به گزارش ماهان نت، چهارشنبه و پنجشنبه گذشته روز‌های مهمی برای علاقه‌مندان دنیای فناوری بود؛ چون بزرگ‌ترین فعالان این عرصه یعنی مایکروسافت و اپل با معرفی محصولات خود یکبار دیگر آستین‌ها را برای نبرد با یکدیگر بالا زدند. تجربه نشان می‌دهد محصولاتی که از سوی این دو غول فناوری عرضه می‌شوند، تنها برای خرید به بازار نمی‌آیند و هدف‌های بزرگ‌تری مثل متحول کردن دنیای سخت افزار و نرم افزار دارند.

در مراسم‌ اخیر رونمایی از محصولات تازه این دو شرکت، شاهد معرفی محصولات شگفت‌انگیزی بودیم که می‌توانند تأثیر زیادی روی محصولات آتی دیگر شرکت‌ها نیز بگذارند. به ویژه محصولاتی که توسط غول نرم‌افزاری دنیا یعنی مایکروسافت معرفی شد، می‌تواند دنیا را به طور کلی متحول کند و به همگان این بشارت را دهد که در سال‌های آینده رایانه‌های همه‌کاره (All-in-one) با قدرت بازار را تسخیر خواهند کرد و احتمالاً به‌تدریج شاهد حذف تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی امروزی خواهیم بود.

سرفیس استودیو با هدف تسخیر اتاق‌های کار کاربران ویندوزی طراحی شده است و مایکروسافت برای خلق محصولی بی‌نقص تمام تلاش خود را به کار برده است. سرفیس استودیو تنها نمونه‌ای معمولی از یک All-in-One نیست و قابلیت‌های منحصر به فردی را به همراه دارد.

سرفیس استودیو از نمایشگر لمسی با قابلیت پشتیبانی از ژست‌های حرکتی چندلمسی متعددی بهره می‌برد. همچنین باید به رزولوشن نمایشگر ۲۸ اینچی فوق‌العاده‌ای این دستگاه اشاره کرد؛ سرفیس استودیو با رزولوشن ۴. ۵K کاربران و ویرایشگران حرفه‌ای ویدیو‌های ۴K را هدف قرار داده است. بدین ترتیب شاهد تراکم پیکسل ۱۹۲ ppi در این دستگاه خواهیم بود.

سرفیس استودیو از ۳۲ گیگابایت حافظهٔ رم بهره می‌برد. با توجه به کاربری این دستگاه انتظار پردازندهٔ گرافیکی قدرتمندی در All in One مایکروسافت می‌رود. غول فناوری ردموند نیز به خوبی به این بخش پاسخ داده است و در سرفیس استودیو از پردازندهٔ توانمند انویدیا GeForce ۹۸۰M استفاده کرده است. پردازندهٔ چهار هسته‌ای اینتل Core i۷ نیز وظیفهٔ پردازش اطلاعات را بر عهده گرفته است.

۲ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی هیبریدی متشکل از HDD و SDD، پخش صوتی دالبی ۲. ۱ و استفاده از پروتکل‌های بی‌سیم برای پشتیبانی همزمان از چهار دستهٔ ایکس‌باکس در کنار پورت‌های اتصالی چهار خروجی USB ۳. ۰، پورت شبکه، مینی دیسپلی و جک هدفون، از دیگر مشخصات سرفیس استودیو هستند.

طراحی باریک و ساده سرفیس استودیو را می‌توان بارز‌ترین مشخصه آن عنوان کرد. مایکروسافت در این دستگاه از باریک‌ترین پنل نمایشگر LED جهان بهره برده است تا در ‌‌نهایت ضخامت دستگاه به عدد فوق‌العادهٔ ۱۲. ۳ میلی‌م‌تر برسد. پایه‌های دستگاه نیز به نحوی طراحی شده‌اند تا به راحتی قابلیت خواباندن نمایشگر و کار با قلم را برای کاربران به ارمغان بیاورد سرفیس استودیو از قلم مخصوص سرفیس نیز بهره می‌برد تا به گزینه‌ای ایده‌آل برای طراحان تبدیل شود.

مایکروسافت موس و صفحه کلید بی‌سیم مخصوصی را با نام‌های Surface Mouse و Surface Keyboard به همراه سرفیس استودیو عرضه می‌کند. مایکروسافت در طراحی صفحه‌کلید خود تمام توان خود را به کار برده است و به همین دلیل آن را بهترین و راحت‌ترین نمونهٔ موجود در جهان می‌داند. فاصله‌ی مناسب کلید‌ها، کیفیت ساخت عالی و جابجایی ایده‌آل کلید‌ها بخشی از مشخصه‌های سرفیس کیبورد هستند.

