آیا تکنولوژی زندگی شما را تغییر داده؟

فناوری‌هایی مثل اینترنت پرسرعت، موبایل‌های هوشمند، گجت‌های متنوع مانند واقعیت افزودده و غیره تاثیر به‌سزایی روی پیشرفت زندگی داشته‌اند. اما وقتی صحبت از حضور تکنولوژی در زندگی روزمره می‌شود، عادت‌ها، شخصیت و بسیاری از خصوصیت‌های انسان دستخوش تغییر قرار می‌گیرد.

۱- اخبار جعلی به شما اطلاعات غلط می‌دهد

با پیشرفت و توسعه اینترنت پرسرعت مردم بیشتر اخبار را در وبسایت‌ها و شبکه‌ها اجتماعی دنبال می‌کنند. تکثیر اطلاعات و «اخبار جعلی» در وبسایت‌ها، بخش عظیمی از اخبار سال گذشته را شامل می‌شد. این سایت‌ها اخبار جعلی را کنار اخبار واقعی منتشر می‌کردند.

ممکن است فکر کنید تعدادی اخبار جعلی بین خبرهای و اقعی، تاثیر چندانی نداشته باشد؛ اما یکی از مطالعات انجام شده توسط دانشگاه استنفورد خلاف این موضوع را نشان می‌دهد.

۲- گوگل ذهن را تنبل می‌کند

تنها با یک سرچ ساده می‌توان در گوگل اطلاعاتی هرچند مختصر درباره هرچیزی پیدا کرد. این موضوع هم می‌تواند مثبت و مفید باشد، هم مشکل‌ساز شود. دانشمندان دانشگاه هاروارد به این نتیجه رسیده‌اند که گوگل موجب شده انسان مطالب کم‌تری را به‌خاطر بسپارد و به هر چیزی تنها با یک جستجوی ساده دست پیدا کند.

اما همین موضوع به افزایش اعتماد به نفس کاربران منجر شده است، زیرا پیدا کردن جواب هر سوالی به قدری ساده شده است که انگار خود فرد از قبل آن جواب را می‌دانسته.

۳- پیام‌رسان‌ها قدرت ارتباط کلامی را تضعیف کرده‌اند

یکی از تاثیرات منفی فناوری روی بشر، تضعیف روابط عمومی افراد است. زیرا با استفاده از شبکه‌های اجتماعی گسترده، برای انتقال هر پیامی از پیامک یا در کل پیام‌های متنی استفاده می‌شود. این موضوع موجب می‌شود تا مردم برای ارتباط با هم، مکالمات صوتی و تصویری نداشته باشند، بلکه تمام صحبت‌هایشان را از طریق برنامه‌هایی مثل تلگرام انجام دهند. درنتیجه روابط عمومی آن‌ها و درکل ارتباطاتشان ضعیف می‌شود.

کاهش ارتباطات اجتماعی خارج از فضای مجازی و دنیای اینترنت موجب می‌شود جوانان با آسیب‌های بزرگ روحی مواجه شوند.

۴- موبایل‌های هوشمند وضعیت خواب را به هم می‌ریزد

مجله تایم در سال ۲۰۱۲ روی ۴۷۰۰ نفر آزمایشی انجام می‌دهد که نشان می‌دهد الگوی خواب بسیاری از افراد به‌دلیل استفاده از اینترنت (بازی‌های آنلاین، تماشای فیلم آنلاین، شبکه‌های اجتماعی و غیره) به‌هم می‌ریزد. بسیاری از این افراد گفتند که «به‌خوبی گذشته نمی‌خوابم، چون از شب‌ها با موبایلم کار می‌کنم». برای این‌که شب‌ها خواب بهتری داشته باشید باید از چند ساعت قبل از خواب، اصلا به صفحه موبایل خود نگاه نکنید. اما اگر کار ضروری دارید، نور صفحه را روی حالت شب قرار دهید که رنگ آبی را فیلتر می‌کند.

۵- تکنولوژی تفکر خلاق را از بین می‌برد

شاید فکر کنید با در اختیار داشتن حجم وسیعی از اطلاعات توسط فضای اینترنت، تفکر خلاقانه نیز بهبود پیدا می‌کند. اما بار دیگر تخقیقات خلاف آن را ثابت کرده‌‌اند.

محققان دانشگاه جان هاپکینز و ایلینویز به‌تازگی مطالعه‌ای روی تاثیر گستردگی اطلاعات بر افزایش خلاقیت انجام داده‌‌اند. نتیجه این مطالعه نشان داده است فراوانی اطلاعات و منابع منجر به کاهش خلاقیت فکر می‌شود. وقتی منابع کم‌تری در دسترس باشند، ذهن برای پیدا کردن راه‌حل، بیشتر تحلیل می‌کند و به نتیجه بهتری می‌رسد.

اینترنت از بسیاری لحاظ تاثیر مثبتی روی زندگی داشته است و به انجام کارها سرعت داده است. نظر شما درباره تاثیرات اینترنت پرسرعت روی زندگی چیست؟

شما از کدام یک از سرویس‌های اینترنت استفاده می‌کنید؟ اینترنت پرسرعت adsl یا اینترنت td-lte؟

در صورت داشتن هر گونه سوالی درخصوص اینترنت با شماره تلفن ۰۲۱-۸۷۲۷۷ یا شماره کشوری ۱۵۱۴ تماس حاصل فرمایید.

0/5 (0 نظر)