به گزارش ماهان نت، گوشی‌های هوشمند به زودی از فناوری WiGig به جای وای‌فای استفاده خواهند کرد. نیازهای ما همزمان با پیشرفت تکنولوژی رو به گسترش است. یکی از خواسته‌های مهم روز، تبادل و انتقال اطلاعات در سریع‌ترین زمان ممکن است با وجود اینکه سرعت اینترنت در اقصی نقاط جهان رو به افزایش بوده اما استفادهٔ حداکثری از این قابلیت نیازمند سخت افزارهایی متناسب با آن است.

علی‌رغم آنکه دستگاه‌های پیشرفتهٔ امروزی از جدید‌ترین و سریع‌ترین ماژول‌های WiFi استفاده می‌کنند اما ظاهراً این تکنولوژی باید جای خود را به همتای فوق سریعش به نام فناوری WiGig دهد.

فناوری WiGig که تحت پروتکل IEEE ۸۰۲. ۱۱ad در سال ۲۰۰۹ معرفی شد ‌قادر است اطلاعات با با حجم گیگابیت و بدون نیاز به رابط‌های سیمی مخصوص را به شکل وایرلس منتقل کند. این تکنولوژی که در باند ۶۰ گیگاهرتز کار می‌کند (مودم‌های امروزی در باند ۵GHz و ۲. ۴GHz کار می‌کنند) توانست پس از انجام آزمایشات متعدد و دریافت مجوز‌های رسمی در سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی مورد استفاده قرار گیرد.

مودم‌های دارای این فناوری که به آن‌ها Tri-Band گفته می‌شود قادرند در باند‌های ۲. ۴ و ۵ و ۶۰ گیگاهرتز فعالیت کرده و تبادل اطلاعاتی بیش از ۸ گیگابیت را انجام دهند که این میزان در حدود ۲ برابر سریع‌تر از تبادل اطلاعاتی در بهترین وای‌فای‌های موجود است.

حال وای‌گیگ قرار است بر روی گوشی و تبلت‌هایی که در سال آینده وارد بازار خواهند شد، مورد استفاده قرار گیرد. اتحادیه وای‌فای (WiFi Alliance) این موضوع را در گفتگو با سایت The Verg مطرح کرده است.

با وجود اینکه استفاده از چنین تکنولوژی کاربرد‌های بسیاری در استریم کردن ویدیو‌های ۴K، استفاده در هدست‌های واقعیت مجازی و گوشی ولپ تاپ‌ها می‌تواند داشته باشد اما این تجربه با موانع و مشکلاتی نیز همراه است.

یکی از مهم‌ترین مشکلات این فناوری کوتاه برد بودن آن است، که در حدود ۱۰ متر برآورد شده و همین موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در استفاده از وای گیگ داشته باشد زیرا این میزان از مسافت پشتیبانی شده همانند محدودهٔ کاری بلوتوث خواهد بود.

موضوع قابل تأمل دیگر استفاده از دستگاه‌هایی است که به این تکنولوژی مجهز باشند، هنوز مودم‌های Dual-Band نتوانسته‌اند به شکل گسترده‌ای در میان مردم گسترش پیدا کنند و مسلماً تا مستحکم کردن جایگاه وای گیگ زمانی بسیاری باید سپری شود در عین حال داشتن یک گوشی یا لپ تاپ با فناوری WiGig بدون آنکه مودم منزل یا محل کار از چنین قابلیتی پشتیبانی نکند بی‌معنی خواهد بود.

منبع: زومیت

0/5 (0 نظر)