دستیار دیجیتال صوتی کورتانا با میکروفون مخصوص روی سرفیس استودیو نصب شده و به عقیده بسیاری از کاربران این محصول برای رقابت با ‌ای مک اپل خلق شده است.

در ‌‌نهایت نیز باید به ابزار جدید سرفیس دایال (Surface Dial) اشاره کرد که کمک زیادی به ویرایشگر‌های حرفه‌ای صوتی و ویدیویی می‌کند. این ابزار جدید در محیط‌های مختلف ویندوز ۱۰ قابل استفاده است. کاربران قادر خواهند بود تا سرفیس دایال را بر روی میز کار خود یا بر روی نمایگر قرار دهند و از آن بهره ببرند. ابزار جدید مایکروسافت همچنین با تبلت سرفیس پرو و لپتاپ سرفیس بوک نیز سازگار است.

مدل‌های مختلف این دستگاه به‌زودی با قیمت‌های ۲۹۹۹، ۳۴۹۹ و ۴۱۹۹ دلار برای فروش عرضه می‌شود. در بخشی دیگر از مراسم رونمایی از محصولات جدید مایکروسافت به پروژه آتی این شرکت برای معرفی برنامه Paint ۳D اشاره شد.

همانطور که پیش بینی شده بود، در آپدیت جدید ویندوز ۱۰ ویژگی‌های کاملا جدیدی گنجانده شده که باعث شده این برنامه به قابلیت‌های سه بعدی دست پیدا کند. این خبر را مگان ساندرس، مدیرکل مایکروسافت در حالی ارائه داد که اسکن سه بعدی یک قلعه شنی را برای توضیح واضح‌تر قابلیت‌های این سیستم جدید روی صحنه برد.

از ویژگی‌های مثبت این قابلیت جدید می‌توان به این موضوع اشاره کرد که کاربران می‌توانند این نقاشی‌ها را به صورت خروجی سه بعدی از نرم افزار گرفته و در فیس بوک پست کنند. افزون بر این کاربران می‌توانند با استفاده از قابلیت جدید این شبکه از آن‌ها ایموجی (شکلک) بسازند. یکی دیگر از مثبت‌ترین ویژگی‌های این برنامه جدید امکان ترکیب تصویر و نقاشی است.

 

درواقع با کمک این برنامه امکان اینکه از سایت‌هایی مثل پینترست تکه‌های مختلفی را از عکس‌های گوناگون به نقاشی خود اضافه کنید، وجود دارد. قابلیت جالب دیگر نیز امکان فرستادن این نقاشی‌ها به بازی ماینکرفت برای ساخت مخلوقات موردعلاقه کاربر است.

 

قرار است این برنامه اجازه تبدیل خودکار تصاویر به نسخه‌های ۳D را می‌سر کند. برای این منظور کاربر هر نوع تصویر، شامل تصاویر ساده و ۲D را به دلخواه به فرمت ۳D تغییر داده و جهانی فانتزی خلق می‌کند. پیش از این و در طول ماه‌های گذشته، اعلام شده بود مایکروسافت در تلاش است با همکاری موسسات پزشکی به مبارزه با سرطان بپردازد.

 

اکنون به نظر می‌رسد طرح توسعه تصاویر ۳D به عنوان زیرمجموعه‌ای از پروژه مبارزه با سرطان مایکروسافت در حال توسعه است. مایکروسات نوید داده تا ۱۰سال آینده راهکاری جدید و خلاقانه برای مبارزه با سرطان خواهد یافت. استفاده از برنامه تبدیل تصاویر به نسخه سه بعدی برای به اشتراک گذاری تجربیات نیز بسیار جذاب خواهد بود. همانطور که در مراسم رونمایی برای توضیح این موضوع از تصویر ۳D یک قلعه شنی برای به اشتراک گذاری خاطرات سفر استفاده شد.

اما شرکت اپل نیز پنجشنبه شب گذشته در مراسم باشکوهی از چند محصول جدید خود رونمایی کرد که می‌تواند برای همه کاربران جالب باشد.

مک بوک پرو جدید جذاب‌ترین محصولی بود که در این مراسم معرفی شد و به نظر می‌رسد با تغییرات بسیاری که نسبت به نسخه قبلی خود داشته، بتواند نظر کاربران زیادی را به خود جلب کند؛ گرچه کاربران برای امتحان آن باید حسابی سر کیسه را شل کنند چون هزینه خرید آن نسبت به سایر لپ تاپ‌ها بیشتر است. مهم‌ترین تغییری که در ظاهر این دستگاه به چشم می‌آید، نوار درخشانی است که بالای صفحه کلید آن طراحی شده است.

