اینترنت پرسرعت چیست؟

چند سالی است استفاده از اینترنت پرسرعت به خصوص اینترنت نامحدود در زندگی روزمره ما گسترش پیدا کرده است. درنتیجه تصمیم گرفتیم تا از تاریخچه آن بنویسیم.

پیدایش اینترنت پرسرعت به سال‌ها پیش در واقع به دهه ۶۰ میلادی بازمی گردد که آمریکا برای انعکاس به پرتاب موشک روسیه، تصمیم گرفت آژانس تحقیقاتی Arpa را راه‌اندازی کند و کارکردهای دفاعی خود را تقویت کند. آن زمان چیزی به اسم کامپیوترهای خانگی وجود نداشت و تنها سازمان‌های بزرگ و مراکز دولتی از سیستم‌های کامپیوتری بزرگ (MainFrame) استفاده می‌کردند.

آن زمان سیستم‌هایی مانند ایمیل برای ایجاد امکان ارتباط بین کامپیوترهای یک سازمان فراهم شد. سرانجام سال ۱۹۶۱، ۴ کامپیوتر با موفقیت با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و واژه نت Net، به طرح اولیه ArpaNet اضافه شد. به‌تدریج در دهه ۷۰ میلادی پروتکل های جدیدتر و کامپیوترهای میزبان به گسترده شدن آرپانت کمک کردند. در اواخر دهه ۷۰ نیز شبکه‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار کردند و آرپانت هسته اصلی آن‌ها قرار گرفت. سال ۱۹۹۳ این شبکه «اینترنت» نام گرفت و www به‌وجود آمد.

اینترنت پرسرعت چیست؟

اینترنت پرسرعت چیست؟

با استفاده از اینترنت، موضوع بعدی که در اولویت قرار گرفت، سرعت اینترنت بود. یکی از معمول ترین راه‌ها برای اتصال به اینترنت، دسترسی با شماره‌گیری، پهن باند و ADSL است.

ADSL مخفف کلمه خط رقمی مشترک نامتقارن است که برخلاف خط‌های معمولی تلفن، از تمام پهنای باند موجود در خط مسی دوطرفه استفاده می‌کند تا بیشتری سرعت را در ثانیه عرضه کند. ADSL، نوعی از DSL است که سرعت ارسال داده در ثانیه، از دریافت آن کمتر است.

با استفاده از این فناوری کاربران خانگی قادر شدند با استفاه از یک کامپیوتر، خط تلفن و مودم ADSL، به اینترنت پرسرعت متصل شده و از بالاترین سرعت اینترنت استفاده کنند. درنتیجه کامپیوترها خانگی از طریق خط تلفن با مودم، به شرکت خدمات اینترنتی متصل می‌شوند.

اما کاربران شرکت‌ها یا مکان‌های عمومی و بزرگ مثل دانشگاه‌ها، برای استفاده از اینترنت به یک شبکه محلی در سازمان متصل می‌شودند که این شبکه به ISP یا شرکت عرضه کننده خدمات اینترنت متصل است.

اما بعد از اینترنت پرسرعت ADSL کابلی، سامانه وای‌فای به طور گسترده ای بین کاربران محبوبیت پیدا کرد تا افراد به صورت بی سیم به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشمد.

دسترسی به اینترنت پرسرعت یکی از مصادیق حقوق بشر است که از طرف سازمان ملل متحد مطرح شده است تا کاربران به اینترنت به‌عنوان حداقل ارتباطات دسترسی داشته باشند.

0/5 (0 نظر)