بدترین شبکه‌های اجتماعی برای سلامت

آیا می‌دانید بدترین شبکه‌های اجتماعی برای سلامت روان نوجوانان و جوانان کدام هستند؟ از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث درباره شبکه های اجتماعی، تاثیر منفی هر یک از آن‌ها روی سلامتی است. یکی از مطالعات جدید نشان داده که اینستاگرام، بدترین شبکه اجتماعی به این لحاظ محسوب می‌شود.

طبق گزارشی که توسط انجمن سلطنتی بهداشت عمومی برای حفظ سلامت ذهن مردم منتشر شد، بدترین شبکه اجتماعی برای سلامت ذهن و روان، ابتدا اینستاگرام و بعد از آن اسنپ چت است.

«FOMO» که در واقع سندرم ترس از دست دادن است، به‌معنای دلهره و اضطرابی است که فرد وقتی مدت زیادی آنلاین نباشد به آن دچار می‌شود. در چنین مواقعی او تصور می‌کند که افراد آنلاین از حضور در فضای مجازی لذت بی‌نظیری می‌برند و او از این لذت بی‌نصیب مانده است. فومو یا همان ترس از دست دادن، در لیست اختلالات روانی انجمن پزشکی آمریکا، ثبت نشده است، اما تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که بیش از دو ساعت در شبانه‌روز را در فضای مجازی سپری می‌کنند، بیش از سایر افراد دچار بیماری‌هایی چون اضطراب و افسردگی خواهند شد.

بدترین شبکه‌های اجتماعی برای سلامت

بدترین شبکه‌های اجتماعی برای سلامت

در واقع دیدن تعداد بالای تصاویری از مسافرت‌ها و خوش‌گذرانی‌های دوستان، باعث می‌شود کاربر خود را با آن‌ها مقایسه کند و احساس ناامیدی پیدا کند.

طی یک نظرسنجی روی هزار پانصد نفر که بین 14 تا 24 سال سن داشتند، از آن‌ها پرسیده شد که کدام‌یک از شبکه‌های اجتماعی بدترین میزان تاثیر را روی سلامت روحی و روانی آن ها می‌گذارد. نتیجه این تحقیق نشان داد که اینستاگرام بدتری تاثیر را روی تصور افراد از خود، افزایش پرخاشگری آن‌ها، به‌هم ریختن الگوی خواب و غیره داشته است. اما  اسنپ چت، به‌دلیل حس تنهایی که در افراد ایجاد می‌کند در رتبه دوم قرار می گیرد.

البته تمام تاثیرات این شبکه‌های اجتماعی منفی نبوده است. تمام این سرویس‌ها فوایدی مثل امکان برقراری رابطه با هرکسی در هر جای جهان داشته است.

0/5 (0 نظر)