این Touch Bar از یک صفحه OLED باریک ساخته شده که کاربر می‌تواند با لمس آن دستورات خود را ارسال کند. محتوای این نوار با نرم افزارهای در حال اجرا تغییر می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که در حال استفاده از مرورگر اینترنتی هستید، دکمه‌های پرکاربردی مانند BACK و Refresh روی آن نمایان می‌شود و هنگامی که در حال تایپ پیامی در مسنجر هستید، استیکر‌هایی که بیشتر از آن‌ها استفاده می‌کنید روی آن نقش می‌بندد که با لمس هریک از این شکلک‌ها به پیام شما اضافه خواهد شد. گرچه این نوار ظاهر زیبایی به دستگاه داده اما به نظر نمی‌رسد آنچنان کاربردی باشد. با این حال انتظار می‌رود به زودی این نوار روی محصولات سایر برند‌ها نیز به کار گرفته شود.

حذف دکمه فیزیکی Power (روشن و خاموش) نیز از دیگر تغییرات ظاهری این دستگاه است که می‌تواند در نوع خود بی‌نظیر باشد چون وظیفه این کلید به سنسور اثر انگشت محول شده است. نام این سنسور Touch ID است که بسیار شیک در سمت راست Touch Bar قرار گرفته و علاوه بر اینکه خلاقانه طراحی شده، امنیت بیشتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد. این دستگاه در دو نسخه ۱۵ و ۱۳ اینچی عرضه می‌شود که نسخه بزرگ‌تر مجهز به پردازنده چهار هسته‌ای Core i۷ و حافظه رم ۱۶ گیگابایتی با فرکانس ۲۱۳۳ مگاهرتز است.

وظیفه پردازش‌های گرافیکی نیز بر عهده تراشه ATI Radeon Pro با حافظه ۴ گیگابایت است. به گفته مسئولان اپل، حافظه ذخیره سازی این نوت بوک ۵۰درصد سریع‌تر از نسخه قبلی است و می‌توان آن را حداکثر با ۲ ترابایت حافظه SSD سفارش داد.

مدل ۱۳ اینچی این دستگاه نیز در دو نسخه با پردازنده‌های Core i۵ یاCore i۷، رم ۸ گیگابایتی و با پردازنده گرافیکی Iris Pro اینتل روانه بازار خواهد شد. این دستگاه نیز همانند مدل بزرگ‌تر از حافظه رم پرسرعت جدید بهره می‌برد.

مک بوک پروی جدید هر دو لپ تاپ به چهار پورتThunderbolt ۳ USB Type-C مجهز هستند که از هرکدام از این پورت‌ها می‌توان برای شارژ کردن لپ تاپ استفاده کرد. این دستگاه‌ها همچنین از جک ۳. ۵ میلی متری هدفون بهره می‌برند، اما هیچ گونه درگاه کارت حافظه SD یا هر پورت مشابه دیگری در آن‌ها وجود ندارد.

قیمت ارزان‌ترین نسخه ۱۳ اینچی مجهز به نوار لمسی ۱. ۷۹۹ دلار تعیین شده، درحالی که نسخه بدون این نوار ۱. ۴۹۹ دلار تعیین شده است. مک بوک پروی ۱۵ اینچی نیز همراه با نوار لمسی راهی بازار می‌شود. قیمت این لپ تاپ در ارزان‌ترین نسخه ۲. ۳۹۹ دلار تعیین شده است. نسخه بدون نوار لمسی هم اکنون در اختیار کاربران قرار دارد اما برای خرید مدل‌های دارای این نوار باید تا سه هفته دیگر منتظر بمانند.

در بخش دیگر این مراسم تیم کوک مدیر عامل اپل از نسخه جدید نرم افزار TV پرده برداشت و اعلام کرد کاربران Apple TV و iOS می‌توانند از آن استفاده کنند. این اپلیکیشن از رابط کاربری واحد روی تمامی دستگاه‌ها برخوردار بوده و به طور یکپارچه قادر است لیست تمامی برنامه‌ها و فیلم‌های ارائه شده توسط سرویس Apple TV را در اختیار کاربران قرار دهد.

این اپ با دستیار صوتی اپل یعنی سیری هماهنگ است و کاربران می‌توانند با دستورات صوتی خود آن را هدایت کنند. طبق اعلام اپل، TV تا پایان سال جاری برای آیفون و آی پد در ایالات متحده عرضه شود و این در حالی است که با بسیاری از سرویس‌های مشهور دیگر مانند آی تونز یکپارچه خواهند شد.

0/5 (0 نظر)