پهنای باند: به چقدر پهنای باند نیاز داریم؟

بسیاری از افراد پهنای باند را با سرعت اینترنت یکی می‌دانند. هر چقدر از پهنای باند بیشتری استفاده کنید، سرعت اینترنت شما افزایش پیدا خواهد کرد. شما می‌توانید پهنای باند و سرعت اینترنت را یکی بدانید، اما حتماً باید پیش از آن بدانید سرعت اینترنت و ارسال و دریافت اطلاعات چیست.

وقتی درباره یک ماشین و سرعت آن، و یا وقتی درباره محدودیت سرعت صحبت می‌کنیم، در واقع مقدار کیلومتر در هر ساعت را بیان کرده‌ایم. پهنای باند هم به همین صورت است، اما واحدها تفاوت دارند. پهنای باند مقدار اطلاعاتی است که «در هر ثانیه» ارسال و دریافت می‌شود.

اطلاعات دیجیتالی با واحد بیت بیان می‌شوند. پهنای باند با واحد مگابیت در ثانیه بیان می‌شود و هر مگابیت معادل ۶۰ میلیون بیت است. واحد مگابیت در ثانیه، یک واحد استاندارد برای سنجش پهنای باند شبکه‌های پهن باند است. در هر صورت شبکه‌های اترنت می‌توانند سرعت‌های بسیار بالاتری را پشتیبانی کنند و برخی اوقات پهنای باند آن‌ها با واحد گیگابیت در ثانیه معرفی می‌شود. بعضی از شبکه‌های پهن باند، به‌خصوص آن هایی که با استفاده از کابل‌های فیبر ساخته‌ شده‌اند، می توانند سرعت گیگابیت در ثانیه را نیز پشتیبانی کنند.

اینترنت سریع و کند

اینترنت پرسرعت و اینترنت کند معمولا با سرعت شان تعریف می‌شوند که در واقع ۴ مگابیت در ثانیه کندتر از ۲۰ مگابیت در ثانیه است. اعداد به خوبی بیانگر تفاوت‌ها هستند، اما وقتی سرعت اینترنت شما بیشتر است، چه اتفاقات فنی و تکنیکی رخ می‌دهد؟

به همان‌ مثال ماشین برگردیم. یک جاده یک طرفه دو لاینه را تصور کنید. ترافیک در هر دو لاین همزمان وجود خواهد داشت. اما اگر دو لاین دیگر اضافه شود، ماشین‌ها با سرعت دو برابر حرکت می‌کنند. پهنای باند نیز به همین صورت است. وقتی پهنای باند شما ۴ مگابیت هست، ۱۲۰ میلیون بیت در یک ثانیه حرکت می‌کند. اما اگر سرعت شما ۲۰ مگابیت باشد، ۱۲۰۰ میلیون بیت در هر ثانیه حرکت خواهد داشت.

شیر آب هم یک مثال دیگر است. اگر یک شیر آب را نصفه باز کنید، مقدار کمی آب خارج خواهد شد. این مثل سرعت کم اینترنت است، یعنی پهنای باند کم. اگر شیر آب را کامل باز کنید، مقدار آب بیشتری نیز خارج خواهد شد، که این پهنای باند بیشتر را نشان می دهد.

سرعت اینترنت شما ماننداینترنت شرکتی بستگی به تعداد وسایلی دارد که از آن استفاده می‌کنید. برای مثال اگر تنها یک یا دو وسیله به اینترنت شما متصل است، پهنای باند کم می‌تواند نیازهای شما را مرتفع کند. اما اگر تعداد بیشتری از موبایل‌های هوشمند، لپ‌تاپ و غیره به اینترنت شما متصل است، و طرفدار بازی‌های آنلاین، تماشای آنلاین فیلم، دانلود و غیره هستید، درنتیجه به سرعت بیشتری از اینترنت نیاز خواهید داشت.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درخصوص پهنای باند مورد نیاز خود، می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۷۲۷۷ یا شماره سراسری ۱۵۱۴ تماس حاصل فرمایید تا همکاران در ماهان‌نت  اطلاعات خود را بی‌دریغ در اختیار شما عزیزان قرار دهند.

 

0/5 (0 نظر)