، به مجموعه‌ای از پروتکل‌های استاندارد شبکه‌های محلی بی‌سیم با نام انگلیسی WLAN گفته می‌شود که توسط موسسه برق و الکترونیک به‌نام IEEE (که به این صوت خوانده می‌شود: آی، تریپل ای) مدیریت می‌شود. شبکه‌های محلی بی‌سیم یا همان WLAN، ۱۹ سال پیش کار خود را با تصویب استاندارد ۸۰۲٫۱۱b شروع کرد. این استاندارد، هزینه کم و برد مناسبی دارد.

Wi-Fi: یک نام تجاری که از آن برای پوشش آداپتور شبکه استفاده می‌شود. وای‌فای با گذراندن و کسب تاییدهای خاص، قابلیت استفاده و کار با استاندارد  ۸۰۲٫۱۱ را پیدا کرده است.

باند فرکانس: شبکه‌های وای‌فای از دو باند فرکانس استفاده می‌کنند؛ یک باند ۲٫۴ گیگاهرتز و یک باند ۵ گیگاهرتز. بسیاری از روترهای وای‌فای و بیشتر موبایل‌ها و کامپیوترها می‌توانند به هر دوباند متصل شوند؛ به این دستگاه‌ها اصطلاحاً دوبانده گفته می‌شود.

کانال‌ها: باندهای فرکانسی به کانال‌های شماره‌گذاری شده تقسیم می‌شوند. در آمریکا برای فرکانس ۲٫۴ گیگاهرتز، از ۱ تا ۱۱، ۱۱ کانال وجود دارد که با هم هم‌پوشانی دارند. در صورتی‌که در فرکانس ۵ گیگاهرتز از ۳۶ تا ۱۶۵ وجود دارد .

اما در ادامه مطلب به بررسی مشکلاتی بپردازیم که ممکن است شما در حین کار با اینترنت پرسرعت و وای‌فای با آن‌ها مواجه شوید.

شبکه‌ای که می‌دانید در دسترس است را پیدا نمی‌کنید:

  • حتماً این اتفاق برای شما هم پیش آمده که گاهی با وجود این‌که می‌دانید درجایی که هستید باید بتوانید به یک شبکه اینترنت دسترسی داشته باشید، اما در فهرست اتصالات وای‌فای به شما نمایش داده نمی‌شود. در چنین مواقعی می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید:

این مواقع بهتر است  ابتدا چک کنید وای‌فای شما روشن است یا خیر. بعضی از لپ تاپ ها دکمه‌ای برای روشن و خاموش کردن وای‌فای دارند. در ویندوز ۱۰ آیکون شبکه به‌صورت یک X قرمز در تسک بار نمایش داده می‌شود.

  • از دیگر راه‌های پیش روی شما این است که یک بار وای‌فای را خاموش و روشن کنید. حالت هواپیما یا اصطلاحاً (Airplane Mode) یکی از ساده ترین راه‌ها در لپ‌تاپ‌ و موبایل‌های برای خاموش کردن اتصال اینترنت است.
  • خارج از دسترس: گاهی پیش می‌آید که اینترنت شما یک لحظه وصل است و یک لحظه دیگر قطع می شود. برخی مواقع نیز در یک جا بیشترین سرعت اینترنت را دارید، اما چند لحظه بعد، در همان نقطه اینترنت شما قطع می‌شود. چنین مواقعی باید کمی جابه‌جا شوید تا دوباره به اینترنت وصل شوید.
  • باند فرکانس را چک کنید: بسیاری از وسایل با باند ۲٫۴ گیگاهرتزی کار می‌کنند، و بیشتر وسایل از این باند استفاده می‌کنند؛ درنتیجه ممکن است در وسایل مختلف تداخل ایجاد شود. اما این باند راحت‌تر از وسایل دیگر از دیوار عبور می‌کند و برد بالاتری نسبت به باند ۵ گیگاهرتزی دارد. به همین دلیل شما از هر دوی این‌ها می‌توانید استفاده کنید. با این‌حال تمام موبایل‌ها و لپ‌تاپ‌ها از فرکانس ۵ گیگاهرتزی پشتیبانی نمی کنند. درنتیجه هنگام خرید مودم، باید به این نکته توجه کنید. دستگاه‌های زیادی هم هستند که از هر دوباند پشتیبانی می کنند.

در صورتی که مشکل اینترنت شما رفع نشد، با شماره ۰۲۱۸۷۲۷۷ یا شماره سراسری ۱۵۱۴ تماس حاصل فرمایید تا همکاران ما در واحد پشتیبانی اطلاعات خود را بی دریغ در اخیتار شما همراهان قرار دهند.

منبع: pcworld

0/5 (0 نظر)